يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۵۵۲۳
زمان انتشار: ۰۹:۰۸     ۱۳ آبان ۱۴۰۰
به‌ دنبال‌ افشاگری‌ و سخنان‌ آتشین و اعلامیه‌ صریح‌ امام‌‌خمینی علیه لایحه کاپیتولاسیون، رژیم پهلوی ایشان را در ۱۳ آبان ۱۳۴۳ دستگیر و تبعید کرد که روایتی به همراه اسنادی از ساواک را در این باره می‌خوانید.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس: به‌ دنبال‌ افشاگری‌ و سخنان‌ آتشین و اعلامیه‌ صریح‌ امام‌‌خمینی علیه لایحه کاپیتولاسیون در ۴ آبان ۱۳۴۳ و توزیع‌ گسترده‌ آن‌ در تهران‌، موجی‌ از انتقاد علیه‌ رژیم‌ پهلوی به‌ راه‌ افتاد. متعاقباً  آن رژیم پهلوی در ۱۳ آبان ۱۳۴۳ امام خمینی را دستگیر و به ترکیه تبعید کرد. تبعید امام خمینی واکنش‌ مردم را برانگیخت اما در این میان، باعث خوشحالی مقامات امریکایی شد.

در ادامه روایتی از دستگیری و تبعید امام خمینی (ره) می‌خوانید:

بامداد روز ۱۳ آبان‌ ۱۳۴۳ پاسی‌ از نیمه‌شب‌ گذشته‌ بود که‌ صدها کماندو و چترباز بیت‌ امام‌‌خمینی‌ را به‌ محاصره‌ درآوردند. امام‌‌خمینی‌ که‌ در آن‌ لحظات‌ مشغول‌ راز و نیاز با خداوند بزرگ‌ بود، با شنیدن‌ سر و صدای‌ مأموران‌ متوجه‌ تصمیم‌ رژیم‌ شد، مهر امضای‌ خود را به‌ بانو سپردند و به‌ خانم‌ فرمودند: «شما را به‌ خدا می‌سپارم‌» و خود از در اندرونی‌ به‌ کوچه‌ آمدند. مأمورین‌ با مشاهده‌‌ آیت‌الله‌ دور وی‌ جمع‌ شدند و امام‌ را به ‌اتومبیل‌ راهنمایی‌ کردند.

چند لحظه‌ بعد سرهنگ‌ بدیعی‌ رئیس‌ ساواک‌ قم‌ به‌ تهران‌ در چند جمله‌‌ کوتاه‌ اعلام‌ کرد: «کار تمام‌ شد. ساعت‌ ۵:۱۵ به‌ طهران‌ اعزام‌ گردید. صحن‌، مساجد، خیابان‌ها پاس‌ گمارده‌ شد» و افراد اعزامی‌ از تهران‌ و شهربانی‌ قم‌ «در کلیه‌ی‌ نقاط‌ حساس‌ شهر گمارده‌ شدند... کلیه‌ی‌ منازل‌ آیات‌ تحت‌ کنترل‌ و مراقبت‌ شدید قرار گرفت‌ و از رفت‌ و آمد اشخاص‌» جلوگیری‌ به‌ عمل‌ آمد. «مدرسه‌ تحت‌ کنترل‌ و مراقبت‌ قرار داده‌ شد».


(تلگراف فوری ساواک قم به ساواک تهران پس از دستگیری امام خمینی)

 

امام‌‌خمینی‌ را مستقیم‌ به‌ فرودگاه‌ بردند و سوار بر هواپیمای‌ نظامی‌ ۱۳۰C نمودند که‌ از قبل‌ «به‌ فرمان‌ مطاع‌ شاهانه‌» مقرر بود از تهران‌ به‌ ترکیه‌ پرواز کند. هواپیمای ‌نظامی‌ حامل‌ رهبر نهضت‌ مردم‌ مسلمان‌ ایران‌ ساعت‌ ۸ صبح‌ از فرودگاه‌ تهران‌ به‌ مقصد ترکیه‌ پرواز کرد. اولین‌ کلام‌ امام‌‌خمینی‌ خطاب‌ به‌ افسر مأمور، سرهنگ‌ افضلی‌ این‌ بود: «من‌ برای‌ دفاع‌ از وطنم‌ تبعید شدم‌». هواپیما پس‌ از سه‌ ساعت‌ و نیم‌ در فرودگاهی‌ در ۳۵ کیلومتری‌ آنکارا به‌ زمین‌ نشست‌.

یک‌ مأمور ترک‌ امام‌‌خمینی‌ و افسر همراه‌ را به‌ «هتل‌ بلوار پالاس‌، طبقه‌‌ چهارم‌، اتاق ۵۱۴ که‌ قبلاً آماده‌ شده‌ بود» برد و فردا از آنجا به‌ یکی‌ از محلات‌ آنکارا در طبقه‌‌ هشتم‌ منتقل‌ شدند. امام‌‌خمینی‌ از فرصت‌ به‌دست‌ آمده‌ استفاده‌ کرد و برنامه‌‌ روزانه‌اش‌ را به‌ «استراحت‌، تلاوت‌ قرآن‌ و ادای‌ نماز» تقسیم‌ کرد و به‌ یادداشت‌ کلمات‌ ترکی‌ پرداخت‌.


(گزارش کامل شهربانی قم از روند دستگیری امام خمینی در آبان 1343)

 

ساعت‌ ۲ بعدازظهر ۱۳ آبان‌ رادیو ایران‌ اعلام‌ کرد: «طبق‌ اطلاع‌ موثق‌ و شواهد و دلایل‌ کافی‌ چون‌ رویه‌ آقای‌ خمینی‌ و تحریکات‌ مشارالیه‌ بر علیه‌ منافع‌ ملت‌ و امنیت‌ و استقلال‌ و تمامیت‌ ارضی‌ کشور تشخیص‌ داده‌ شد؛ لذا در تاریخ‌ ۱۳ آبان‌ ماه‌ ۱۳۴۳ از ایران‌ تبعید گردید».

پس‌ از تبعید امام‌‌خمینی‌ کاردار سفارت‌ آمریکا طی‌ پیامی‌ به‌ آمریکا اظهار خوشحالی‌ کرد و نوشت‌: «سرانجام‌ ما توانستیم‌ از شر آن‌ پیرمرد... که‌ چوب‌ لای‌ چرخ‌ ما می‌گذاشت‌ راحت‌ شویم‌. کله‌ گنده‌‌ محلی‌ دستور اخراج‌ او را داده‌ بود. در حال‌ حاضر او در یکی‌ از هتل‌های‌ درجه‌ ۲ ترکیه‌ اقامت‌ دارد».

اما هیچ‌ کس‌ نمی‌دانست‌ این‌ مسافر تنها و ساکت‌ روزی‌ توازن‌ قدرت‌ جهان‌ را به‌ هم ‌خواهد زد، رژیم‌ کهن‌ شاهنشاهی‌ را سرنگون‌ خواهد ساخت‌، منافع‌ آمریکا را قطع‌خواهد کرد و بارها آمریکا را تحقیر خواهد نمود.

منبع: کتاب سه سال ستیز مرجعیت شیعه در ایران، روح‌الله حسینیان، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها