کد خبر: ۴۹۶۶۴۰
زمان انتشار: ۱۰:۵۵     ۰۱ آذر ۱۴۰۰
اظهارات اخیر مقامات آمریکایی علیه ایران بررسی شد؛
خروج آمریکا از برجام نقطه‌ضعف برجام را به‌صورت علنی و عینی برجسته ساخت.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از روزنامه رسالت، رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در اظهاراتی اعلام کرد که در مذاکرات با نمایندگان چین و روسیه در مورد برجام   به پیشرفت‌هایی دست پیداکرده‌اند.  وی در توییتی نوشته بود:« تماس تلفنی بسیار سازنده‌ای با ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و معاون وزیرخارجه چین داشتم. هر سه کشورمان، توافق قوی درباره ضرورت بازگشت به پایبندی کامل به برنامه جامع اقدام مشترک دارند. ما در حال کار با یکدیگر بوده تا با همسو کردن رویکردهایمان درحالی‌که به‌سوی هفتمین دور گفت‌وگوها می‌رویم، به آن (بازگشت به برجام) دست‌یابیم.»   مذاکرات وین درباره برجام در حالی آغاز می‌شود که آمریکا در اقدامی خصمانه دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد نام ۶ شخص و یک‌نهاد ایرانی را به بهانه تلاش برای اثرگذاری در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.
در بیانیه خزانه‌داری آمریکا آمده است: «ایالات‌متحده نفوذهای سایبری توسط کنشگران تحت حمایت دولت‌ها، ازجمله کنشگران ایرانی را شناسایی کرده است. این کنشگران، به دنبال ایجاد تفرقه و تضعیف اعتماد رأی‌دهندگان به روند انتخاباتی آمریکا بودند. این افراد همچنین اقدام به انتشار اطلاعات جعلی در شبکه‌های اجتماعی کرده و ایمیل‌های تهدیدآمیز و ویدئوهای قلابی کردند.»
سعید خطیب زاده،سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این تحریم‌ها عنوان کرد: « جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های جدید تحریمی آمریکا را در ادامه سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری ترامپ و اقداماتی از روی استیصال و فاقد مشروعیت دانسته و محکوم می‌کند.

این نوع فرافکنی‌ها از سوی دولت آمریکا که خود سابقه طولانی مداخله در کشورهای مختلف به اشکال و انحای مختلف را دارد، بی‌اساس و در راستای فریب افکار عمومی این کشور ارزیابی می‌شود.» از سوی دیگر اتهام زنی‌های بی‌اساس آمریکا همچنان علیه ایران ادامه دارد.

در تازه‌ترین سخنان در این زمینه، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در نشست سالانه «گفت‌و‌گوی منامه» بر تعهد ایالات‌متحده در زمینه ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی و مقابله با «استفاده خطرناک» ایران از پهپادهای انتحاری در منطقه تأکید کرد.
لوید آستین در این اجلاس امنیتی درباره مذاکرات باواسطه آمریکا و ایران در وین (هشتم آذرماه) اظهارنظر کرد و ادعای نخ‌نما و بی‌اساس واشنگتن و متحدانش را درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد.

رئیس پنتاگون تصریح کرد: «ایالات‌متحده همچنان متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و ما همچنان متعهد به یک نتیجه (راه‌حل) دیپلماتیک در موضوع هسته‌ای هستیم. اما اگر ایران مایل به تعامل جدی نباشد، آن زمان به همه گزینه‌های لازم برای حفظ امنیت ایالات‌متحده نگاه خواهیم کرد.»

گزینه‌های لازم و گزینه‌های روی میز اصطلاحات تهدیدآمیزی است که ایالات‌متحده آمریکا در ماه‌های اخیر بارها بر آن تأکید کرده‌ است که در صورت عدم دستیابی به توافق هسته‌ای، بر روی آن‌ها تمرکز خواهند کرد. آمریکا در حالی ایران را تهدید به واکنش‌های سخت‌تر می‌کند که این کشور در سال 2017 به‌صورت یک‌طرفه از برجام خارج شد و بیش از 1500 تحریم بر مقامات و مؤسسات مالی، نفتی، بیمه‌ای و ... تحمیل ساخت. این کشور در کنار رژیم صهیونیستی به‌صورت عینی در حال تهدید نظامی ایران و حمله به تأسیسات هسته‌ای هستند و ایران علاوه بر واکنش به این تهدیدات از شورای امنیت سازمان ملل خواسته که این تهدیدات را محکوم کند.

رژیم غاصب صهیونیستی در رایزنی با مقامات آمریکایی سخن از طرح دوم علیه تأسیسات هسته‌ای و توان اتمی ایران زده‌اند و خریدهایی نظامی از آمریکا ازجمله بمب‌های چند تنی سنگرشکن را خریداری کرده‌اند. این در حالی‌است که مقامات ایران ازجمله فرماندهان نظامی و دبیر شورای امنیت ملی کشور، از پاسخ تمام‌کننده و کوبنده علیه رژیم صهیونیستی در صورت تعدی و دست از پا خطا کردن سخن به میان آورده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران از زمان خروج آمریکا از برجام و پس از عدم تحقق وعده‌های مالی اتحادیه اروپا، طرح گام‌به‌گام هسته‌ای را در کاهش تعهدات هسته‌ای آغاز کرد و در حال حاضر ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به سطحی رسیده که می‌تواند به‌خوبی برای چانه‌زنی در مذاکرات از آن استفاده کند.

صورت‌بندی مذاکرات درگذشته به‌گونه‌ای بود که محدودیت‌های هسته‌ای علیه برنامه اتمی ایران به‌صورت یک‌طرفه و از سوی ایران انجام می‌شد و کشورهای غربی طرف مذاکره در صورت عدم اجرای تعهدات خود، هیچ تضمینی ندادند و خروج آن‌ها از برجام یا اجرایی نکردن تعهدات، بار مسئولیتی برای آن‌ها نداشت.

این نقطه حساس در برجام مانع از آن شد تا جمهوری اسلامی ایران بتواند به‌صورت حساب‌شده و بلندمدت بر روی برجام حساب باز کند. خروج آمریکا از برجام نقطه‌ضعف برجام را به‌صورت علنی و عینی برجسته ساخت.

بازگشت ایران به برجام مستلزم از بین رفتن منافذ تهدیدآمیز و محدودکننده ایران است و تمام تحریم‌های هسته‌ای و تحریم‌هایی که از زمان خروج از برجام علیه ایران وضع‌شده، می‌بایست لغو شود. شروط عقلانی ایران در حالی مطرح می‌شود که، غرب خواهان بندهای جدید در برجام است.

آن‌ها در نظر دارند تا برخی از محدودیت‌های هسته‌ای در برنامه اتمی ایران را ابدی کنند و برنامه موشکی و منطقه‌ای تهران را نیز در مذاکرات به نحوی مطرح کنند. به این معنا که توافق هسته‌ای و بازگشت به برجام، پایان کار مذاکرات نباشد و ایران متعهد به شروع دور جدید مذاکرات در باب موشکی و منطقه‌ای شود.  این شروط از سوی ایران به‌طور کامل رد شده‌اند و آن‌ها را پایان دهنده به هر نوع توافقی ارزیابی کرده است. مذاکرات جدید در 8 آذر در وین می‌تواند نقطه شروع جدید برای به رخ کشیدن دیپلماسی عزتمند و هوشمندانه باشد تا غرب نتواند از برجام به‌عنوان اهرم فشار علیه ایران در سایر موضوعات سوءاستفاده کند.

از سوی دیگر دولت انقلابی ابراهیم رئیسی نیز بارها اعلام کرده که اولویت سیاست خارجی دولت عدم گره زدن سفره مردم به برجام است و اولویت‌های دیگری ازجمله ارتباط با کشورهای همسایه و بهبود روابط با کشورهای عربی منطقه در دستور کار است.

چیدمان سیاست خارجی ایران نشان می‌دهد که غرب تنها فرصت باقی‌مانده در مذاکرات هسته‌ای را برای حفظ برجام  می‌تواند با سوءنیت نشان دادن، حفظ کند، درغیراین‌صورت سیاست خارجی و روابط غرب وارد فاز جدیدی خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها