أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۹۶۷۰۶
زمان انتشار: ۱۱:۳۳     ۰۲ آذر ۱۴۰۰
سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با تشریح آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی کشور اعلام کرد: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ۴ قلم کالا تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و احتمال دارد، حتی قبل از پایان سال این ارز اصلاح شود.

به گزارش پایگاه 598، حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه آیا ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی برقرار است؟ گفت:‌ اختصاص این ارز برای واردات نهاده‌های دامی، روغن، گندم و دارو همچنان و تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: فعلا تصمیم جدیدی در باره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته نشده و احتمال دارد، ادامه پیدا کند و یا قبل از پایان سال حذف شود، اما با توجه به اینکه دو فوریت بررسی لایحه اصلاح ارز ترجیحی در مجلس لغو شد، فعلا اختصاص ارز ادامه دارد.

وی در این باره که دولت اعلام کرده بود، اگر اختصاص ارز ادامه یابد، باید ۱۲ میلیارد دلار اعتبار به جای ۸ میلیارد دلار تخصیص یابد، گفت: رقم ۱۲ میلیارد دلار را دولت برای آخر آبان گفته بود، اکنون هر ماه که اصلاح این ارز به تاخیر می‌افتد، ماهانه ۱.۱ میلیارد دلار به این رقم اضافه می‌شود.

معروفان در پاسخ به اینکه دولت همه ارز ترجیحی تا پایان سال را در نیمه اول سال مصرف کرده، برای تامین تا پایان سال مشکلی ندارید؟ گفت: دولت قبلی تصویب کرده بود تا پایان آن دولت ۸ میلیارد دلار مصرف شود، برای اختصاص در دولت جدید باید لایحه جدیدی به تصویب برسد.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در باره وضعیت نهاده‌های کشور هم گفت: از ابتدای سال ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تن نهاده در کشور از طریق سامانه بازارگاه توزیع شده که ۶.۲ میلیون تن ذرت و بقیه کنجاله و جو است و اینها به اندازه نیاز بوده است.

چرا با وجود توزیع بیش از ۶۰ درصدی نهاده، دامداران ناراضی‌اند

معروفان در پاسخ به این پرسش که اگر این میزان واردات کافی بوده، چرا دامداران و مرغداران از کمبود نهاده گلایه دارند، گفت: تولید علوفه امسال به دلیل خشکسالی ۴.۵ میلیون تن کاهش داشت، ضمن اینکه کاهش تولید گندم بر کاه و کلش که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شد، تاثیر منفی گذاشته و همه اینها تقاضا بر نهاده‌های دامی را بیشتر کرده است.

به گفته این مسئول، سالانه ۱۰ میلیون تن گندم تولید می‌شد که امسال ۴.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و حدود ۱.۵ میلیون تن هم دست کشاورزان است.

وی گفت: با اینکه امسال میزان توزیع نهاده بین تولید کنندگان نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد بیشتر بوده، اما آنها همچنان از تامین راضی نیستند که حق هم دارند.

معروفان افزود: سالانه ۳۱ میلیون تن انواع نهاده، گندم و روغن واردات داریم که ۱۶ میلیون تن وارد شده و بقیه هم باید وارد شود.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره واردات گندم هم گفت: نیاز کشور به گندم ۱۲ میلیون تن است که امسال حدود ۴.۵ میلیون تن از کشاورزان خریده‌ایم، ۴ میلیون تن هم واردات داشتیم و بقیه هم باید وارد شود.

منبع: فارس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها