أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۶۹۰۰
زمان انتشار: ۱۲:۵۴     ۰۶ آذر ۱۴۰۰
تعرفه‌گذاری پلکانی مشترکان پرمصرف(‏IBT) راهکار بلندمت حل مشکل مدیریت مصرف است و می‌تواند چالش عادت مصرف را تغییر دهد و به مرور زمان باعث شود که مانند کشورهای توسعه یافته، مردم ما هم با حساب و کتاب بیشتری مصرف انرژی داشته باشند. همینطور‌ می‌تواند توجیه اقتصادی نوسازی برخی از صنایع و تجهیزات را افزایش دهد.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، یک کارشناس حوزه انرژی در خصوص دلایل قطعی برق در تابستان گفت: این موضوع تحت تاثیر چند عامل مهم رخ داد، که بخش اول آن مربوط به مصرف بیش از اندازه است. نبود جذابیت برای افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه‌ها را‌ می‌توان یکی دیگر از دلایل قطعی برق در تابستان عنوان کرد.

 وی در ادامه افزود:  عرضه کمتر از تقاضا را‌ می‌توان از دیگر دلایل قطعی برق دانست هرچند در این میان قیمت پایین سوخت باعث شده است که ما نتوانیم تعادل در این حوزه داشته باشیم.

این کارشناس حوزه انرژی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه استفاده اسراف گونه مصرف کنندگان چه تاثیری در افزایش زمان قطعی برق دارد، یادآور شد: فرهنگ مصرف و همچنین عادت‌های مصرف در کشور بیانگر اسراف در این حوزه است،هر چند این مسئله بعد فنی و تکنولوژیک را نیز دارد، چرا که با توجه به اینکه صنایع و تجهیزات ما فرسوده شده است و امکان بازسازی و جایگزینی به موقع آن‌ها فراهم نشده است و همینطور امکان کالیبراسیون تجهیزات میسر نیست، باید به این عامل هم وزن درخوری دهیم چرا که امروزه صنایع ما فرسوده شده و تجهیزات فرسوده ما بیش از حد استاندارد برق مصرف‌ می‌کنند.

وی در ارتباط با نقش آی بی تی در خصوص کاهش مصرف برق گفت: ادامه داد: تعرفه‌گذاری پلکانی مشترکان پرمصرف ‏IBT راهکار بلندمت حل مشکل مدیریت مصرف است و در کوتاه مدت چالش مدیریت مصرف انرژی را کنترل و مدیریت کند اما می‌تواند چالش عادت مصرف را تغییر دهد و به مرور زمان باعث شود که مانند کشورهای توسعه یافته، مردم ما هم با حساب و کتاب بیشتری مصرف انرژی داشته باشند. همینطور‌ می‌تواند توجیه اقتصادی نوسازی برخی از صنایع و تجهیزات را افزایش دهد، در واقع با افزایش هزینه مصرف‌ می‌توان کنترل بیشتری در میزان مصرف داشت.

 این کارشناس حوزه انرژی در ارتباط با راهکار کوتاه مدت برای کنترل مصرف انرژی اذعان داشت: متاسفانه راهکار جامعی وجود ندارد. هرچند در این میان راهکار کوتاه مدتی برای برخی از زوایای این مشکل وجود دارد.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه به چه دلیل استفاده از ماینر‌ها در کشور بسیار رایج و بدون محدودیت شد، خاطرنشان کرد: ایران جزو ۱۰ کشور اول ارزان تولید برق است بنابراین به دلیل اینکه تکنولوژی های فعلی ماینر های موجود مبتنی بر مصرف برق است. به طور طبیعی ایران به ‏سه الی۵ کشور اول استخراج بیت کوین تبدیل‌ می‌شود. از این رو با توجه به ارزان بودن منابع تولید حتی تولید خارجی نیز به آن سمت سرازیر خواهد شد.

وی در خصوص طرح جدید وزارت نیرو برای کنترل مصرف برق گفت: طرح تعرفه پلکانی مصرف برق به تنهایی کافی نیست و راهکارهای دیگری هم لازم است ولی مزایای بسیاری نیز از اجرای آن عاید خواهد شد.این طرح می‌تواندصنعت برق را به سمت همترازی نزدیک کند.

وی در رابطه با یارانه پنهان انرژی در کشور گفت: رقم سنگینی از بودجه کشور صرف یارانه انرژی و حامل های سوخت‌ می‌شود، که در بیشتر موارد ما امیدوار هستیم که طی سال های اول دولت بستری باشد که در دایره بودجه بستری باشد که به این مهم توجه شود و خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ هم دولت تازه نفس انتخاباتی کشیده است و هم مجلس فارغ از هرگونه انتخابات شده است از این رو امیدوار هستیم که تنظیم گران بودجه در یک حرکت اصلاحی جسورانه یارانه مستقیم و غیرمستقیم انرژی را کمتر کنند.

کنعانی در پایان خاطر نشان کرد: اقتصاد و سرمایه گذاری اصولی دارد بگونه‌ای که پول باهوش تر از بخشنامه است بنابراین تا زمانی که یارانه پنهان و آشکار انرژی در کشور به این میزان بالا است دیگر به سمت استفاده از انرژی‌های جایگزین نخواهند رفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها