أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۷۶۴۲
زمان انتشار: ۱۰:۵۳     ۲۰ آذر ۱۴۰۰
معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه سیاست کلی وزارت علوم برای نوع آموزش از ترم اینده ادامه آموزش ترکیبی (حضوری و مجازی) است، گفت: ما تقریبا براساس سیاستی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد، در ستاد ازسرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها بحث کردیم و قرار شد ترکیب حضوری و مجازی در دانشگاه‌ها همچنان وجود داشته باشد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا: معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه سیاست کلی وزارت علوم برای نوع آموزش از ترم اینده ادامه آموزش ترکیبی (حضوری و مجازی) است، گفت: ما تقریبا براساس سیاستی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد، در ستاد ازسرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها بحث کردیم و قرار شد ترکیب حضوری و مجازی در دانشگاه‌ها همچنان وجود داشته باشد.

دکتر هاشم داداش پور گفت: به طور کلی دانشگاه ها تنوعی از مشکلات در حوزه های مختلف به خصوص حوزه های رفاهی و دانشجویی را دارند و با توجه به اینکه حدود دو سال از آموزش غیرحضوری و انجام فعالیت هایی که به طور حضوری اتفاق نمی افتاد، می گذرد، دانشگاه ها دنبال این هستند که به نحوی بتوانند کمبودهایی که در گذشته برای از سرگیری آموزش حضوری داشتند را به نحوی جبران کنند و شرایط را برای حضور کامل دانشجویان فراهم کنند. در این رابطه مدتی است که ستاد ازسرگیری آموزش حضوری دانشگاه ها تشکیل شده است.

نگرانی دانشگاه‌ها برای از سرگیری آموزش حضوری 

وی در ادامه تصریح کرد: تقریبا در حال حاضر تمامی دانشگاه ها نیازها و نگرانی های خود را برای بازگشایی حضوری دانشجویان اعلام کرده اند که بخش مهمی از این نگرانی ها به سه موضوع "خوابگاه ها"، "تغذیه" و "حوزه رفاهی" برمی گردد. به طور کلی ما سه سطح دانشگاه ها در کشور داریم. سطح اول دانشگاه های بزرگ و قدیمی نظیر دانشگاه تهران، شیراز، تبریز، مشهد  و ...هستند که خوابگاه های این مراکز اغلب قدیمی بوده و نیاز به بازسازی دارند.

معاون وزیر علوم اضافه کرد: بخشی از خوابگاه های این دانشگاه ها را که از نزدیک بازدید کردم شرایط خوبی نداشتند، بنابراین وزارت علوم با کمک دولت دنبال این است که به نحوی این خوابگاه ها را شناسایی و در صورت ممکن به بازسازی یا بهسازی آن ها کمک کنند. در حال حاضر آماری در خصوص اینکه کدام خوابگاه ها در کدام دانشگاه ها نیازمند بازسازی هستند، در اختیار داریم. در این دسته از دانشگاه ها، اکثر خوابگاه ها نیازمند بازسازی اند.

دانشگاه‌ها برای آموزش حضوری شرایط یکسانی ندارند

رئیس سازمان امور دانشجویان همچنین با بیان اینکه دانشگاه های کشور برای بازگشت به آموزش کامل حضوری شرایط یکسانی ندارند، خاطر نشان کرد: بخشی از دانشگاه ها نیز در سطح سطح متوسط  قرار دارند و خوابگاه های این دانشگاه ها نسبتا جوان بوده و ممکن است نیازمند بازسازی کامل نباشند، اما عمده آنها نیازمند بهسازی اند.

وی ادامه داد: بخش دیگری از دانشگاه ها، دانشگاه های کوچک و یا در حال توسعه هستند که این دانشگاه ها عمدتا فاقد خوابگاه هستند و قبلا از طریق خوابگاه های استیجاری یا خودگردان نیازهای خود را رفع می کردند. اما پس از دو سال شرایط کرونایی یعنی به محض اینکه دانشجویان از دانشگاه ها دور شدند عملا خوابگاه داران این خوابگاه ها را تغییر کاربری دادند و در حال حاضر برگشت به شرایط قبلی برای این دانشگاه ها سخت شده است به ویژه اینکه ما در شهرستان های کوچک و متوسط ساختمان های بزرگ زیادی نداریم گه قابلیت تبدیل به خوابگاه را داشته باشند و خوابگاه های پراکنده کوچک نیز هزینه زیادی را به این دانشگاه ها تحمیل می کنند که گاهی قابل جبران از سوی این دانشگاه ها نیست.

رئیس سازمان امور دانشجویان تأکید کرد: بخش دوم نیازهای دانشگاه ها برای آموزش حضوری مجددا به بحث زیرساخت های رفاهی و سلف سرویس های دانشجویان برمی گردد. در واقع بعد از مدت ها دانشگاه ها شروع به تعمیر و تجهیز رستوران ها کردند. با توجه به اینکه بخشی از این رستوران ها مکمل هستند و در گذشته توسط بخش خصوصی در دانشگاه ها راه اندازی شده بودند، اما به محض اینکه دانشگاه ها شرایط جدید دوران کرونا را تجربه کردند عملا این رستوران های مکمل تعطیل شدند و بازگشت مجدد این رستوران ها به شرایط قبل "مبهم" هست.

وی افزود: بخش دیگری از نیاز امروز دانشگاه ها برای آموزش حضوری به بخش تغذیه برمی گردد یعنی پیمانکاران قابل توجهی با دانشگاه های ما قرارداد داشتند که در حال حاضر به دلیل اینکه هنوز دانشگاه ها به شرایط عادی برنگشته اند.زیرا یا این پیمانکاران تغییر شغل داده اند و یا اینکه به این سادگی ها حاضر نیستند قراردادی را امضا کنند، یکی از دلایل این مساله افزایش قیمت ها است و این که پیمانکاران با شرایط قبلی حاضر به کار نیستند؛

موضوع دوم عدم ثبات قیمت هاست و با توجه به نوسان هایی که در قیمت ها اتفاق می افتد پیمانکاران حاضر نیستند در این شرایط قراردادهای یک ساله تنظیم کنند و سوم اینکه تعداد دانشجویان است و معمولا و در یک آستانه ای نیاز است که پیمانکاران ورود کنند و قراردادی را امضا کنندکه در این زمینه هم ما با چالش مواجه هستیم. البته این موارد قابل حل هستند اما نیازمند زمان هستند تا خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

سیاست وزارت علوم برای نوع آموزش دانشجویان از ترم آینده 

دکتر داداش پور به تهیه چشم انداز وزارت علوم برای نوع آموزش از ترم آینده اشاره کرد و گفت: ما تقریبا براساس سیاستی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد در ستاد ازسرگیری آموزش حضوری دانشگاه ها بحث کردیم و قرار شد ترکیب حضوری و مجازی در دانشگاه ها همچنان وجود داشته باشد و تلاش ما این است که ترم آینده شرایط حداکثری حضور را فراهم کنیم و سیاست کلان ما این است که به سمت بازگشایی کامل حرکت کنیم. ضمن اینکه ممکن است دانشگاه هایی وجود داشته باشند که بر اساس تصمیمات ستادهای استانی کرونا شرایط کامل آموزش حضوری نداشته باشند. بنابراین، در سطح ملی ما از سیاست های ستاد مقابله با کرونا تبعیت می کنیم قاعده این است که بتوانیم زمینه حضور دانشجویان در دانشگاه ها را فراهم کنیم. و در سطح استانی، دانشگاه ها تابع وضعیت کرونایی و تصمیمات ستاد کرونای استانی هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها