أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۷۷۹۳
زمان انتشار: ۱۱:۲۸     ۲۳ آذر ۱۴۰۰
در ۴۸ ساعت گذشته اخبار ورزشی دنیا تحت تاثیر آخرین مرحله از رقابت‌های فرمول یک در پیست یاس مارینای ابوظبی قرار داشته است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از روزنامه جام جم، یکشنبه‌شب میلیون‌ها نفر در سطح دنیا به صورت زنده آخرین مسابقه از سری مسابقات فرمول یک را برای تعیین قهرمان به نظاره نشستند. همیلتون که سال گذشته با وجود فشارها توانست قهرمان شده و با ۷ قهرمانی به مایکل شوماخر برسد، امسال قصد داشت هشتمین قهرمانی را دشت کند و رکوردی جاودانه به جا بگذارد. 

اتفاقات اما در پیست یاس مارینا به شکلی پیش رفت که حالا کل دنیا از یک دسیسه صحبت می‌کنند. این روزها وقتی حرف از یک می‌شود همه به شوخی می‌گویند: «همیشه پای یک ایرانی وسط است.» حالا چرا؟

اتفاقات عجیب

در دور پنجاه و سوم مسابقه ابوظبی، در یکی از پیچ‌های تند، نیکولاس لطیفی و میک شوماخر برای سبقت گیری شانه به شانه هم حرکت کردند. میک سبقت نهایی را گرفت ولی لطیفی از کمپانی ویلیامز با دیوار کنار پیست برخورد کرد. تصادف او در بدترین جای ممکن بود؛ باریک ترین 

نقطه پیست.

در لحظه تصادف لوئیس همینطور با اختلاف

۱۱ ثانیه نسبت به ورستپن در صدر قرار داشت و به سادگی می‌توانست قهرمان شود. با سانحه‌ای که رخ داد، ماشین امنیتی وارد پیست شد و این یعنی از بین رفتن اختلاف امتیازی چراکه اتومبیل سواران باید تنها در جایگاه خود و پشت این ماشین حرکت می‌کردند. عجیب اینجاست که ۴ مرحله پاکسازی پیست به طول انجامید و در نهایت در دور پنجاه و هفتم یعنی یک دور پیش از پایان مسابقه، ماشین امنیتی بیرون رفت تا مسابقه به حالت عادی بازگردد.

واکنش‌های داخلی؛ دسیسه بود

خیلی‌ها این اتفاقات رخ داده را یک سناریو می‌خوانند و سوالات زیادی مطرح می‌کنند. چرا ماشین امنیتی دور پنجاه و هشتم را هم در زمین نماند؟ در این صورت همیلتون قهرمان می‌شد. چرا نیکولاس لطیفی بی مورد ترمز زد و در بدترین جای ممکن به دیواره پیست خورد؟ چرا در ماجرای رخ داده یک تیم آمریکایی تصادف کرد و یک تیم آمریکایی به برتری رسید تا آلمان‌ها بازنده باشند؟ شروین یگانه معروف به مایکل شوماخر ایران که قهرمانی‌هایش در ریس قابل شمارش نیست، در تحلیل این اتفاقات می‌گوید: «به نظر من این یک استراتژی برای شکست همیلتون بود. هیچکس از پشت پرده‌های فرمول یک خبر ندارد. این مسابقات کاملا سیاسی است. هزینه تیم‌ها برای حضور در رقابت‌ها سالانه ۱۷۵ میلیون دلار است. جایی که هزینه‌ها اینقدر سنگین باشد، ممکن است هر اتفاقی رخ دهد. به نظرم همه چیز از قبل هماهنگ بود.»

سوال کلیدی که همه می‌پرسند این است؛ چرا ورستپن در این گیر و دار لاسیتک‌های ماشین خود را به لاستیک نرم تغییر داد؟ مگر او حدس می‌زد نهایت رقابتش در پیست با همیلتون یک یا دو دور خواهد بود؟ لوئیس که تصور می‌کرد کار قهرمانی به پایان رسیده برعکس ورستپن لاستیک‌های خودروی مرسدس خود را تغییر نداد. مهدی جابری مرد شماره یک موتورسواری ایران که سال‌هاست رقابت‌های فرمول یک را پیگیری می‌کند در این باره به جام‌جم می‌گوید: «شما شک نکنید در دور آخر اگر همیلتون از ورستپن سبقت می‌گیرد این راننده هلندی بود که از پشت به ماشین او می‌زد. در جده دیدید که چطور جلوی همیلتون روی ترمز زد. او یک بار هم وقتی دید هم تیمی‌اش دارد سبقت می‌گیرد تا قهرمان شود، با یک تصادف باعث شد هر دو از مسابقه خارج شوند و تیمش ضربه عجیبی بخورد.» او در پاسخ به این سوال که آیا نیکلاس لطیفی به عمد خودروی خود را به دیوار  کناره پیست کوبید جواب می‌دهد: «نمی‌توانم بگویم به عمد بود یا نه ولی مشکوک بود. من معتقدم داوری باعث شد همیلتون بازنده شود. سال گذشته هم دوست نداشتند او به رکورد شوماخر برسد. من مطمئن هستم دوست نداشتند همیلتون قهرمان شود و تنها راه حضور ماشین امنیتی و کش دادن این حضور تا یک دور مانده به آخر بود.»

لطیفی کیست؟

کمپانی مرسدس بنز بلافاصله بعد از اتمام مسابقه از تیم ردبول و ورستپن شکایت کرد. آنها معتقدند دستی پشت پرده بوده که اجازه ندهد این تیم و همینطور همیلتون به قهرمانی برسد. اکثر رسانه‌های جهان به پوشش این اتفاقات پرداختند و از نقش پررنگ یک ایرانی-کانادایی در تعیین تکلیف قهرمان نوشتند. نیکولاس لطیفی در کبک کانادا به دنیا آمده. او پسر مایکل لطیفی معروف است که یکی از سهامداران بزرگ کارخانه مک‌لارن به حساب می‌آید. این جوان ایرانی حالا تبدیل به سوژه‌ای جذاب برای رسانه‌های دنیا شده است.

همیلتون: تبریک به مکس و تیمش

لوئیس همیلتون، راننده انگلیسی تیم مرسدس پس از نایب‌قهرمانی در مسابقات فصل جاری اتومبیلرانی فرمول یک قهرمانی جهان اشاره کرد که ممکن است پس از شکست دراماتیک در آخرین ریس مقابل مکس ورستپن، برای فصل بعدی فرمول یک، بازنگردد. لوئیس همیلتون در مصاحبه پس از مسابقه نسبت به آینده خود دلسرد بود. همیلتون پس از مسابقه گفت: «یک تبریک بزرگ به مکس و تیمش. فکر می‌کنم امسال کار شگفت‌انگیزی انجام دادیم. تیم من در تمام سال خیلی سخت کار کرد، سخت‌ترین فصل ما بود. ما تمام تلاش خود را کردیم و هرگز تسلیم نشدیم که و این مهمترین نکته است. در دو ماه گذشته، احساس خوبی با ماشین داشتم. ما هنوز در شرایط همه‌گیری کرونا هستیم و فقط می‌خواهم همه در امنیت باشند و کریسمس را با خانواده خود بگذرانند. در مورد سال آینده هم خواهیم دید چه اتفاقی خواهد افتاد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها