کد خبر: ۴۹۸۰۱۴
زمان انتشار: ۱۲:۵۰     ۲۷ آذر ۱۴۰۰
عضو کمیسیون برنامه و بودجه درگفتگو با ۵۹۸؛
کاهش انتشار اسناد خزانه، جلوگیری از فرار مالیاتی و دریافت معوقات مالیاتی از نقاط قوت بودجه سال 1401 است.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون محاسبات مجلس در گفتگو با 598، در خصوص بودجه سال 1401 اظهار داشت: باتوجه به مشکلات موجود در کشور و کسری 400 هزار میلیاردی بودجه، اگر دولت همین شرایط را نیز حفظ کند، قابل تحسین است.

کاهش انتشار اسناد خزانه در لایحه بودجه سال 1401 جزو نقاط قوت بودجه است، بطوریکه از 130 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 1400، به 80هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. در بودجه سال 1401 اخذ مالیات رشد پیدا کرده و به سمت جلوگیری از فرار مالیاتی و دریافت معوقات مالیاتی رفته است. بعضی از ردیف‌های بودجه که مناسب نبوده نیز کاهش پیدا کرده است. همچنین افزایش حقوق پلکانی کارمندان دولت نیز از نقاط قوت بودجه سال پیش رو می‌باشد.

این نماینده مجلس بیان کرد: برنامه ششم توسعه برای سال 1401 تمدید خواهد شد و برنامه جدیدی نداریم.

وی در ادامه گفت: پول پاشی دولت های قبلی خصوصا در سالهای آخر عمر خودشان، یک حقیقت است. عملکرد دولت روحانی در روزهای آخر، بیش از 400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه بر روی دوش دولت گذاشته است که به خودی خود یک بحران است. متاسفانه سیاست‌های نظارتی ما ضعیف بوده که باعث شده دولت‌ها در روزهای آخر خود اینگونه عمل کنند. عدم اجرای سیاست‌گذاری کنترلی باعث پول پاشی دولت‌ها در روزهای آخر خود شده و اثرات آن تا دو الی سه سال گریبان گیر دولت می‌شود و از برنامه خود عقب میافتد.

عضو کمیسیون محاسبات مجلس تصریح کرد: اینکه بودجه سال 1401 بدون کسری هست هنوز توسط نمایندگان تایید نشده است. هزینه‌های اجتناب ناپذیر دولت (پرداخت های دولت) بیش از 1000 همت است. این باید از درآمدهای دولت تامین شود به عنوان مثال درآمد دولت از فروش نفت حدود 230 هزار میلیارد تومان است که در صورت عدم توافق درمذاکرات، محتمل است که درآمد دولت به این عدد نرسد.

وی در خصوص تحقق رشد 8 درصدی اقتصادی در سال 1401، گفت: در حال حاضر رشد اقتصادی حدودا 0 درصد هست. این یعنی دولت راه سختی را برای رسیدن به رشد 8 درصدی اقتصادی در پیش رو دارد. در برنامه ششم توسعه بیان شده بود که کشور باید به رشد 8 درصدی اقتصادی برسد اما در حال حاضر شاهد رشد 0 درصدی هستیم. رسیدن رشد اقتصادی از 0 به 8 درصد، نیاز به سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارد. قانون برنامه ششم توسعه، مبلغی بیش از 20هزار میلیارد دلار را جهت سرمایه گذاری خارجی بمنظور تحقق رشد 8درصدی، لازم دانسته است. درباره سرمایه گذری داخلی هم باید گفت، دولت در سال 1401 طبق تبصره 18 و... اختصاص 150 هزار میلیارد تومان به این امر را مقرر کرده است. در بودجه سال 1400 قرار بود، 32 هزار میلیارد تومان جهت سرمایه گذاری داخلی تخصیص داده شود که تاکنون 11 هزار میلیارد تومان از آن تحقق یافته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها