أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۸۴۴۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۹     ۰۴ دی ۱۴۰۰
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارشی از برگزاری جشن کریسمس در عربستان سعودی تحت نظارت ولیعهد سعودی نوشت.

به گزارش پایگاه 598، روزنامه « نیویورک تایمز» در خصوص جشن کریسمس در عربستان سعودی نوشت: پیش از این عبارت کریسمس در ویترین فروشگاه‌ها دیده نمی‌شد، اما بعدها در میان سعودی‌ها به طور فزاینده‌ای گسترش پیدا کرد.

با توجه به تغییرات و سیاست‌های اتخاذ شده «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی زندگی برخی شهروندان متاثر از زندگی غربی شده که اجرای جشن‌های کریسمس در عربستان پس از کاهش محدودیت‌های مذهبی توسط مقامات سعودی و محمد بن سلمان آغاز شد.

این روزنامه اعلام کرد که بن سلمان محدودیت‌های مذهبی را کاهش داده و سعی دارد خود را فردی میانه رو معرفی کند.

به گفته نیویورک تایمز، بسیاری از مقامات سعودی‌ انتظار دارند که حتی مشروبات الکلی، که یکی از «خط قرمزهای» عربستان سعودی است، به زودی به فروش برسد.

در این زمینه، این روزنامه به نقل از «مها الجیشی» 36 ساله، نوشت که شیرینی‌های زنجبیلی کریسمس اکنون در یک مجتمع تجاری در ریاض و همچنین برخی تزئینات عید مانند مجسمه‌های گوزن شمالی فروخته می شود.

مها پرسید: آیا من در عربستان هستم، آیا در رویا هستم؟ فروش تمامی وسایل جشن کریسمس در عربستان از سال‌ها پیش «حرام» بوده است.

همچنین «امنیه الزاهری» شهروند سعودی کریسمس را با همسرش «مایک بوناکلی» برای اولین بار در ملاء عام جشن گرفت. آنها یک درخت مخصوص برای این مناسبت از یک فروشگاه تخصصی در ریاض آوردند.

اومنیا 35 ساله، به یاد می آورد که چگونه در عربستان همه چیز تغییر کرده درحالی‌که از سال‌های گذشته بسیاری از فروشگاه‌های ریاض فروش وسیله‌های جشن کریسمس را مخفیانه می‌فروختند اما امروزه فروشگاه‌ها آشکار هدایا و درخت‌های کریسمس می‌فروشند و کافه‌ها شروع به سرو شیرینی‌های زنجبیلی کرده‌اند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز در گزارشی آورده است که عربستان اخیرا و در چارچوب سیاست بازاندیشی و عدم تعصب، اجازه فروش درخت کریسمس و لوازم مربوط به این جشن را داده است.

فروشگاه‌هایی در ریاض درخت مصنوعی صنوبر و کلاه بابانوئل و کیک مخصوص کریسمس می‌فروشند و برخی هتل‌ها نیز فضای داخلی خود را با درخت کریسمس تزیین کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه قیمت یک درخت مصنوعی صنوبر سه هزار دلار بوده است.

قرار است سازمان سرگرمی عربستان سعودی، جشنهای سال نو میلادی را برای اولین بار در این کشور برگزار کند و 13 خواننده نیز در آن حضور دارند. پیشتر نهاد دینی سعودی با این امور مخالفت می‌کرد.

سازمان سرگرمی تیر ماه گذشته نیز از شهروندان این کشور خواست تا خود را برای حضور در جشن‌های سالیانه آماده کنند. این در حالی است که وزارت حج و عمره عربستان سعودی خرداد ماه گذشته خبر داد که برای دومین سال پیاپی مراسم حج محدود به شهروندان عربستان و آن هم در شرایط خاص برگزار خواهد شد.

ماهیت این جشن‌ها نیز از همان سال 2016 که با عناوین موسم الریاض، «موسم جده» و «موسم الشرقیه» برگزار می‌شد، موجب تعجب و خشم محافل دینی و مخالفان در عربستان شده است. مراسم‌هایی که با پایکوبی و به صورت مختلط و همچنین مصرف مشروبات الکلی و برگزاری مسابقات قمار همراه است.

برگزاری اعیاد مسیحی و فروش کالاهای تزئینی عید کریسمس در سرزمینی که جهان اسلام آن را سرزمین وحی می‌داند و برای آن قداست قائل است، منجر به انتقادات و واکنش بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی شد و بسیاری انتقادات خود را از خلال توئیت‌ها نوشتند.

معارضان بارها این گونه جشن‌ها را که با توجه خاص «محمد بن سلمان» و در راستای اهداف چشم‌انداز 2030 برگزار می‌شود، ابزاری برای دین‌زدایی در کشوری دانسته‌اند که میزبان مهم‌ترین اماکن مقدس اسلامی است و پادشاهش خود را خادم حرمین شریفین می‌نامد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها