کد خبر: ۵۰۲۳۷۸
زمان انتشار: ۱۲:۰۸     ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
سیدمصطفی خوش چشم کارشناس مسائل غرب آسیا:
سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با«رسالت» روند مذاکرات هسته‌ای را تشریح کرد: اصلاً مذاکرات بر سر همان برجام قبلی است. دقیقا تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز سعی کرده نقص‌های برجام موجود را برطرف کند و ما قرارداد جدیدی را با آمریکا دنبال نخواهیم کرد.

به گزارش پایگاه 598، سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با«رسالت» روند مذاکرات هسته‌ای را تشریح کرد: اصلاً مذاکرات بر سر همان برجام قبلی است. دقیقا تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز سعی کرده نقص‌های برجام موجود را برطرف کند و ما قرارداد جدیدی را با آمریکا دنبال نخواهیم کرد.

وی افزود: اگر توافقی صورت گیرد بر اساس توافقی خواهد بود برای احیای برجام سال ۱۳۹۴ اما ضعف‌های آن قرارداد این بود که ایران امتیازاتش را در مقابل نسیه غربی‌ها نقد می‌داد و این توالی اقدامات باید تصحیح می‌شد که با فرصت به وجود آمده ناشی از خروج آمریکا از برجام می‌توانیم این نقص‌ها را برطرف کنیم.
این کارشناس بیان کرد: راستی آزمایی موردنیاز برای برداشته شدن تحریم‌ها مدنظر بود و سعی بوده است این ضعف برطرف شود. دوم اینکه در برجام به‌طرف آمریکایی ها و عدم خروجشان اعتماد شده بود که نتیجه‌اش را دیدیم.

خوش چشم گفت: اکنون اما سعی شده است تضمین‌هایی را برای اطمینان به ایران بدهند. ازجمله اصلی‌ترین تضمین‌ها در چهار گروه تضامین حقوقی، تجاری، سیاسی و هسته‌ای تعریف‌شده است. به این معنا که اگر آمریکا مجدد از برجام خارج شد کشورمان به لحاظ توانمندی‌ها و داشته‌های هسته‌ای دچار خسارت نشود.

 سعی بر این است که تصمیم‌گیری در مورد تضمین آمریکا در تهران باشد نه واشنگتن
او ادامه داد: ضمن اینکه بازگشت‌پذیری سریع به قبل از توافق نیز مدنظر ایران است. این بازگشت‌پذیری سریع می‌تواند یک اهرم فشار و عنصر بازدارنده در مقابل خروج آمریکا از برجام باشد. در حقیقت مهم‌ترین تضمینی است که جزء خطوط قرمز جمهوری اسلامی است و قطعاً تضمینی می‌تواند مؤثر باشد که تصمیم‌گیری برای آن در تهران باشد نه واشنگتن.کارشناس مسائل غرب آسیا بابیان اینکه تضمین هسته‌ای و ذاتی مهم‌ترین تضمین اطمینان‌بخش برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، اضافه کرد: آنچه ما هنوز بر روی آن اختلاف‌نظر داریم و در حال صحبت هستیم همین موارد

 به علاوه برداشته شدن تحریم‌هاست. تحریم‌هایی که مانع از منفعت اقتصادی ایران می‌شود.خوش چشم متذکر شد: باید دید که در مذاکرات هسته‌ای وین که البته نمی‌تواند یک‌طرفه باشد و یک بده و بستان است، آیا باوجود امتیازاتی که در خصوص خود برجام یعنی برداشته شدن تحریم‌هایی که مانع انتفاع اقتصادی ایران شده است و درمان ضعف‌های موجود در برجام یعنی راستی آزمایی و تضمین بدون اینکه امتیاز بیشتری به‌طرف غربی داده شود به امتیازات لازم رسیده‌ایم یا خیر؟

او بیان می‌کند: نکته مهم این است که باید توجه کنیم تیم مذاکره‌کننده باقری و دولت رئیسی به وین رفته‌اند تا امتیازات نقداً داده‌شده ایران را که مابه ازای آن دریافت نشده است، دریافت کنند و امتیازات وعده داده‌شده را زنده کنند. در حقیقت در یک اقدامِ انجام‌شده قرار دارند و سعی کرده‌اند بدون اینکه امتیاز جدیدی بدهند امتیاز بگیرند که البته کار بسیار سختی است.این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: اگر برجام توانمندی انتفاع اقتصادی برای ایران داشت همان دولت که امتیازات نقدی ایران را به غرب داده باید این کار را می‌کرد و حالا که آن‌ها نتوانسته‌اند به‌مراتب کار برای این دولت سخت‌تر است. به‌ویژه اینکه هدف اولیه این است که بدون دادن امتیاز جدید، امتیازات نسیه قبلی نقد شود.خوش چشم در انتها می‌گوید: در این رهگذر اگر مذاکره‌کنندگان ایران توانسته باشند امتیازات داده‌شده را نقد کنند و تاحدی هم مشکلات قبلی برجام در زمینهٔ راستی آزمایی و تضمین را رفع کنند که این‌ها به متن توافق بستگی دارد. زیرا هنوز توافقی انجام‌نشده است و هر آن احتمال دارد اخبار عدم توافق اعلام شود. بنابراین باید صبر کنیم تا متن نهایی مشخص شود و اگر توافق شد بر روی متن نهایی صحبت کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها