امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۵۰۳۵۹۶
زمان انتشار: ۱۰:۲۲     ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
پایش تمامی پروژه‌های بزرگ عمرانی در سطح کشور بیانگر آن است که در حال حاضر پروژه جهاد آب‌رسانی گسترده‌ترین پروژه فعال عمرانی در سطح کشور است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، در روزهایی که بسیاری از شهروندهای شهرهای بزرگ کشورهای توسعه یافته با مشکل عدم دسترسی به آب شرب بهداشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، ارتقای سطح دسترسی مردم در ایران به آب آشامیدنی پایدار از 80 درصد به 90 درصد هدف‌گیری شده است.

بر این مبنا جهاد آبرسانی با هدف ارتقای شاخص‌های دسترسی جمعیت روستایی به آب پایدار شهری جزء اولویت‌های وزارت نیرو قرار دارد تا از این طریق با استفاده از ابزارهایی نظیر تخصیص، توسعه زیرساخت توزیع آب و سایر ساخت و سازهای مورد نیاز شرایط جهش در آب‌رسانی روستایی مهیا شود.

بر اساس جزئیات منتشر شده از برنامه جهاد آبرسانی، وزارت نیرو درصدد است تا در قالب یک برنامه 3 ساله تا پایان دولت سیزدهم زمنیه رشد 10 درصدی شاخص‌های مذکور را فراهم کرده و جمعیت تحت پوشش آب شرب پایدار بهداشتی را  از 80 درصد به بیش از 90 درصد برساند.‌

در همین راستا، 2 جزء گروه‌های جهادی تخصصی حوزه آب به همراه خیرین در کنار متولیان دولتی این حوزه  3 ضلع مثلث جهاد آبرسانی را تشکیل می‌دهند.

جهاد آب‌رسانی؛ بزرگترین پروژه عمرانی فعال در کشور

*جهاد آبرسانی چه اهدافی را دنبال می‌کند

‌در این‌باره، میثم جعفرزاده‌، رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو ضمن تشریح اهداف تشکیل مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو می‌گوید: «تمرکز روی نیازهای آبی ضروری با محوریت تامین نیاز شرب در مناطق مختلف شهری و روستایی از اهداف اساسی این مرکز است که به وسیله توسعه و تعامل با تشکل‌های جهادی، گروه‌های مردم نهاد و خیرین در  اجرای طرح‌های آبرسانی پیگیری خواهد شد.»

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو ادامه داد: « بر این اساس مرکز جهاد آبرسانی الگوی جدید و در حقیقت یک نوع فرهنگ نو خدمت رسانی جهادی برای مناطق محروم است.»

تاکنون، قرارداد تامین آب بیش از 7 هزار روستا به خیرین آب‌رسان و همچنین قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) منعقد شده و این کار در عید نوروز نیز بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

*جهاد آبرسانی، الگوی جدید کار دقیق مهندسی با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی

با توجه به اینکه استفاده از ظرفیت جهادی کشور یکی از مهمترین رکن‌های پروژه آبرسانی روستایی مد نظر وزارت نیرو است اما در نظر گرفتن استانداردهای مهندسی برای پروژه در کنار برنامه دقیق زمان‌بندی تجربه جدید در فضای پروژه‌های کلان کشور را به وجود آورده است.

به عبارت دیگر کنارهم قرارگرفتن ظرفیت جهادی کشور در ساختار منظم و مهندسی سبب شده تا در کمترین زمان ممکن شاهد افزایش یکی از مهمترین شاخص‌های حوزه آب کشور یعنی دسترسی روستاییان به آب شرب پایدار باشیم.

در همین راستا با نگرش در نظر گرفته شده از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، تنها در استان خوزستان زمینه آبرسانی به 101 هزار روستا مهیا شده است و ظرفیت تامین آب به روستاییان این استان به 253 هزار مترمکعب در شبانه‎روز افزایش پیدا کرده است.

به منظور تحقق آبرسانی به 101 روستای استان خوزستان در 8 ماه گذشته، ۵۴۰ کیلومتر لوله کشی، ۲۵ ایستگاه پمپاژ در ۱۷ شهرستان و ۴۰۴ روستا احداث، ۲۳ حلقه چاه در هشت شهرستان ایجاد و ۷۰ تصفیه خانه لایروبی با اعتباری معادل 700 میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته بود.

جهاد آب‌رسانی؛ بزرگترین پروژه عمرانی فعال در کشور

*آشنایی با بزرگترین پروژه عمرانی فعال در کشور

استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی کشور در کنار ساختار مهندسی و زمان‌بندی دقیق تنها وجه مثبت پروژه عظیم جهاد آبرسانی به حساب نمی‌آید و گستردگی این طرح در سرتاسر کشور یکی دیگر از ویژگی‌های متمایزکننده جهاد آبرسانی به حساب می‌آید.

بر همین اساس 7 هزار روستای در نظر گرفته شده برای تکمیل فرآیند دسترسی به آب شرب پایدار در همه استان‌های کشور در حال فعالیت است و این پروژه‌ها کشور را به یک کارگاه بزرگ تامین منابع آب تبدیل کرده است.

پایش تمامی پروژه‌های بزرگ عمرانی در سطح کشور بیانگر آن است که در حال حاضر پروژه جهاد آبرسانی گسترده‌ترین پروژه فعال عمرانی در سطح کشور است و گروه‌های مهندسی و جهادی بسیاری با شتاب قابل توجه تکمیل این هدف را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

برای مثال در حال حاضر، آب‌رسانی به 52 روستا در دستور کار قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی استان سمنان قرار دارد و کار در هفت روستای محروم شهرستان دامغان از امروز آغاز شد. بر این اساس مسئله آب یکی از روستاهای استان سمنان به 15 سال پیش باز می‌گردد که در قابل جهاد آبرسانی با تامین اعتبار 20 میلیارد تومانی در دستور کار قرار گرفته است.

*گام بلند دولت به سوی ارتقای شاخص دسترسی روستاها به آب آشامیدنی پایدار

نحوه فعالیت در پروژه جهاد آبرسانی با تمرکز بر استفاده ظرفیت جهادی کشور، می‌تواند به یک مدل جدید فعالیت عمرانی در کشور تبدیل شده و کار دقیق مهندسی در کنار روحیه جهادی را به مسئله‌ای امکان‌پذیر تبدیل کند.

این موضوع در شرایطی رقم می‌خورد که ثمره این پروژه دسترسی مردم بیش از 7 هزار روستا به آب آشامیدنی پایدار در پایان سال 1400 به حساب می‌آید و گام بلندی در ارتقای شاخص دسترسی به آب شرب کشور است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها