أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۴۷۶۸
زمان انتشار: ۱۴:۴۳     ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
شهید سلیمانی مبتکر مدرسه مقاومت؛
سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی همواره قدس را نماد وحدت می‌دانست و بر حمایت از مردم ستمدیده فلسطین تاکید می‌کرد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از جام جم آنلاین، نقش شهید سلیمانی در مبارزه با رژیم صهیونیستی و تروریست‌ها بر همه آشکار است. او همواره قدس را نماد وحدت می‌دانست و بر حمایت از مردم ستمدیده فلسطین تاکید می‌کرد. فرمانده پیشین نیروی قدس چهره ممتازی بود که در بیش از دو دهه از عمر مبارزاتی و انقلابی خود تمام تلاشش را صرف بالابردن توان جبهه مقاومت و الگودهی به جوانان امت اسلامی برای رهایی از ملت مظلوم فلسطین و احقاق حقوق آنان کرد.

شهید حاج قاسم سلیمانی نگاهی اعتقادی به فسلطین داشت و این مساله به صورت آشکار در نامه وی در مهر ۱۳۹۸ در پاسخ ابوخالد،  فرمانده کل گردان‌های عزالدین قسام آمده‌است. او در این نامه فلسطین را مصداق واقعی دفاع از اسلام و انقلاب می‌داند و بیان می‌کند هر کسی ندای فلسطینی‌ها را بشنود و به یاری آنان نشتابد مسلمان نیست.  سردار سلیمانی چند ماه قبل از شهادت خود این جملات را در خصوص فلسطین بیان کرد: رحمت و رضوان الهی بر ملت شجاع فلسطین که به واسطه زخم‌های بسیار و محاصره ظالمانه و هجوم وحشیانه دشمنان آن‌هم در مقابل چشمان صدها میلیون مسلمان، غمی عمیق و دردی فروخورده در سینه دارد. سلام بر هنیه مبارز و مقاوم و بر یاران باوفایش که از بلندای عزت در غزه، با ایمان و دیدگانی چشم‌دوخته به طلوع صبح پیروزی، فریاد ایستادگی و حی‌علی‌الجهاد سر می‌دهند.

به همه اطمینان دهید که ایران اسلامی، هر میزان هم که فشارها افزایش یابد و محاصره‌اش تنگ‌تر شود، فلسطین این نگین جهان اسلام و قبله اول مسلمانان و محل معراج رسول خدا (ص) را تنها نخواهد گذاشت. هرگز در ازای زرق و برق و لاشه این دنیا، از این واجب دینی یعنی «حمایت از فلسطین» دست نخواهیم کشید. در همین زمینه ناصرابوشریف، نماینده جنبش جهاداسلامی در دی ۱۳۹۸ بیان می‌کند که شهیدسلیمانی نگاهی عبادی به فلسطین داشت.

 تغییر قاعده بازی در سوریه

هم‌زمان با وقوع بهار عربی، بحران سوریه با نقش‌آفرینی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و عرصه‌گردانی تروریست‌ها و آشوبگران داخلی آغاز شد و جمهوری اسلامی با ابراز تمایل سوریه آماده حل بحران شد. فعالیت‌های آغازین در میدان دیپلماسی بود. با این وصف، ظرفیت‌های دیپلماسی برای رفع ناامنی‌ها کافی نبود. نقش‌آفرینی ایران البته به مذاق آمریکا و اسرائیل خوش نیامد.

رژیم اشغالگر قدس گمان می‌کرد با تشدید بحران در سوریه،‌ بخشی از نگرانی‌هایش در بلندی‌های جولان حل خواهد شد و از سوی دیگر ایران هم یکی از متحدان خود را از دست خواهد داد اما این خیال خام با حضور میدانی نیروی مستشاری ایران در سوریه کم‌کم مثل حباب ترکید و موقعیتی که اسرائیل آن را فرصت می‌پنداشت به تدریج به عنوان یک تهدید برای رژیم صهیونیستی جلوه کرد.

در عرصه میدانی و حوزه دفاعی، دولت سوریه از یک سو با آشوبگرانی مواجه بود که رفته رفته در حال بسط نفوذ خود بودند و از سوی دیگر آمریکا و متحدانش از هیچ تلاشی برای حمایت‌های ستادی، مالی و تسلیحاتی از ترویست‌ها فروگذار نبودند. نوع رویکردهای دولت و ارتش سوریه در برخورد با این بحران البته با ضعف‌هایی همراه بود و در مجموع برای حل مساله کارایی چندانی نداشت. 

در چنین شرایطی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان بازوی اجرایی نظام برای راهنمایی‌های نظامی و فعالیت‌های مستشاری راهی این کشور شد. با حضور سپاه در این منطقه و بهره‌گیری از مشاوره‌های نظامی نیروهای ایرانی، ارتش سوریه دست به بازیابی دفاعی زد و عملا با عوض شدن قاعده بازی، حملات برق‌آسای تروریست‌ها در بسیاری از مناطق متوقف شد. استفاده از توان و ظرفیت بسیج مردمی و ارتباط با عشایر و قبایل و حتی پیروان ادیان و مذاهب مختلف و کمک‌های اطلاعاتی سپاه از سوی ارتش سوریه، تروریست‌ها را در وضعیت  بغرنجی قرار داده بود. آنها که سودای پایان سریع آشوب سوریه را داشتند اکنون آرزوهای خود را دست نیافتنی می‌دیدند. 

بی‌تردید نقش سردار سپهبد قاسم سلیمانی در آزادی بخش بزرگی از اراضی سوریه از شر تروریست‌های تکفیری بر کسی پوشیده نیست. در همین زمینه، سرتیپ  غالب جازیه، رئیس واحد رسانه اداره سیاسی ارتش عربی سوریه در گفت‌وگو با تسنیم بر این نکته تاکید کرده است که سردارشهید قاسم سلیمانی در پیروزی‌های محور مقاومت در جنگ جولای ۲۰۰۶ و همچنین کمک به ارتش عربی سوریه از سال ۲۰۱۲ در مقابله با گروه‌های تروریستی-تکفیری معجزه ‌کرد. به‌لطف همین همکاری‌ها سازمان تروریستی داعش نابود شد و بیشتر اراضی سوریه و به‌ویژه استان حلب که این شهید بزرگ ما نقش برجسته‌ای در آزادسازی آن داشت، از شر تروریست‌ها آزاد شد.

حضور سردار سلیمانی و نیروی قدس و مدافعان حرم در سوریه به عنوان منطقه‌ای ویژه، جریان مقاومت را به عنوان یکی از بازوهای اصلی جهان اسلام در برابر اسرائیل مطرح کرد. 

 حمایت از قدس در میدان عمل

در عین حال مساله قدس و فلسطین صرفا یک نگاه عبادی برای شهید قاسم سلیمانی نبود بلکه وی خطر اسرائیل را به عنوان یک مقوله سیاسی و امنیتی مورد توجه قرار می‌داد. تدبیر و تلاش‌های وی در رهبری محور مقاومت باعث تغییر راهبرد نظامی رزمندگان فلسطینی در برخورد با رژیم اشغالگر قدس شد. 

حاج قاسم چگونه فلسطینی‌ها را مسلح کرد ؟

برخی از فرماندهان گردان‌های شهید عزالدین قسام و فرماندهی سرایا(گردان جهاد اسلامی) و همچنین مسؤولان حماس در اظهارات خود بر این نکته تاکید دارند که حاج قاسم در یاری‌رساندن مقاومت فلسطین در مواجهه با اسرائیلی‌ها نقش موثر داشته است. 

در همین زمینه احمد عبدالهادی، نماینده جنبش حماس در لبنان در گفت‌وگویی تاکید کرده است فرمانده سپاه قدس چندباری برای ایجاد خطوط دفاعی به نوار غزه سفر کرده بود. 

این موضوع مورد تایید حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس وقت در امور بین‌الملل نیز بود و او در گفت‌وگویی که با پایگاه اطلاع‌رسانی khamenei.ir داشت، تصریح کرد: دسترسی‌های سردار سلیمانی و تیم ایشان و نیروهای مقاومت در داخل سرزمین‌های اشغالی تا داخل اتاق خواب مقامات ارشد رژیم صهیونیستی بود و این موضوعی نیست که بعد از شهادت سردار سلیمانی متوقف شده باشد، یعنی جانشینان ایشان و افراد دیگری در حوزه مقاومت که برای امنیت منطقه و امنیت جمهوری اسلامی و آرامش در جهان اسلام دغدغه‌ جدی دارند، همین رویه را دنبال می‌کنند.

همچنین براساس خاطرات مدافع حرم مصطفی نجیب از جوانان افغانستان از اعضای لشکر فاطمیون در کتاب ابوباران سردار سلیمانی به هدایت جنگ از اتاق عملیات بسنده نمی‌کرد بلکه مانند سایر نیروها  در خط مقدم حضور داشت و به عبارتی در نبردهای شام، مرزهای اسرائیل زیر پای حاج‌قاسم بود.  

رویارویی شهید قاسم سلیمانی با صهیونیست‌ها تنها محدود به جبهه سوریه نبود بلکه اسرائیلی‌ها بارها طعم شکست را در مواجهه با فرمانده بزرگ محور مقاومت چشیده بودند. ناکامی‌های بزرگ اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه با حزب‌ا... لبنان ناشی از حضور میدانی فرمانده سپاه قدس و همچنین هدایت مبارزه از سوی عماد مغنیه و سیدحسن نصرا... بود و بخش‌های کوچکی از این مقاومت در اولین مصاحبه تلویزیونی سردار سلیمانی در بهمن ۹۸ روایت شد. اسرائیل برای جبران شکست، دوباره غزه را مورد محاصره قرار داد و در ۲۸ دسامبر۲۰۰۸ حمله صهیونیست‌ها به این منطقه شروع شد. 

شدت حملات هم بالا بود و اسرائیل قصد داشت با استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف سرکوب شدیدی انجام دهد اما در نهایت  مقاومت فلسطینی‌ها جواب داد و اسرائیل مجبور به توقف حملات و عقب‌نشینی شد. 

سردار سلیمانی نقش مهمی در مقاومت رزمندگان فلسطینی در برابر اسرائیل داشت. اسامه حمدان، عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس بر همراهی لحظه لحظه شهیدسلیمانی با مقاومت فلسطین تاکید کرد و در همین زمینه احمد عبدالهادی، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی و نماینده جنبش حماس در لبنان هم از سفرهای مکرر سردار سلیمانی به غزه و طراحی نقشه دفاع در برابر اسرائیل گفت.

 اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در مراسم تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی و همرزمانش در تهران اظهار کرد: «فرمانده شهید سلیمانی همه‌ زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین گذاشت و اعلام می‌کنم این فرمانده بزرگ شهید قدس است.»

جنگ ۲۲ روزه جلوه دیگری از مقاومت مردم فلسطین در برابر اسرائیل بود و شاید بتوان مهم‌ترین اقدام سردار سلیمانی در جنگ ۲۲روزه را رساندن تسلیحات به فلسطینی‌ها و شکست محاصره غزه عنوان کرد. 

در همین زمینه زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین می‌گوید: «قدرت و امکاناتی که امروز غزه به آن دست یافته است، نتیجه تلاش‌های بزرگ شهید سلیمانی است.» گام راهبردی سردار سلیمانی با ارسال موشک‌ها و سلاح‌ها به نوار غزه آغاز شد. به‌گفته وی، سلاح‌هایی که سردار سلیمانی به نوار غزه رساند، با همان موشک‌ها، راه برای بمباران تل‌آویو باز شد. دبیر کل جهاد اسلامی همچنین در گفت‌وگو با شبکه المیادین تاکید کرد: سردار سلیمانی شخصا به سودان رفت و بر تفاهم‌نامه‌ای نظارت کرد که بر پایه آن، سودان به ایستگاه انتقال سلاح به غزه تبدیل شد.

اقدام دیگر شهید سلیمانی در جنگ ۲۲ روزه ساخت تونل بود. احمد عبدالهادی، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی  در لبنان در گفت‌وگو با شبکه «الاتجاه» در همین رابطه گفت: «اندیشه احداث تونل در زیرزمین در غزه که امروز بیش از ۳۶۰ کیلومتر در آن تونل احداث شده و آنان (صهیونیست‌ها) این را به خوبی می‌فهمند و همین کافی است، از طرف ۲ نفر یکی فرمانده شهید عماد مغنیه و دوم حاج قاسم سلیمانی مطرح شد.»

به‌گفته خالد القدومی، نماینده جنبش حماس در تهران، سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی مبتکر ایجاد مدرسه مقاومت در ایران بود. مکتبی که با روشنگری‌های شفاف خود نقش مهمی در رویارویی مشترک ملت‌ها و جهان اسلام با رژیم اشغالگر قدس و رهایی ملت فلسطین داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها