أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۰۶۱۱۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۴     ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه چهارمیلیون و ۵۰۰هزار نفر درخواست بازنگری اطلاعات خود را برای دریافت یارانه ثبت کرده‌اند، گفت: یارانه به بیش از ۷۳میلیون نفر واریز شده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست امروز صبح (یکشنبه، اول خردادماه) هم‌اندیشی نمایندگان برای اجرای سیاست‌های کلی نظام در خصوص آخرین وضعیت نحوه تخصیص یارانه‌ها گفت: رئیس جمهور در تمامی جلسات دولت با وزرا بر رفع مشکلات و تأمین معیشت مردم تأکید و اعلام کرده‌اند که در این راه آبروی خود را برای مردم می‌گذارند.

وی ادامه داد: پیش از این 500 هزار میلیارد تومان به‌عنوان یارانه به جیب قاچاقچی‌ها، خارجی‌ها و تولیدکنندگان خارج از کشور می‌رفت و تنها مقدار بسیار کمی از این یارانه به جیب مردم ایران می‌رفت، براین‌اساس تصمیم گرفته شد با مدیریت ارز ترجیحی و ساماندهی یارانه‌ها این منابع را بر سر سفره مردم ببریم و این موضوع موجب افزایش رفاه عمومی، ایجاد اشتغال، اصلاح ضریب جینی، جلوگیری از قاچاق و... خواهد شد.

عبدالملکی تأکید کرد: براساس قانون بودجه 250 هزار میلیارد تومان برای بازتوزیع یارانه میان مردم در تبصره 14 قرار داده شده و در جای دیگر 75 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه 45هزارتومانی و معیشتی در نظر گرفته شده است و در دولت بعد از بحث‌های متعدد قرار شد این منابع به‌صورت یارانه مستقیم در اختیار مردم قرار بگیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به حذف دهک‌های پردرآمد براساس قانون، گفت: طبق قانون به‌ویژه قانون جوانی جمعیت باید دهک‌های پردرآمد حذف می‌شدند، براین‌اساس دولت تصمیم گرفت در مدیریت جدید ارز 4200تومانی، یارانه به دهک دهم پرداخت نشود.

وی ادامه داد: از سال 93 سامانه یارانه‌ها بسته شد و دیگر کسی نمی‌توانست به‌صورت سیستماتیک در آن اطلاعاتی را وارد کند، تنها افراد با حضور در محل پلیس 10+ می‌توانستند اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند. براساس سامانه رفاه ایرانیان 73 میلیون نفر یارانه دریافت می‌کردند که 61 میلیون نفر از این افراد همزمان یارانه معیشتی و یارانه 45هزارتومانی دریافت می‌کردند.

عبدالملکی تصریح کرد: بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و عدم واریز یارانه به حساب برخی خانوارها، سامانه‌ای را وزارت کار راه‌اندازی کرد که طی یک هفته حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر از افراد درخواست بازنگری در اطلاعات خود را ثبت کردند و در حال بررسی است. یکی از اشکالات در وزارت کار این است که اطلاعات افراد کاملاً مشخص نیست و برای پرداخت یارانه از دیگر مراکز اطلاعات خود را دریافت کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: به حدود 5 میلیون و 900 هزار نفر از افرادی که در فروردین ماه یارانه تعلق می‌گرفت، در اردیبهشت ماه یارانه‌ای پرداخت نشد و در مجموع برای 73 میلیون و 300 هزار نفر در دور اول براساس اسناد و مدارک یارانه واریز شده است.

وی در واکنش به انتقاد نماینده‌ها در خصوص قطع یارانه برخی افراد، گفت: براساس قانون باید یارانه دهک‌های پردرآمد حذف شود اما اگر می‌خواهیم به همه افراد و اقشار یارانه دهیم این‌گونه یارانه در اختیار افراد ضعیف جامعه قرار نخواهد گرفت.

عبدالملکی ضمن تأکید بر اینکه باید شناسنامه اقتصادی خانوارها شفاف شود، اظهار کرد: افرادی که درخواست یارانه کرده‌اند به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ ابتدا افراد پردرآمدی که با وجود داشتن دارایی و سرمایه به‌عنوان یک ایرانی درخواست واریز یارانه دارند و آن را حق خود می‌دانند و دیگر خانواده‌هایی هستند که با وجود جدا شدن فرزندان آن‌ها از خانواده و داشتن زندگی مستقل، به‌دلیل احتساب سرجمع خانواده، یارانه سرپرست خانواده قطع شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: برخی افراد نیز هستند که به‌دلیل عدم شفافیت شناسنامه اقتصادی، یارانه آن‌ها قطع شده است به‌طور مثال برخی افراد کارپرداز شرکتی هستند و یا دارای صندوق قرض‌الحسنه خانوادگی می‌باشند به این دلیل یارانه آن‌ها قطع شده است، بنابراین ما برای ایجاد شفافیت در اطلاعات اقتصادی خانواده‌ها سریعاً سامانه‌ای را راه‌اندازی کردیم که از حدود 5 میلیون و 900 هزار نفری که یارانه آن‌ها قطع شده است 4 میلیون و 500 هزار نفر درخواست بازنگری اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند.

عبدالملکی تصریح کرد: ما هر روز به ریاست معاون اول رئیس جمهور جلسات خود را با حضور تمامی دستگاه‌های مربوطه برگزار می‌کنیم و موضوع مدیریت ارز ترجیحی و پرداخت یارانه‌ها را بررسی می‌کنیم، همچنین براساس دستور رئیس جمهور به حساب افرادی که پیش از این یارانه آن‌ها قطع شده بود، نیز یارانه واریز شد و هر زمان اطلاعات آن‌ها بررسی و نهایی شد می‌توانند این یارانه را برداشت کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص یارانه نان نیز گفت: وزارت کشور در حال بررسی اطلاعات افراد و حتی اتباع خارجی در کشور است تا یارانه نان در اختیار همه قرار بگیرد البته دولت هنوز به‌روی بحث نان به تصمیم نهایی نرسیده است و این موضوع به‌صورت پایلوت در زنجان در حال بررسی است و براساس تصمیم دولت یارانه نان هیچ شخصی حتی اتباع خارجی قطع نخواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها