يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۶۹۹۲
زمان انتشار: ۱۳:۳۵     ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
در پی سرقت ۱۶۸ صندوق امانت؛
در پی سرقت ۱۶۸ صندوق امانت بانک ملی شعبه دانشگاه تهران، مدیر و نیز ۲ نفر از کارمندان این بانک بازداشت شده‌اند و جزئیات این سرقت بی‌سابقه و حرفه‌ای توسط پلیس در دست بررسی است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از همشهری، سارقان حرفه‌ای در تعطیلات خرداد وارد بانک ملی شعبه دانشگاه در پایتخت شدند و پس از تخریب ۲۵۰صندوق امانات، محتویات ۱۶۸صندوق را سرقت کردند. تحقیقات برای بازداشت عاملان این سرقت در حالی ادامه دارد که رئیس شعبه بانک به‌دلیل اهمال‌کاری بازداشت شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که دزدان در تعطیلات عید فطر نیز قصد دستبرد به صندوق امانات بانک دیگری را داشتند که نقشه آنها ناکام مانده بود.

سرهنگ علی ولیپورگودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران درباره جزئیات این سرقت گفت: بانک موردنظر متأسفانه نگهبان نداشته است و سارقان که فعلا تعداد آنها مشخص نیست ساعت یک بامداد ۱۴خرداد از قسمت پارکینگ ساختمان بانک وارد و موفق شدند با تخریب در به داخل بانک وارد شوند.

وی ادامه داد: دزدان ابتدا دوربین‌های مداربسته بانک را قطع کردند و بعد موفق شدند آژیر را از کار بیندازند؛ چراکه آژیر خطر عمل نکرده و حدس ما این است که دزدان آن را از کار انداخته‌اند. از طرفی پس از قطع آژیر، هشداری برای پلیس اعلام نشده است. اما نکته‌ حائز اهمیت این است که وقتی دزدان دوربین‌های امنیتی را قطع کردند و از کار انداختند هشدار و آلارمی برای گوشی موبایل رئیس شعبه بانک ارسال می‌شود، اما وی مرتکب اهمال‌کاری شده و اهمیتی به این آلارم نمی‌دهد و برای همین قصور، اهمال‌کاری و سهل انگاری بازداشت شده است.

سرهنگ گودرزی ادامه داد: سارقان حدود ۲۵۰صندوق امانات را تخریب کردند و موفق شدند محتویات ۱۶۸صندوق را تخلیه کنند که این موضوع در حال بررسی است.

وی گفت: دزدان پس از انجام سرقت که به‌نظر می‌رسد حدود یک یا ۲ساعت طول کشیده از همان در پارکینگ که وارد شده بودند، خارج شدند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا از دستگاه هوابرش برای تخریب در و صندوق‌ها استفاده شده، گفت: این موضوع هم در حال بررسی است و این احتمال وجود دارد که از دستگاه‌های مخصوص برای تخریب استفاده کرده باشند.

سرهنگ گودرزی در ادامه گفت: به جز رئیس شعبه بانک، ۲نفر از کارمندان دیگر بانک نیز به‌دلیل سهل‌انگاری بازداشت شده‌اند که تحقیقات در این‌باره ادامه دارد.

سرقت ناکام 
در جریان تحقیقات پلیس مشخص شده که ۱۵اردیبهشت امسال، یعنی در تعطیلات عید فطر نیز سارقانی قصد ورود به بانکی در مرکز تهران را داشتند تا به صندوق امانات دستبرد بزنند که ناکام مانده بودند. در آن سرقت هم دزدان از در پشت بانک قصد ورود داشتند، اما موفق به از کار انداختن دوربین مداربسته و آژیر خطر نشده و سرقت آنها نافرجام باقی مانده بود.

رئیس پلیس آگاهی تهران درباره این موضوع گفت: این فرضیه مطرح شده که احتمالا سارقان صندوق امانات بانک ملی همان افرادی باشند که قصد دستبرد به بانک دیگری در تعطیلات عید فطر را داشتند که این موضوع نیز توسط تیم پلیس آگاهی به شکل ویژه در حال بررسی است.

رئیس پلیس آگاهی تهران در پاسخ به سؤالی درباره اینکه بررسی‌ها نشان داده پیش از عید به این بانک درباره مسائل ایمنی که ممکن است بانک هدف دستبرد سارقان قرار بگیرد، هشدار داده شده بود، گفت: این موضوع نیز در حال بررسی است.
 
گفت‌وگو با مالباختگان 
روز گذشته در مقابل ساختمان بانکی که هدف سرقت قرار گرفته بود، جمعیت زیادی جمع شده بودند. تعداد زیادی مأمور در آنجا مستقر بودند تا جمعیت را متفرق کنند. از ۲۴ساعت قبل که خبر دستبرد به صندوق امانات بانک در شبکه‌های مجازی منتشر شد، افرادی که صندوق امانات بانک را اجاره کرده بودند به سمت بانک سرازیر شدند تا ببینند آیا نام آنها هم در فهرست مالباختگان قرار دارد یا نه؟ این مسئله یکی از دلایل شلوغ بودن بانک در ظهر روز سه‌شنبه، هفدهم خرداد ماه بود. در ورودی بانک بسته است و به جز ماموران، فقط افرادی که صندوق امانات از بانک اجاره کرده‌اند حق ورود به بانک را دارند تا اظهارنامه پرکنند.

یکی از مالباختگان درحالی‌که پریشان و مضطرب است از بانک خارج شده و با عبور از کنار مأموران به سمت خیابانی در آن حوالی می‌رود تا سوار  ماشینش شود. او می‌گوید: صندوقی که در آن اموال و بهتر بگویم بخش اعظمی از سرمایه زندگی‌ام نگهداری می‌شد، هدف سرقت قرار گرفته است. نمی‌توانم بگویم سرمایه‌ام چقدر بود، اما هرچه داشتم را سرقت کرده‌اند. وی ادامه می‌دهد: امروز صبح (سه‌شنبه) برای پرکردن اظهارنامه به بانک آمدم و ریز اموالم را نوشتم و پای برگه را امضا کردم. اصلا حال خوبی ندارم و هنوز باورم نمی‌شود که چطور به این راحتی می‌توان به این همه صندوق دستبرد زد. مسئله‌ای که مطرح شده این است که چرا نباید این صندوق‌ها بیمه شده باشند. حالا همه ما که اموالمان را از دست داده‌ایم امیدواریم که بانک خسارتی را که به ما وارد شده بپردازد.

سارقان حرفه‌ای پشت پرده ماجرا
یکی از مالباختگان کارمند بازنشسته یکی از بانک‌هاست. او که از سال۹۸ اموالش را به صندوق امانات بانک سپرده بود، می‌گوید: فقط می‌توانم بگویم که این سرقت خیلی ماهرانه و حرفه‌ای انجام شده است؛ چون ورود به قسمت صندوق امانات بانک مراحل سختی دارد و نمی‌توان به‌راحتی وارد آنجا شد.

وی ادامه می‌دهد: برای اینکه بخواهیم به صندوق‌ها دسترسی پیدا کنیم باید از ۴در بگذریم. در شیشه‌ای و ‌آهنی و یک در دیگر که در قسمت پایین قرار دارد و در نهایت در اصلی که دری شبیه در گاوصندوق است. اگر بخواهند از دستگاه برش و سنگ برای ورود به آنجا استفاده کنند به جرأت می‌توانم بگویم ۲۰روز زمان می‌برد تا به آنجا برسند. علاوه بر این هر فردی اگر قصد افتتاح صندوق داشته باشد باید از مراحل سختی عبور کند. ابتدا رمزی باید تعیین شود و بعد اثر انگشت و تصویر صورت اسکن می‌شود و در آخر رمز دیگری به همراه کلید در اختیار فردی که صندوق را افتتاح کرده قرار داده می‌شود.

وقتی وارد می‌شویم و اثر انگشت و رمز را وارد می‌کنیم ۲۰ثانیه فرصت داریم کلید را وارد کنیم که اگر تعلل کنیم عملیات قفل می‌شود و باید دوباره از آنجا خارج شویم و بعد برگردیم و دوباره آن عملیات را تکرار کنیم. این یعنی دزدان خیلی حرفه‌ای‌تر از این حرف‌ها بوده‌اند که توانسته‌اند قفل این تعداد صندوق را باز کنند. همانطور که گفتم شاید ۲۰روز زمان ببرد در بزرگ و اصلی با دستگاه برش باز شود و این احتمال وجود دارد که دزدان حرفه‌ای به شکل ماهرانه‌ای این صندوق‌ها را هک کرده باشند.

فرد دیگری که اموالش مورد دستبرد قرار گرفته، می‌گوید: نه‌تنها اموال خودم، بلکه تمام طلا و جواهرات مادرم و مادرشوهرم در صندوق بانک نگهداری می‌شد که من از طریق خبری که در فضای مجازی خواندم متوجه سرقت شدم. باورم نمی‌شد، وقتی به بانک رفتم به من گفتند باید بروی شعبه هفت‌تیر. به آنجا که رفتم اسامی مالباختگان را خواندند و نام من در لیست بود. وی ادامه می‌دهد: به ۲دلیل این بانک را انتخاب کرده بودم؛ چون مختص مشتریان خاص نبود و هر مشتری‌ای می‌توانست صندوق اجاره کند و دلیل دیگر ودیعه و اجاره‌اش بود که نسبت به بانک‌های دیگر مبلغش کمتر بود. من ۱۲میلیون تومان ودیعه دادم و سالی یک‌میلیون تومان پرداخت می‌کردم. به‌نظر من پای سارقان حرفه‌ای در میان است و شاید بتوان گفت از ماه‌ها قبل روی این نقشه کار کردند و اموال مردم را برده‌اند.

زن دیگری که معلم بازنشسته است، می‌گوید: ۲سال است این صندوق را گرفته‌ام. ۱۳میلیون رهن داده بودم و سالی هم حدود ۲میلیون اجاره. فکر می‌کردم اینجا امن است، تمام پس‌اندازم را که حدود یک ‌میلیارد بود در صندوق گذاشته بودم. به‌تازگی هم برای دامادی پسرم سرویس طلا ۲۰۰میلیونی خریده بودم که آن را هم چند روز قبل داخل صندوق گذاشتم. خیالم راحت بود که بانک امن است؛ چراکه می‌ترسیدم خانه‌ام هدف دستبرد سارقان قرار بگیرد، اما تصورم اشتباه از آب درآمد و به‌راحتی دزدان به بانک دستبرد زده و سرمایه‌ام را بردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها