يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۷۰۵۹
زمان انتشار: ۱۳:۰۶     ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
مادورو:
رئیس‌جمهور ونزوئلا مبارزه با استعمار و امپریالیسم را هدف مشترک تهران و کاراکاس عنوان و تاکید کرد: دوران سلطه نظامی آمریکا به پایان رسیده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا که در حال حاضر در ایران به سر می‌برد در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه هیسپان تی‌وی هدف اصلی از این سفر را تلاش برای ارتقاء راهبردی فرایند همکاری های دو کشور در سطوح عالی‌تر و در راستای پیشرفت ایران و ونزوئلا عنوان کرد.

مادورو تصریح کرد: این فرآیند در سال ۲۰۰۱ توسط هوگو چاوز پایه گذاری شد و تمامی این سال‌ها، سعی کردیم به آن تداوم بخشیم. روابط دیپلماتیک ما قدمت ۲۱ ساله دارد و در طول این مدت بر استحکام و تقویت این رابطه برادرانه که بر اساس همکاری دو جانبه و در راستای پیشرفت و آبادانی دو کشور پایه ریزی شده، افزوده شده است.

وی در ادامه افزایش سطح مراودات میان دو کشور را از دیگر اهداف حضور در تهران توصیف کرد و افزود: در طول این سال‌ها، موضوع پیشرفت برای این دو کشور در حال تحول در زمینه‌های مختلف، ازجمله دانش علوم گوناگون و فناوری‌های کاربردی و به‌ویژه در عرصه اقتصادی مقوله‌ای واجب و حیاتی بوده است. این فرآیند بر پایه تحکیم هر چه بیشتر روابط معنوی و کاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دمکراتیک ونزوئلا برنامه ریزی شده است. رابطه‌ای به معنای واقعی دوستانه و یکپارچه. ما در حساس‌ترین برهه‌ها حامی و پشتیبان هم بوده‌ایم و این یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌هایی بود که در طول این سال‌ها حاصل شد.

رئیس جمهور ونزوئلا همچنین گفت: من همیشه گفته‌ام که وحدت ما ماهیت تاریخی دارد، حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نیز بسیاری از مردم در مبارزاتشان علیه رژیم شاه، از انقلاب‌ها در آمریکای لاتین الهام می‌گرفتند. به کسانی که مرتب روابط‌مان را به باد انتقاد می‌گیرند، چه باید گفت؟ پاسخ من این است که روابط برادری بعد مسافت نمی‌شناسد. عشق بُعد مسافت نمی‌شناسد. وحدت بُعد مسافت نمی‌شناسد. زیرا در مقاطعی از زمان که نه اینترنت وجود داشت و نه رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های امروزی و سفرها هوایی آن چنانی، انقلابیون در سراسر ایران با رویایی مشترک در صحنه مبارزات حضور بهم می‌رساندند.

مادورو ادامه داد: انقلابیون در سرتاسر این منطقه با سیمون بولیوار آشنایی دارند و کماکان برای او احترام خاصی قائلند. ما نسل انقلابی جوان دهه هفتادی هستیم که انقلاب‌های مردمی در ایران را می‌ستودیم و در رأس آن انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ را. بنابراین، عشق و صمیمیت و برادری میان ما بُعد مسافت نمی شناسد. به‌خصوص در بیست سال گذشته که همدیگر را در مقام دو مبارز در سنگر نبرد علیه استعمار و استثمار و نژادپرستی به رسمیت شناختیم.

وی با بیان این‌که "ما برای دنیایی بهتر می‌جنگیم"، خاطر نشان کرد: ما برای تحقق حقوق بشر و حقوق جهانی تلاش می‌کنیم؛ دنیایی عاری از سلطه گری. پس، ما در بسیاری فرایندها و آرمان‌ها مشترک هستیم. به همین لحاظ بود که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا توانستند به این سطح از همکاری‌ها نائل شوند و همکاری‌ها را همچنان ادامه دهند و در همه شرایط پشتیبان یکدیگر باشند. ضمن اینکه هر دو کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با عواقب تحریم‌هایی هستند که عمدتاً از جانب آمریکا و دیگر کشورهای غربی وضع شده است.

مادورو از این تحریم ها به عنوان "تروریسم اقتصادی" یاد کرد و گفت: پس از تحریم تابستان ۲۰۲۰، دولت ایران تصمیم گرفت در واکنش به تحریم های رئیس جمهور ترامپ، مقداری نفت به ونزوئلا ارسال کند. با اینکه در سال ۲۰۲۰ او تهدید کرده بود به کسانی که قصد ورود به حریم ونزوئلا را داشته باشند حمله می‌کند. خودتان را جای من بگذارید تا بفهمید در مقام رییس جمهور ونزوئلا چه احساسی داشتم. اینکه، به رغم چنین تهدیداتی، شاهد عزیمت نفتکش‌های ایرانی باشم؛ واقعه‌ای خارق العاده. ونزوئلایی‌ها همه جشن گرفتند. آن زمان ما در قرنطینه محض قرار داشتیم. شرایطی بس دشوار که از ماه مارس تا مه بر ما تحمیل شده بود.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل محاصره اقتصادی، پالایشگاه‌های ما از فعالیت افتاد و تولید نفت قطع شد. ذخایر کشور بسیار محدود بود و در ماه مارس، که مصادف شد با آغاز همه‌گیری کرونا تا ماه ژوئن اوضاع برای کشور ما بسیار پرمخاطره گردید. در آن شرایط بود که با جمهوری اسلامی ایران وارد گفت‌وگو شدیم و آنان را از وضعیت‌مان مطلع ساختیم و تصمیم گرفتیم موقتاً از طریق سواپ با اضطرار پیش آمده مقابله کنیم. همچنین تصمیم گرفتیم راه حلی برای مشکل کارگران صنعت نفت ونزوئلا بیابیم. تلاش کردیم پالایشگاها را راه اندازی کنیم تا بتوانیم نیازهای کشور را مرتفع سازیم. آن زمان بود که نفتکش های ایرانی به ونزوئلا رسیدند و مورد تهدید قرار گرفتند. خدمه و کاپیتان نفتکش‌ها که اگر اشتباه نکنم سه فروند نفتکش پر از سوخت بود، سخت مشتاق به چالش کشیدن دولت آقای ترامپ بودند. مردی که اعلام کرد به هر کسی که قصد کمک کردن به این کشور نیازمند را داشته باشد حمله می کند. خوشبختانه همه چیز به خیر گذشت. نفتکش ها به سلامت به ونزوئلا رسیدند و مردم در رسانه‌های اجتماعی جشن گرفتند و دوباره ثابت کردیم برادرانی هستیم که در شرایط دشوار همدیگر را رها نمی‌کنیم.

رئیس جمهور ونزوئلا در ادامه تاکید کرد: با ورود نفتکش‌ها توانستیم از سختی‌های این سه ماه بکاهیم و مجال یابیم فرایند پالایش را در داخل ونزوئلا راه اندازی کنیم. خارج از پالایشگاه‌ها، مردم در پمپ بنزین‌ها نیز می توانستند تأثیر کمک‌های ایران را لمس کنند. در آن مقطع از زمان، ما برای بهبود وضعیت اجتماعی در ونزوئلا برنامه خاصی را تدوین کردیم و هدف این برنامه هم تامین سوخت مورد نیاز مردم بود. سیاستی که خوب جواب داد و در آن مقطع از زمان، بسیار اثربخش بود و مردم هم کاملاً ابراز رضایت کردند. متعاقباً ایران نفتکش‌های دیگری را از دور دست به سمت ما گسیل داشت و این بار، نه تنش در کار بود و نه تهدید تا اینکه رسیدیم به مرحله‌ی خودکفایی در تولید سوخت مورد نیاز کشور و اما همکاری های فی‌مابین در زمینه‌های غیر نفتی. امروز ما در عرصه های دیگر نیز با یکدیگرهمکاری داریم.

مادورو در خصوص همکاری های ایران و ونزوئلا در حوزه گردشگری نیز گفت: خطابم به تمام اهالی آمریکای جنوبی و حوزه‌ی کارائیب و به‌علاوه همه‌ی ایرانیانی است که صدای ما را می‌شنوند. به زودی پرواز مستقیم میان تهران و کاراکاس برقرار خواهد شد. پروازها یک بار در هفته خواهد بود و قصد داریم بر تعداد آنها بیفزاییم. طبق گزارش ها، از لحاظ فنی به آمادگی کامل رسیدیم. این پروازها در واقع از ۱۰ سال پیش آغاز شده ولی هدف ما گسترش به حوزه گردشگری است. ایرانی‌هایی که صدای ما را می شنوند، بدانند که ونزوئلا کشوری است دوست داشتنی با گونه های مختلف زیستی، طبیعتی منحصربه فرد برای اکوتوریسم مناطق کوهستانی. مردم ونزوئلا بسیار مهربان و مهمان نواز هستند و مشتاقانه چشم به راه پذیرایی از خانواده‌های ایرانی هستند.

وی همچنین گفت: ما آمادگی پذیرایی کامل از گردشگران شما را داریم. پروازهای غیر مستقیم را هم در برنامه داریم و می‌توانیم برای گردشگران ونزوئلایی و آمریکای لاتین که علاقه مند به بازدید از ایران هستند تورهای مخصوص تدارک ببینیم. ایران دارای اماکن تاریخی مجلل و دیدنی است. ایران کشوری است با پنج هزار سال تمدن. این چیزی نیست که در هر کشوری یافت شود. تمدنیپنج هزار ساله با فرهنگ غنی و مردمی خوش قلب و مهمان نواز. بنابراین، به یمن پرواز کاراکاس- تهران و تدارک بسته‌های جهانگردی می‌توانیم بر همکاری‌های مشترک در این زمینه بیفزاییم. این گامی است بسیار مفید برای تحکیم روابط فی‌مابین دولت و مردمان دو کشور.

مادورو درباره تحولات بین‌المللی و جنگ اوکراین و لزوم ایجاد تحولی اساسی در نظم جهانی اظهار داشت: به باور من، ما وارد برهه جدیدی شده‌ایم. دوران گذار. به‌واسطه بها دادن به محسنات بشری. دوران نوینی که به اعتقاد من، تحولات آن به سرعت رخ می‌دهد؛ علی‌الخصوص تحولات اجتماعی و نیز تحولات اقتصادی و سیاسی. ما شاهد تحولات کلان ژئوپولتیکی هستیم. باید دید این تحول سریع و جدید که سرنوشت قرن بیست و یکم را چگونه رقم خواهد زد؟ رویدادی مهم که باید مورد بررسی قرار گیرد، زیرا در آغاز هر انقلابی باید مراقب بود چگونه عمل می‌کنیم. باید بدانیم چه اتفاقی در شرف تکوین است و علائم این تحول بشری را به دقت رسد کنیم.

رئیس جمهور ونزوئلا افزود: امروز به شما وعده می‌دهم که نظام ژئوپولیتیکی نوینی در حال شکل گرفتن در جهان است. نتیجه آن هم رهایی یافتن از سلطه استعماری آمریکا است. نظامی که در مسیر انحطاط قرار گرفته و اروپا را هم شامل می‌شود. می پرسید ایران و ونزوئلا کجای این معادله قرار می‌گیرند و من پاسخ می دهم؛ ما پیشگامان این عصر نوین هستیم. عصر تجلی انسانیت نوین و نیز نظام ژئوپولتیکی نوین در جهان، یا همان جهان نو. جهانی عاری از قدرت‌های سلطه‌گر، عاری از استعمارگری، عاری از مجازات‌های سلطه‌گران جهانی. ما پیشگامان این نهضتیم. مثل هر تحولی از این دست. فرمانده چاوز همیشه می‌گفت: نیکولاس، ما باید جلودار باشیم. در خط مقدم. همیشه باید انتظار داشته باشیم با سلاحشان ما را بکشند. باید در خط مقدم باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ا"یران و ونزوئلا و تعداد دیگری از کشورها در خط مقدم این عرصه قرار دارند" بیان کرد: ما چراغ‌ها را روشن می‌کنیم. همه را از رویدادها مطلع می سازیم و عزم و مقاومت خود را برای ایجاد جهان عاری از قدرت‌های سلطه‌گر و استعمار به نمایش می‌گذاریم. دنیایی که در آن مساوات و همکاری حرف اول را بزند. دیروز با رییس جمهور الجزایر گفت‌وگو داشتم. شش ساعت تمام با هم تبادل نظر کردیم. پریروز هم با رییس جمهور ترکیه ملاقات کردم. برای گفت‌وگو درباره نظام نوین. هر دو بر اهمیت درک این مقوله اهتمام ورزیدیم. ما باید در بطن این دوران نقش‌آفرینی کنیم. در این جهان در حال تجلی باید همواره یک گام جلوتر باشیم. عصری که خط پایان دوران معاصر خواهد بود. دوران سلطه گران اروپایی و یکه تازی‌های نظامی و سیاسی و اقتصادی آمریکا به پایان رسیده است. به تاریخ پیوسته است. وارد عصری نو شدیم و ایران و ونزوئلا باید به همکاری‌هایشان ادامه دهند.

نیکولاس مادورو در خصوص اهداف ایران و ونزوئلا در فرآیند سقوط نظام کاپیتالیست گفت: هدف اصلی همکاری است. باید ملل جهان را متقاعد کنیم که برقراری نظام نوین جهانی امکان‌پذیر است. باید توانایی هایمان در عرصه انرژی و نفت و گاز و پتروشیمی را به اشتراک گذاریم. در همه ابعاد باید مشارکت داشته باشیم. در دانش موجود دو کشور، چه در زمینه تعلیم و تربیت و چه در زمینه بهداشت و تامین اجتماعی. باید دنیای جدیدی بسازیم. ایران در مقام یک کشور آسیای غربی و ما در مقام یک کشور آمریکای جنوبی باید در راستای این تحول، برای جهانیان الگوساز باشیم.

وی در ادامه این مصاحبه از جنبش فلسطین به عنوان یکی از مقدس‌ترین آرمان‌های بشری یاد کرد و افزود: فلسطیان عرب بسیار مورد تکریم هستند و دارای پیشینه‌ی تاریخی. آنان به سه مذهب بنیادی تاریخ بشر تعلق دارند؛ یهودیت، مسیحیت و اسلام. آنجا مهد پیامبران ادیان آسمانی است. ونزوئلایی‌ها مسیحی هستند. مسیحی را که ما در ونزوئلا ستایش می کنیم، همان کودکی است که شد عیسی مسیح پیامبر عالم. او برای اسلام احترام قائل بود. او اهل فلسطین بود. آنجا به دنیا آمد و به عنوان یک فلسطینی در همان سرزمین مقدس چشم از جهان فرو بست. همین کافیست تا فلسطین را با سوابق تاریخی که دارد به رسمیت بشناسیم.

مادورو ادامه داد: تا اینکه رژیم صهیونیستی بنیان گذاشته شد. غربی‌ها معمارش بودند. آنچه در فلسطین رخ می‌دهد برای ما ناگوار است. همین اخیراً خبرنگار شبکه الجزیره را به قتل رساندند. زنی که مثل شمع فروزان بود. دیروز و پریروز با رؤسای جمهور الجزیره و ترکیه گفت‌وگو داشتم. دو رهبر حامی فلسطین. به آنها گفتم که باید این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کنیم. هر روز شاهد به قتل رسیدن زنان و فرزندان و جوانان این سرزمین هستیم. هر روز زنان و مردان را به قتل می‌رسانند و عده‌ای را شکنجه می‌دهند و به زندان می‌اندازند؛ هزاران هزار نفر را و اما جامعه به اصطلاح جهانی چه واکنشی از خود نشان داده است؟ من ایمان دارم دیر یا زود، حقوق از دست رفته مردم فلسطین با حمایت بشیریت محقق خواهد شد و همه ادیان جهانی دوباره در آنجا گرد خواهند آمد.

رئیس جمهور ونزوئلا درباره عادی سازی روابط بعضی از کشورها با رژیم صهیونیستی خاطر نشان کرد: ما باید وحدتمان با فلسطینی‌ها را اعلام و این جنایت‌ها را محکوم کنیم. باید مرتب بحث را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهیم و آنان را از رخدادها مطلع سازیم و در این شرایط دشوار از مبارزات مردم فلسطین پشتیبانی کنیم. آنان باید در عرصه های سیاسی و اجتماعی به وحدت برسند و ما هم باید حامی مبارزات و حق تعیین سرنوشتشان باشیم. راهبرد ما واضح و مشخص است و باید بر آن پافشاری ورزیم.

مادورو افزود: ما باید در برابر این وضعیت ایستادگی کنیم. در برابر تحریم ها، اتهامات و محاصره‌ها. اولویت اصلی آگاه کردن ملت‌ها است. آگاهی بخشیدن و هشیار کردن آنها. اینکه آنها را تشویق کنیم خودشان به راه حل برسند. از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، به لحاظ تحریم تجارت نفتی ونزوئلا سال های بسیار دشواری برای کشور ما بود. درآمدهای سالانه ی ما از این محل ۵۴ هزار میلیارد دلار بود که یک سال بعد این درآمد به حداقل رسید و این مسئله ما را با مشکل مواجه ساخت.

وی در ادامه گفت: حتی بحث تهاجم نظامی و تجزیه کشور را مطرح کردند. چه باید می‌کردیم؟ همان‌طور که گفتم، چند اولویت داشتیم. نخست؛ آگاهی دادن به مردم. اینکه بدانند چه اتفاقی افتاده و بتوانند به راه حل برسند و به مشکلات پاسخ دهند. ما باید مدام در حرکت باشیم و از سکون اجتناب ورزیم. اولویت بعد، توزیع خواربار درب منازل بود. امری مهم که با سلامت عمومی سر و کار داشت. برای آن الگویی از پیش پرداخته داشتیم. باید هر سال برای مردم مسکن می ساختیم و به مردم کمک می‌کردیم. اولویت سوم تدوین راهبردی بود که مقاومت را از عرصه سیاسی به عرصه‌ی اقتصادی تعمیم بخشد. باید به بهبود و توسعه ی اقتصاد کشور می‌اندیشیدیم.

مادورو همچنین اظهار داشت: طرح‌هایی برای پاسخگویی به مشکلات فناوری و تأمین اعتبار و اجرایی نمودن این مفاد در نظر گرفتیم. اولین دستاورد این برنامه جامع در سال ۲۰۲۱ محقق شد و به بهبود اقتصادی منتهی گردید. در سال ۲۰۲۲ نیز به بهسازی اقتصادی ادامه می‌دهیم. مردم اولویت اصلی هستند. مردم را باید وارد گود مبارزه و به خلاقیت و نوآوری تشویق کرد. نهضت قدرتمندی را تحت عنوان نهضت همبستگی آغاز کردیم. به نحوی که خانواده های ونزوئلایی توانستند در اوج بحران کرونا در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کسب و کارهای کوچک ایجاد کنند. اولین مرحله از فرایند بهبودی عملاً حاصل شد و الان هم بسیار خوش بین و امیدوار به آینده هستیم.

مادورو در واکنش به عدم دعوت نشدن کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا به نشست کشورهای آمریکای لاتین در آمریکا گفت: این حکایت چند بُعد دارد. از یک سو باید به اعتراض رهبران شماری از کشورها نسبت به خودداری آمریکا از ارسال دعوتنامه به نیکاراگوئه و کوبا و ونزوئلا اشاره داشت. پاسخی محکم از سوی برخی کشورها را شاهد بودیم. در جریان این نشست شاهد موضع‌گیری‌های شجاعانه‌ای بودیم. اکثر رهبران و مدیران شرکت کننده در این نشست فرمایشی بابت موضع‌گیری علیه کشورهای مستقل و پیشینه دار و با اصالت مانند نیکاراگوئه و ونزوئلاابراز تأسف کردند. نطق پرزیدنت فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین، و رئیس سِلاک (جامعه ی کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب) بسیار واضح و شفاف و متهورانه بود. آنها اذعان کردند که به نمایندگی از جانب همه‌ی آمریکای لاتین و کارائیب سخن می‌گویند. بعد هم به پرزیدنت بایدن اعلام داشتند که ماه آینده نشستی را تحت همین عنوان برگزار خواهند کرد و از ما هم برای شرکت در آن دعوت بعمل می آورند.

وی ادامه داد: نطق نخست وزیر بولیوی هم جای تأمل داشت. مخصوصاً اینکه ایشان ریاست نشست را نیز به عهده داشت. هر ۱۴ کشور عضو نشست در سخنانشان از این واقعه ابراز تأسف کردند. مع‌هذا، سخنان رییس نشست بسیار مهورانه بود. وی به خلق انسانی کوبا اشاره داشت. در مقطعی از زمان که این کشور به همه کشورهای آمریکای لاتین کمک رسانی می کرد و تنها کشوری بود که انقلاب بولیواری ونزوئلا را به رسمیت شناخت. بعد دیگر این نشست آن بود که اصلاً دستورجلسه نداشت. دقیقاً برخلاف همه نشست های بین المللی که دستورجلسه دارند با موضوعات مشخص. موضوعاتی که شرکت کنندگان در خصوص آنها تبادل نظر و تصمیم گیری می کنند. اما، این نشست بسیار عجیب، غریب بود. نه اولویتی در کار بود و نه دستورجلسه‌ای. در گذشته، این نشست به اصطلاح کشورهای آمریکای لاتین طور دیگری اداره می شد. الان شرایط فرق کرده. بنابراین، هدف آمریکا فقط حذف برخی کشورها بود.

مادورو تصریح کرد: در نشست کشورهای آمریکای لاتین در لس آنجلس، سایه سیمون بولیوار، پدر کشورهای آمریکای لاتین، کاملاً سنگینی می‌کرد. شماری از رهبران کشورهای مختلف در سخنان خود از ایشان نام بردند. پس، در بُعد اول، نشست لس آنجلس، نشست مردم بود. بیش از ۳۰۰۰ نفر به نمایندگی از سازمان های اجتماعی از اقصی نقاط آمریکا در آن شرکت داشتند. هر یک از نقاط مختلف قاره آمریکای جنوبی آمده بودند تا راجع به تغییر، حقوق اجتماعی مردم و دموکراسی در کشورهای قاره سخنرانی کنند و موضوعات جالبی را مطرح کردند.

وی عنوان کرد: در عین حال، ما در ونزوئلا و برادرانمان در نیکاراگوئه و کوبا قویاً از موضع گیری جسورانه رهبران واقعی کشورهای عضو نشست به وجد آمدیم. ما همیشه بر اهمیت تحکیم روابط با سازمان هایی چون سِلاک و آلبا اهتمام ورزیدیم. اکنون نیز در غرب آسیا مشغول ملاقات با کشورهایی چون ترکیه و الجزایر و ایران هستیم. ما نشان دادیم که ونزوئلا تا رفع تحریم ها دست روی دست نخواهد گذاشت و برای خود برنامه هایی دارد و در برابر تحریم های واشنگتن ایستادگی می کند. ما برای پیشرفت کشور راهبرد مشخصی داریم.

مادورو ادامه داد: در این دوران تحول، پیشرفت فقط از طریق یکپارچه سازی ظرفیت های تکنولوژیکی و تولیدی همه کشورهای جهان امکانپذیر است. بنابراین باید وارد گود این جهان در حال ظهور شویم. در جهان قرن بیست و یکم، منطقه اورآسیا، آسیا و اقیانوسیه در بحث فناوری بسیار پویا هستند.دیگر بحث اروپا و آمریکا مطحجر نیست وبحث مناطقی است که در حال بازدید از آن هستیم. ما با این منطقه همکاری داریم چون فرمانده چاوز همواره بر اهمیت داشتن همکاری در زمینه های بشردوستانه، دیپلماتیک و حاکمیتی تاکید داشتند تا پاسخی مشترک برای حل مشکلاتمان بیابیم و به پیشرفت مورد نظرمان برسیم. پس کشور ما تنها نیست.

مادورو در خصوص انتشار اخباری مبنی بر رفع برخی تحریم‌ها از سوی آمریکا گفت: باید دید چقدر جدی هستند. باید منتظر ماند. اینها گام‌های ابتدایی هستند و خیلی هم آهسته اتخاذ می شوند. باید منتظر ماند. فعلا با اطمینان می گویم که ما مردم ونزوئلا به سرنوشت کشورمان و رشد و بهبودی و رفاه عمومی در ونزوئلا امیدواریم. پیشرفت کشور ما به همت، تلاشمان، استعداد و ظرفیت کاری‌مان بستگی دارد. به ظرفیت تبدیل شدن به یک کشور قدرتمند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اکنون به یمن شرایط جهانی و دیپلماسی جاری، تماس هایی با دولت ایالات متحده آمریکا برقرار و گام هایی نیز برقرار شده است. لیکن، آینده و سرنوشت ما با تصمیمات آنها رقم نخواهد خورد؛ نه حالا و نه هیچ زمان دیگر و این امر، به تلاش خودمانبستگی دارد.

مادورو با اشاره به اینکه ونزوئلا صاحب بزرگترین ذخیره نفت در جهان است، افزود: در بحث گاز نیز مقام چهارم را داریم. این یعنی قدرت در عرصه انرژی. ایران هم در عرصه نفت و گاز و پتروشیمی یک قدرت در جهان محسوب می‌شود. ما در زمینه پتروشیمی با یکدیگر همکاری داریم ولی کافی نیست. دولت آمریکا تحریم های ظالمانه‌ای را علیه کشور ما وضع کرد. از تصمیم آلوین و چِورون از آمریکا، اِپسول از اسپانیا و اِنی از ایتالیا برای بازگشت به ونزوئلا جهت استخراج نفت و گاز و فروش آن در بازار استقبال می‌کنیم. زمانی که قصد ترک کشور را داشتند به چِورون و اِنی گفتیم که روزی باز می‌گردید و ما هم ماندگاریم تا بهتان خوش آمد بگوییم. این اتفاق افتاد و الان هم گام‌های نخست را طی می‌کند. این به منزله شکست تحریم های وضع شده علیه ونزوئلا است.

مادورو در خصوص همکاری های میان ونزوئلا و ایران در زمینه ساخت دارو و تولید مواد غذایی گفت: در پرواز ۵ ساعته از الجزایرو پس از ورود به حریم هوایی ایران، اول از همه کوهها پدیدار می شود و سپس کویر. کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران علی رغم مساحت کویری زیاد، تامین کننده ی ۱۰۰% نیاز غذایی کشور است و این واقعاً جای تبریک دارد. کشوری که ۴۰ سال در تحریم به سر می برد و نه فقط تولید می کند، بلکه صادرات مواد غذایی هم دارد که این فوق العاده است.

وی افزود: ونزوئلا کشوری است کاملاً حاصل‌خیز. ما کویر نداریم. تقریباً کل اراضی این کشور برای تولید مواد غذایی مساعد است. شرایط جوی طوری است که هر محصولی را مایل باشید می‌توانید اینجا کشت کنید. هر بذری در ونزوئلا بپاشید، ظرف یک هفته تبدیل به نهال می‌شود. باید همکاری را تقویت کنیم و باید به روند تولید ادامه داد. ونزوئلا به تمام سرمایه گذاران ایرانی خوشامد می گوید. سرمایه گذاری های گذشته بسیار موفقیت‌آمیز بوده و هایپر مارکت ایرانیان در کاراکاس یکی از پرطرفدارترین است. آنجا محصولات ایرانی دوشادوش محصولات ونزوئلایی با موفقیت عرضه می شود. لذا، از شرکت ها و سرمایه گذاران ایرانی دعوت می کنم برای سرمایه گذاری به ونزوئلا سفر کنند. الان با برقراری پرواز مستقیم، شرایط به مراتب آسان‌تر شده است

وی در ادامه گفت: چند گروه مختلف در جریان این سفر با هم هم‌فکری خواهند داشت و با رئیس جمهور رییسی و وزرایشان دیدار داریم. هیئت بلندپایه ای را برای این سفر تدارک دیدم تا بر همکاری های میان دو کشور در عرصه های جدید بیفزاییم. مشغول تهیه نقشه ای جامع هستیم که نیاز به برنامه دارد و فردا راجع به آن تصمیم می گیریم؛ راهبرد های بیست سال آینده در این نقشه ترسیم می شود؛رابطه بیست سال آینده ایران و ونزوئلا که می توان آن را آغاز مرحله ای تازه از روابط دو کشور ایران و ونزوئلا برشمرد. روابطی فراتر از رابطه ی سیاسی و دربرگیرنده‌ی مبادلات تکنولوژیکی، توریستی.

مادورو درباره مقوله آزادی بیان و تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده علیه شبکه های پرس تی‌وی‏، هیسپان تی‌وی در ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی گفت: امپریالیسم که با حرف زدن ما مخالف است، نمی‌تواند بیشتر از این به این روال ادامه دهد. در این دوران گذار، فناوری رسانه‌های اجتماعی یکی از نقش‌آفرین‌ترین عناصر است و مرتب در حال رشد و گستریش است. اگر کانال شما را یکسویه مسدود کنند، کانال تازه ای از سوی مردم گشوده می شود. نبردی همه جانبه میان رسانه ی جمعی و شبکه اجتماعی حکمفرماست. ما باید پیوندمان را با مردم مستحکم تر کنیم. من فالووِر هیسپان تی وی هستم و میدانم در این سالهای اخیر مرتب شما را بلاک می کنند. اما، امروز شما از هر زمان دیگر قوی تر هستید. شما از سلاح تحریم و افترا قوی تر هستید. کشورهای غربی شبکه آر.تی را تحریم کردند ولی مردم هنوز آنرا تماشا می کنند.

وی تاکید کرد: بنابراین، در صحنه رسانه و شبکه‌های اجتماعی ما برنده خواهیم بود. باید در عرصه رسانه و شبکه های اجتماعی و سایر عرصه ها پیروز میدان باشیم. باید از اینکه تاریخ ساز شدیم به خودمان ببالیم. تولد عصری نو همراه با رسانه ای نو؛ ظهور این تعداد شبکه تلویزیونی طی ۱۵ سال گذشته به همین خاطر بود. تله سور، هیسپان تی وی، المیادین و آر.تی. اینها ثمره ی یک دهه تجربه است. به گمان من، پیروز میدان ماییم.

او در ادامه با انتقاد از رویکرد دوگانه رسانه‌های اجتماعی در قبال موضوعات مختلف گفت: جالب اینجاست که در فیس بوک، تصویر آدم‌کشی را خیلی عیان نمایش می‌دهند ولی صفحه هیسپان تی‌وی را مسدود می،کنند، به خاطر اینکه ما تصاویر قهرمان ایرانی جنگ علیه ترور را که به دستور پرزیدنت ترامپ به شهادت رسید منتشر می‌کنیم و در کلام آخر، پیامی دارم خطاب به بینندگان‌مان در پرس تی‌وی، تله سور، هیسپان تی‌وی، العالم و آر.تی. مایلم از همه مخاطبین این کانال‌ها، به‌ویژه ایرانیان قدردانی کنم. ایرانیانی که ما می‌شناسیم مردم بسیار خوبی هستند و ما امیدواریم و ایمان داریم که آینده روشن‌تری در انتظارمان است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها