أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۷۴۵۸
زمان انتشار: ۰۹:۱۶     ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

پایگاه 598: سرود موفق «سلام فرمانده» چندی است از سوی گروه‌های مختلف در اقصی نقاط جهان به زبان‌های گوناگون اجرا می‌شود؛ اجراهایی که سرشار از رنگ و بوی مهدویت است. این بازخورد وسیع نشان می‌دهد موضوع مهدویت از چه پتانسیل شگرفی برای ایجاد همگرایی هویتی برخوردار است. متاسفانه سال‌هاست موضوع مهدویت با نگاه بین‌المللی محصور در همایش‌های نخبگانی‌ای شده است که هر ساله به مناسبت نیمه‌شعبان به میزبانی ایران برگزار می‌شود. اما این بار سرود «سلام فرمانده» توانست حس انتظار را به شبکه مویرگی جهان اسلام تزریق کند؛ کاری که خلأ جدی آن در این سال‌ها احساس می‌شد. به قول مرحوم علی شریعتی، تفاوت انبیای الهی با مصلحان غیرالهی این است که انبیای الهی بر روی توده‌های مردم حساب می‌کنند و پایگاه اصلی آنها اقشار و اصناف مردم است، حال آنکه مصلحان غیرالهی مخاطب خود را صاحبان قدرت قرار می‌دهند و سعی می‌کنند تنها با رایزنی و چانه‌زنی با آنها امور را به سمت اصلاح ببرند. اما مکتب انبیا مکتب «لیقوم الناس» است، دنبال این است که قسط به دست مردم محقق شود. همین مدل مردمی، الگوی سرود «سلام فرمانده» بوده است؛ این بار زیبایی سرود نه فقط به صدای خواننده آن، بلکه به مشارکت آدم‌هایی که در اجرای آن همراهی می‌کنند، وابسته است؛ مدلی که یک هویت جمعی ایجاد و برای تک تک همراهان این احساس را ایجاد می‌کند که این سرود را خودشان خوانده‌اند. نه تنها مدل اجرای سرود «سلام فرمانده» اجتماعی است بلکه اثرگذاری و کانون هدف آن نیز توده‌های مردمی است. «سلام فرمانده» نگاه نخبگانی به مهدویت ندارد، بلکه می‌خواهد زبان گویای توده‌هایی باشد که صاف و پوست‌کنده با امام زمان خویش درد دل می‌کنند. باید به سرود «سلام فرمانده» به عنوان یک الگو نگاه کرد؛ الگویی که در آن توده‌های اجتماعی جامعه هدف یک حرکت فرهنگی هستند و معارف دینی نه در قالب مقاله‌ها و کتاب‌ها و پویش‌ها بلکه در یک قالب هنری و زیبایی‌شناختی به مخاطبان عرضه می‌شود. علاوه بر همه اینها سرود «سلام فرمانده» یک پیام دیگر هم داشت، اینکه ملودی و موسیقی چه ظرفیت عظیمی در پیشبرد اهداف الهی و معنوی دارد و اگر گروهی دروازه‌های قلب‌شان را به سوی ایده‌های اینچنینی بگشایند، چه آثار ماندگاری خلق خواهند کرد. ملودی و موسیقی، زبان فطرت انسان است، شاید کلام را هر کسی نفهمد و نیاز به مترجم باشد اما ملودی را هر انسانی می‌فهمد، چون زبان بین‌المللی انسانی است. سرود «سلام فرمانده» با یک ملودی دلنشین توانست قلوب را تسخیر کند و این باید الگوی ادامه راه همه هنرمندان دغدغه‌مند و دردمند باشد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها