کد خبر: ۵۰۷۸۹۲
زمان انتشار: ۱۳:۳۶     ۰۴ تير ۱۴۰۱
خرداد که به نیمه می‌رسد، عموم والدین به تکاپو می‌افتند تا فرزندشان با شرکت در کلاس‌های هنری، درسی، ورزشی و ... علاوه بر پر کردن اوقات فراغت، هنر یا حرفه‌ای بیاموزد، در ایام شیوع کرونا به‌علت ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت آحاد جامعه، کودکان و نوجوانان برنامه آنچنانی برای پر کردن اوقات فراغت نداشتند، اما امسال نیز خانواده‌ها با چالش‌ تفریحات با قیمت نجومی برای فرزندشان مواجه شده‌اند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، زندگی‌ آپارتمانی و مجتمع‌های مسکونی در شهرهای پرجمعیت موجب شده است تا کودکان و نوجوانان نتوانند همانند کودکان دهه شصت و هفتاد تابستان خود را در کنار همسالان به شادی و تفریح در کوچه و حیاط منازل بپردازند، بنابراین این مسئله ایجاب می‌کند تا والدین برای اوقات فراغت فرزندشان برنامه‌‍ریزی کنند.

کلاس شنا، فوتبال، زبان خارجی، موسیقی، طراحی و نقاشی، خوشنویسی، ویترای و عکاسی از جمله کلاس‌های پرطرفدار برای تابستان هستند که والدین علاوه بر هزینه کلاس و رفت و آمد باید برای خرید وسایل، کتب و تجهیزات مورد نیاز نیز به‌صورت جداگانه هزینه کنند.

با یک حساب سرانگشتی شرکت در یک ترم کلاس موسیقی، شنا یا عکاسی حداقل نیازمند صرف هزینه چند میلیونی برای یک خانواده است، حال باید دید درآمد خانوارها باتوجه به تورم موجود در جامعه تا چه اندازه افزایش پیدا کرده و آیا تمامی خانواده‌های که دارای حداقل دو فرزند هستند می‌توانند برای اوقات فراغت فرزندشان هزینه کنند.

قطعا آموزشگاه‌های مختلف، استخرها و سالن‌های ورزشی نیز متناسب با هزینه‌ها باید به فکر درآمد و سود خود نیز باشند، وگرنه در این آشفته بازار نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، هزینه اجاره، هزینه‌های آب و برق و سایر انشعابات، هزینه‌های مربی و نیروی کار، مالیات و نگهداری تجهیزات تنها بخشی از هزینه‌هایی است که در بیش از یکسال گذشته به‌صورت نجومی افزایش پیدا کرده است.

قطعا راهکارهایی برای برگزاری کلاس‌های هنری، ورزشی و ... برای اوقات فراغت دانش‌آموزانی که از تمکن مالی چندانی برخوردار نیستند، نیز وجود دارد، اما این مسئله نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های متولی از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره‌کل ورزش و جوانان، کانون‌های مساجد، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... است.

موضوع دیگر که باید مورد توجه متولیان در حوزه اوقات فراغت کودکان و نوجوانان قرار بگیرد، بحث شفاف‌سازی در بحث افزایش قیمت‌ها و همچنین افزایش نظارت‌ها است.

سپهری مادر سپنتا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه فرزندم علاقه وافری به یادگیری موسیقی دارد، اظهار کرد: برای ثبت‌نام فرزندم به یکی از آموزشگاه‌های موسیقی مراجعه کردم، هزینه کلاس موسیقی برای هشت جلسه ۴۰۰ هزار تومان است، در حالیکه سال گذشته هزینه یک ترم کلاس ۲۰۰ هزار تومان بود.

وی افزود: قطعا فرزندم در هشت جلسه فقط مقدمات را خواهد آموخت و برای اینکه بتواند یک قطعه موسیقی را بنوازد باید چند ترم در کلاس حضور پیدا کند.

این مادر افزود: با افزایش قیمت دلار هزینه خرید آلات موسیقی به شدت افزایش پیدا کرده است، پسرم علاقه شدیدی به یادگیری سنتور دارد و اکنون قیمت یک سنتور برای افراد مبتدی بالای سه میلیون تومان است، همچنین هزینه کتاب و رفت و آمد را نیز باید بر این هزینه‌ها اضافه کنم.

مادر مهرسانا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه فرزندم را برای گذران اوقات فراغت در کلاس بسکتبال ثبت‌نام کرده‌ام، گفت: هزینه کلاس ماهانه ۲۰۰ هزار تومان است و شاید این کلاس جزو کم هزینه‌ترین کلاس‌ها برای گذران اوقات فراغت فرزندم محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: هزینه‌های کلاس‌هایی مانند شنا، زبان، عکاسی و موسیقی سر به فلک می‌کشد و برای خانواده‌هایی که دارای چند فرزند هستند، پرداخت این هزینه‌ها مقدور نیست.

شریفی پدر یکی از دانش‌آموزان شهرکردی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه هزینه‌های کلاس‌های تابستانی به شدت افزایش پیدا کرده است و نظارت چندانی بر روی نرخ‌گذاری‌ها وجود ندارد.

وی بیان کرد: هزینه‌های کلاس‌های اوقات فراغت تنها به هزینه شهریه خلاصه نمی‌شود، برای مثال برای شرکت فرزندم در کلاس زبان علاوه بر هزینه کلاس باید هزینه انواع کتاب، لوح فشرده، دیکشنری و ... را نیز پرداخت کنم، همچنین هزینه رفت و آمد نیز بر آن اضافه می‌شود.

این پدر گفت: بنده سه فرزند دارم و اگر هر کدام از فرزندانم بخواهند در یک کلاس در فصل تابستان حضور پیدا کنند باید هزینه‌ چند میلیونی را متحمل شوم.

نرخ‌گذاری و افزایش قیمت در اماکن ورزشی یکسان نیست

علیرضا تشنیزی- معاون ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه کمیته نرخ‌گذاری اماکن ورزشی هرساله در پایان سال یا ابتدای سال تشکیل می‌شود، اظهار کرد: در این کمیته بر اساس شاخص‌هایی از جمله تورم، نرخ تجهیزات ورزشی مورد استفاده در اماکن ورزشی، نوع ارائه خدمات، هزینه انشعابات و مربی‌های به کار گرفته شده اجازه افزایش قیمت به این مراکز داده می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ‌گذاری و افزایش قیمت در اماکن ورزشی یکسان نیست، توضیح داد: برای مثال استخرهای شنا برای نگهداری تجهیزات خود سالانه هزینه‌های گزافی را متحمل می‌شوند که این مسئله در نرخ‌گذاری و افزایش قیمت لحاظ می‌شود تا دخل و خرج اماکن ورزشی تا حدودی هم‌خوانی داشته باشد.

تشنیزی با اشاره به اینکه متاسفانه در بسیاری از مواقع افزایش چند درصدی نرخ ارائه خدمات در امکان ورزشی جوابگوی هزینه‌های باشگاه‌داران و سایر امکان ورزشی نیست، یادآور شد: گاهی بسیاری از اماکن ورزشی در سال‌های اخیز به تعطیلی کشانده شده است، تنها مواردی توانسته‌اند به فعالیت خود ادامه دهند که دارای سرمایه اولیه هستند یا تمهیداتی برای ارائه خدمت اندیشیده‌اند.

معاون ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری افزود: باشگاه‌های ورزشی و استخرهای شنا موظف هستند بر اساس نرخ مصوب هزینه دریافت کنند، بر این مسئله نیز توسط بازرسان نظارت صورت می‌گیرد، در صورت مشاهده تخلف با صاحبان این اماکن در کمیسیون رسیدگی به تخلفات برخورد خواهد شد.

وی تاکید کرد: افراد در صورت مشاهده تخلف و دریافت هزینه مازاد بر نرخ مصوب می‌توانند موضوع را با اداره‌کل ورزش و جوانان در میان بگذارند، زیرا امکان دارد گاهی تخلفات از چشم بازرسان و ناظران پنهان بماند.

تشنیزی با تاکید بر اینکه در سال جاری هزینه ارائه خدمات توسط اماکن ورزشی به‌طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: برای مثال استخرهای شنا باتوجه به هزینه‌های بالای نگهداری و سختی کار مربیان با افزایش بیش‌تری نسبت به سایر حوزه‌ها مواجه شده‌اند.

افزایش قیمت کلاس‌های کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان چشمگیر نیست

حجت‌الله آسمند- مدیرکل کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه افزایش قیمت هزینه‌های کلاس‌های این کانون هر ساله به صورت کشوری اعمال می‌شود، اظهار کرد: استان دخالتی در قیمت‌گذاری و افزایش هزینه‌ها ندارد.

وی با بیان اینکه کلاس‌های کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری افزایش قیمت چندانی نسبت به سال گذشته نداشته است، عنوان کرد: قیمت این کلاس‌ها در مقایسه با آموزشگاه‌های آزاد سراسر استان تقریبا یک سوم است، برای مثال هزینه کارگاه نمایشی که در آموزشگاه آزاد با قیمت حدود ۳۵۰ هزار تومان برگزار می‌شود در کانون پرورش فکری با قیمت ۱۰۰ هزار تومان برگزار می‌شد.

آسمند از افزایش حدود ۱۰ تا ۲۰ درصدی هزینه کلاس‌های کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری خبر داد و گفت: این افزایش قیمت در مقایسه با افزایش هزینه‌ها چشمگیر نیست، مربیان این کلاس‌ها برای همکاری دعوت می‌شوند و قطعا باید هزینه‌های آن‌ها نیز دیده شود.

مدیرکل کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: جهت حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت و فراهم شدن شرایط برای این کودکان و نوجوانان جهت شرکت در کلاس‌های کانون قراردادهای با سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و آموزش و پرورش منعقد می‌شود و افراد تحت پوشش و معرفی شده از سوی این نهادها می‌توانند از تخفیف حدود ۵۰ درصدی برای شرکت در کلاس‌های اوقات فراغت تابستان استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری در فصل تابستان ۴۰ عنوان کلاس آموزشی پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: ساخت عروسک، عکاسی، نقاشی، سفالگری، بازیگری، خوشنویسی، ویترای، نجوم و خوانش متون ادبی از جمله این کلاس‌ها است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها