کد خبر: ۵۰۸۰۰۲
زمان انتشار: ۱۳:۲۹     ۰۵ تير ۱۴۰۱
داوطلبان اولین مساله‌ای که باید در روزهای پایانی منتهی به برگزاری آزمون سراسری بیش‌ازپیش مدنظر قرار دهند،‌ توجه به ساعت خوابیدن و داشتن خواب کافی است؛ چراکه استراحت کردن باعث می‌شود از حواس‌پرتی آنها کاسته شود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فرهیختگان، روز گذشته کارت ورود به جلسه کنکور سراسری 1401 منتشر شد تا از این طریق شمارش معکوس برای برگزاری مهم‌ترین آزمون ورود به دانشگاه‌ها آغاز شود. کنکور سراسری امسال در روزهای 8، 9، 10 و 11 تیرماه برگزار خواهد شد تا داوطلبان شانس خود را برای رسیدن به صندلی‌های دانشگاه هدف‌شان محک بزنند. هرچند امسال سوابق تحصیلی سهم 40 درصدی و البته به‌صورت مثبت درنتیجه نهایی داوطلب دارد، اما اسم آزمون سراسری هم کافی است تا داوطلبان دچار استرس شوند. طیبه یزدی،‌ کارشناس ارشد مشاوره خانواده در گفت‌وگو با «فرهیختگان» 6 توصیه به داوطلبان کنکور سراسری امسال دارد که رعایت آنها می‌تواند استرس آنها را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهد.

1. خواب کافی داشته باشید
او گفت:‌ «داوطلبان اولین مساله‌ای که باید در روزهای پایانی منتهی به برگزاری آزمون سراسری بیش‌ازپیش مدنظر قرار دهند،‌ توجه به ساعت خوابیدن و داشتن خواب کافی است؛ چراکه استراحت کردن باعث می‌شود از حواس‌پرتی آنها کاسته شود. درحالی‌که متاسفانه می‌بینیم بخش قابل‌توجهی از آنها به‌دلیل استرسی که دارند، نمی‌توانند خواب کافی و آرامی داشته باشند و این مساله درنهایت به‌ضرر خودشان تمام خواهد شد.»

2. خوردن مایعات فراموش نشود
این کارشناس ارشد مشاور خانواده تاکید کرد: «مولفه دیگری که باید به آنها توجه شود،‌ نوشیدن آب کافی است. همچنین باید از خوردن مواد غذایی با طبع سرد جلوگیری کنند. با توجه به فصل گرما اگر داوطلب نتواند آب مورد نیاز بدنش را از طریق خوردن مایعات و میوه‌های موجود تامین کند، نه‌تنها باعث بی‌حالی می‌شود، ‌بلکه استرس آنها را هم افزایش می‌دهد و نتیجه نهایی این مهم نیز از دست دادن تمرکز داوطلب است. کم‌توجهی به این مقوله باعث می‌شود حتی اگر داوطلبی دروس را به هم خوبی خوانده باشد اما به‌دلیل ضعف و کم‌آبی بدن نتواند پاسخ‌های درست را انتخاب کنند.»

3. خوردن بادام، کشمش و نخودچی را در برنامه روزانه بگنجانید
یزدی بیان داشت:‌ «داوطلبان از خوردن بادام، کشمش و نخودچی غفلت نکنند. به‌خصوص اینکه بادام شیرین را هر روز و به‌اندازه مصرف کنند تا از این طریق بتوانند تمرکز مغزشان را افزایش دهند. نباید فراموش کرد که بادام به‌عنوان غذای مغز شناخته می‌شود و دقت و تمرکز آنها را به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. نکته دیگر اینکه داوطلبان باید در روزهای باقی‌مانده توجه ویژه به شرایط جسمی‌شان داشته باشند تا از این طریق بتوانند از آموزه‌های درسی‌شان به‌درستی و بدون مشکل بهره بگیرند.»
او افزود: «بخشی از داوطلبان هم هستند که نکات درسی‌شان را به‌درستی خوانده‌اند و تست‌های زیادی هم زده‌اند اما صرفا به‌دلیل کم‌توجهی به نیازهای بدن‌شان نمی‌توانند عملکرد خوبی را در سر جلسه آزمون داشته باشند. کم‌خوابی،‌ خوردن با استرس غذا،‌ نوشیدن کم مایعات و ... همگی درنهایت بر عملکرد مغز و حافظه اثرگذار است و غفلت از این موارد به ضرر داوطلب تمام می‌شود.»

4. نگاهی گذرا به سوالات تستی داشته باشید‌
این کارشناس ارشد مشاور خانواده تصریح کرد: «معتقدم داوطلبان در این بازه زمانی می‌توانند به سوالات تستی در دروس مختلف نگاهی بیندازند، البته منظورم این نیست که تست‌ها را دوباره بازخوانی کنند،‌ بلکه تنها به آنها نگاه کنند؛ چراکه نگاه کردن هم به‌عنوان یکی از شیوه‌های مطالعه به‌حساب می‌آید و باعث می‌شود تا سر جلسه آزمون، ذهن به‌صورت نوشتاری مطالب را به یاد آورد که حتما می‌تواند اثرگذار باشد.»

5. به‌سراغ خواندن مباحث درسی جدید نروید
 طیبی با بیان اینکه امروز دیگر فرصتی برای بازخوانی و یا خواندن مطالب جدید درسی نیست و این کار نه‌تنها کمکی به آنها نمی‌کند،‌ بلکه تنها استرس‌شان را بیشتر می‌کند، گفت:‌ «همین مهم به‌ضرر داوطلب تمام می‌شود؛ چراکه اگر داوطلبی مطلبی را بخواند و متوجه شود هیچ نکته‌ای از آن را یاد نگرفته و نیاز به‌مرور چندباره مطالب دارد،‌ استرسی که او را فرامی‌گیرد باعث خواهد شد حتی بخشی از مطالبی را که قبلا به‌خوبی خوانده بود هم فراموش کند.»

6. از سفر رفتن پرهیز کنید
 او خاطرنشان کرد:‌ «به‌طور عموم به داوطلبان توصیه نمی‌کنیم که به مسافرت بروند؛ چراکه آن دسته از داوطلبانی که به کلاس‌های کنکور رفته‌اند اگر بخواهند یکباره محیط‌شان را عوض کنند به آنها ضربه می‌زند و استرس‌شان را بیشتر می‌کند. توصیه‌ام به داوطلبان این است که در خانه و یا محیط‌های مطالعه‌شان بمانند اما آنجا را برای خود به محیطی آرام تبدیل کنند. در این میان اما داوطلبانی جزء استنثائات هستند که تغییر محیط روی آنها مشکلی ایجاد می‌کند،‌ طبیعتا این افراد می‌توانند برای آرامش بیشترشان به سفر بروند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها