أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۰۸۰۵۲
زمان انتشار: ۰۹:۳۶     ۰۶ تير ۱۴۰۱
خطر افزایش فشار به مردم و رونق دوباره ناصرخسروها؛
رئیس کمیسیون بهداشت اخیرا از مافیای دارو در داروخانه های زنجیره ای گفت .طبق اعلام یک منبع موثق به خراسان 70 درصد داروخانه ها در تهران و 50 درصد در شهرهای بزرگ زنجیره ای هستند؛ این اتفاق چه تبعاتی برای کشور خواهد داشت؟
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، هفته گذشته بود که رئیس کمیسیون بهداشت، در صحن علنی مجلس باردیگر هشداری را مطرح کرد که طی سال‌های اخیر شنیده شده بود اما شاید چندان جدی گرفته نمی‌شد. دکتر حسینعلی شهریاری با اشاره به دغدغه‌های بیماران برای تهیه دارو و مشکلات موجود در حوزه مدیریت این نیاز حیاتی اظهار کرد: «داروخانه‌های زنجیره‌ای باعث ایجاد مافیای دارو شده است».
 
داروخانه های زنجیره ای چیست؟
تا به حال نام فروشگاه‌های زنجیره‌ای را بسیار شنیده‌ایم؛ فروشگاه‌هایی که توسط سرمایه‌داران بزرگ و به شکل گسترده در نقاط مختلف کشور تاسیس می‌شود و مردم را سمت خود جذب می‌کند. اگرچه گفته می‌شود توسعه این فروشگاه‌ها، منجر به حذف بسیاری از فروشگاه‌های کوچک، به ویژه در شهرستان‌ها می‌شود، اما فعلا خوب یا بد بودن توسعه این فروشگاه‌ها مدنظر ما نیست و می‌خواهیم درباره «داروخانه‌های زنجیره‌ای» صحبت کنیم. این داروخانه‌ها هم مشابه همان فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند با این تفاوت که برخلاف آن‌ها، بسیاری‌شان تابلوهای یکرنگ و نام‌های یکسان ندارند در حالی که پشت پرده، مدیریت آن‌ها در دست سرمایه‌دارانی است که به حوزه دارو، مکمل‌ها و لوازم آرایشی ورود کرده‌اند.
 
رئیس کمیسیون بهداشت در گفت و گو با خراسان: در حال پیگیری هستیم
 
ما این موضوع را عصر روز گذشته از دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت، جویا شدیم. شهریاری در گفت‌وگو با خراسان درباره این موضوع و نگرانی‌ها از ایجاد مافیای دارو به دلیل ایجاد داروخانه‌های زنجیره‌ای در کشور این‌طور گفت: کمیسیون بهداشت درحال پیگیری این موضوع است. وی تصریح کرد: مجلس صرفا در این حوزه وظیفه نظارتی دارد اما باید با کمک سایر دستگاه‌های نظارتی، این موضوع را بررسی کنیم.
 
آمار هولناک هجوم سرمایه داران به یک حوزه حیاتی
 
استقبال از سرمایه‌داران و انداختن فرش قرمز زیر پای آن‌ها، همیشه خوب و ضروری است اما نه در جایی که بحث جان مردم و تامین داروی بیماران در میان باشد. با این حال به نظر می‌رسد این اتفاق در کشور ما رخ داده و فاجعه بزرگی رقم خورده است که گاهی هم صدایش از میان شکوه و ناله خانواده‌های سردرگم یافتن داروی بیماران شنیده می‌شود. طبق آماری که یک منبع خبری موثق به خراسان اعلام کرده است، برآوردها نشان می‌دهد حدود 70 درصد داروخانه‌های تهران و 50 درصد داروخانه‌های شهرهای بزرگ هم‌اکنون توسط افرادی غیر از داروسازان اداره می‌شود.
 
افزایش 10 درصدی داروخانه ها فقط طی یک سال
 
اگرچه افزایش امکانات سلامت و درمان در همه حوزه‌ها اتفاق خوبی است اما به نظر می‌رسد این موضوع در حوزه داروخانه‌ها منجر به مشکلاتی شده است. 
دکتر «سیدعلی فاطمی» نایب رئیس انجمن داروسازان ایران به خراسان می‌گوید: هم‌اکنون حدود 14 هزار و 500 داروخانه در کل کشور داریم که 10 درصد آن‌ها، یعنی 1400 داروخانه فقط طی یک سال اخیر فعال شده است؛ اما با توجه به مشکلات متعدد این صنعت، نه تنها اکثرا  جنس‌شان جور نیست و همه داروهای بیماران را ندارند، بلکه از عهده تامین هزینه‌هایشان هم بر نمی‌آیند و قبل از ورشکسته‌شدن، امتیازشان را واگذار می‌کنند. فاطمی می‌افزاید: در این شرایط متاسفانه اشخاصی که تحصیلات مرتبط با داروسازی را هم ندارند، با خرید تعداد زیادی از این داروخانه‌ها مدیریت زنجیره‌ای آن‌ها را برعهده می‌گیرند و طبیعتا اولویتشان منافع اقتصادی و استفاده از تسهیلات مقرون به صرفه‌ای است که به داروخانه‌ها داده می‌شود.
 
دریغ از یک جلسه با آقای وزیر
 
فاطمی معتقد است انجمن داروسازان، بیشتر از هر نهاد دیگری نیازها و مشکلات این صنف را می‌داند و مسئولان حتما باید برای حل چنین مشکلاتی، با نمایندگان این انجمن گفت‌وگو داشته باشند اما او و همکارانش تا به امروز حتی یک‌بار هم نتوانسته‌اند با وزیر بهداشت دولت سیزدهم ملاقات داشته باشند و تعداد جلسات آن‌ها با رئیس سازمان غذا و دارو هم فقط یک جلسه بوده است.
 
 
خطر افزایش فشار به مردم و رونق دوباره ناصرخسروها
 
نایب رئیس انجمن داروسازان می‌افزاید: این وضعیت بسیار نگران‌کننده است و شاید یکی از تبعات آن، رونق بیشتر عرضه داروها در ناصرخسروها و شیوع پدیده‌هایی مانند قاچاق دارو باشد. فاطمی می‌گوید: هم‌اکنون تولید دارو برای بسیاری از داروسازان کشور هم مقرون به صرفه نیست و توان مالی بیمه‌ها برای حمایت از پرداخت مابه‌التفاوت افزایش قیمت‌ها هم بیشتر نشده است. به گفته او ،در این شرایط کمبودهای دارویی دارد به مردم فشار می‌آورد و ناگزیرشان می‌کند به سمت بازار سیاه و ناصرخسروها بروند و این یعنی، روزهای جشن قاچاقچیان دارو. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها