أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۰۸۱۵۱
زمان انتشار: ۰۹:۰۹     ۰۷ تير ۱۴۰۱
روایتی از دور جدید مذاکرات؛
سخنگوی وزارت امور خارجه: آنچه در مذاکرات آتی در چند روز آینده انجام می‌دهیم درباره ابعاد هسته‌ای نیست، چون ابعاد هسته‌ای یک بار جمع‌بندی شده و تنها بخش‌های اختلافی است که درباره رفع تحریم‌ها باقی مانده است.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در آخرین نشست هفتگی خود با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. به گزارش «وطن‌امروز»، سعید خطیب‌زاده درباره اینکه آیا بورل در سفرش به تهران پیامی را از طرف آمریکا به ایران منتقل کرده و آیا ایران بسته جدیدی را ارائه داده است، اظهار داشت: بورل در تماس‌هایی که بعد از تحولات چند هفته اخیر بویژه قطعنامه آژانس داشت و چه قبل و چه بعد از آن تلاش جدی صورت داد که این مذاکرات ادامه یابد.
 
وی ادامه داد: در تماس‌هایی که آقای بورل داشت یکی از موضوعاتی که درخواست داشت این بود که این گفت‌وگوها براساس بسته پیشنهادی ایران که قبل از قطعنامه داده شده بود جلو برود و آقای امیرعبداللهیان پیشنهاد کرد که بورل به ایران بیاید و در تهران پاسخ‌هایی که آمریکا تا آن زمان احتمالا می‌داد را بررسی کنند. آقای بورل به ایران آمد و گفت‌وگوهای مفصلی در ایران انجام شد و نظرات طرف آمریکایی را منتقل کردند و مهم‌ترین موضوعاتی که گفتند این‌ بود که آمریکا تعهد داده به همه آنچه در برجام و ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ وجود دارد عمل می‌کند و انتفاع اقتصادی ایران و آن چرخه را تضمین می‌‌کند، البته متعهد شدند به موضوعات اختلافی بپردازند. 
 
دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: امیرعبداللهیان و بورل گفت‌وگوهای خصوصی یک ساعته‌ای با حضور معاونان داشتند و درباره ابعاد مختلف ادامه مذاکرات صحبت کردند، اینکه در محتوا و در شکل، در هر ۲ موضوع توافقاتی شده است را می‌توانم تأیید کنم ولی اینکه آیا براساس برنامه‌ریزی‌ای که پیش‌بینی می‌شود آمریکایی‌ها خواهند آمد و در عمل نشان خواهند داد که از میراث ترامپ عبور خواهند کرد و خواهند پذیرفت که عضو مسؤولی باشند، باید منتظر باشیم و ببینیم. 
 
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: آنچه در مذاکرات آتی در چند روز آینده انجام می‌دهیم درباره ابعاد هسته‌ای نیست، چون ابعاد هسته‌ای یک بار جمع‌بندی شده و تنها بخش‌های اختلافی است که درباره رفع تحریم‌ها باقی مانده است. آنچه در یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس انجام می‌شود فقط درباره چند موضوع باقیمانده در حوزه رفع تحریم‌هاست، لذا هیچ چیزی به توافقات انجام شده در وین افزوده نخواهد شد و چیزی هم کاسته نخواهد شد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آنچه بین ما و طرف مقابل انجام می‌شود موضوعات محتوایی است. این گفت‌وگوها در ادامه فرمتی است که در وین بود، یعنی به صورت غیرمستقیم انجام خواهد شد و صرفا درباره موضوعات اختلافی است که در آخرین جلسه وین باقیمانده بود. 
 
خطیب‌زاده درباره این پرسش که آیا در هیچ دوران مذاکرات آتی و بعد از آن توقفی در غنی‌سازی در نطنز و فردو اتفاق نخواهد افتاد، پاسخ داد: تا درباره همه چیز توافق نشود، درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود. همه آنچه ایران انجام داده برگشت‌پذیر است به شرطی که طرف مقابل هم بلافاصله به تعهداتش عمل کند. خطیب‌زاده در پایان بیان کرد: امروز آخرین روز است که در خدمت شما در این ماموریت هستم. جانشین بسیار صالح و دیپلمات بسیار کارکشته‌ای این مسؤولیت را بر عهده خواهد گرفت؛ آقای کنعانی که از دوستان من و از دیپلمات‌های آشنا به سیاست خارجی هستند. وی همچنین اعلام کرد از این پس به عنوان مشاور وزیر امور خارجه در دستگاه دیپلماسی به فعالیت ادامه خواهد داد. 
 
روایت واشنگتن از دور جدید مذاکرات
روزنامه واشنگتن‌پست خبر داد یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرده است از سرگیری مذاکرات درباره احیای توافق هسته‌ای با ایران طی هفته جاری آغاز خواهد شد. این مقام آمریکایی گفت واشنگتن با حضور در دور جدید مذاکرات با ایران موافقت کرده است. 
 
یک منبع آگاه در وزارت خارجه قطر هم در گفت‌وگوی اختصاصی با وبگاه «میدل ایست‌نیوز»، خبر داد دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران در قطر برگزار خواهد شد.
 
***
 رویترز: رابرت مالی به قطر رفت؛ باقری امروز می‌رود   
خبرگزاری رویترز با استناد به اظهارات «۲ منبع مطلع»، جزئیاتی را درباره حضور تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در قطر برای ازسرگیری مذاکرات برجامی مطرح کرد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: یک منبع مطلع از روند برگزاری مذاکرات برجامی در قطر، گفت که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا، امروز دوشنبه راهی قطر می‌شود و با وزیر خارجه قطر دیدار خواهد کرد. رویترز همچنین به نقل از «یک مقام ایرانی» هم نوشت که علی باقری‌کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران و سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئن [۷ و ۸ تیر] برای مذاکرات برجامی در دوحه، پایتخت قطر خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها