يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۸۷۹۸
زمان انتشار: ۰۹:۴۹     ۱۴ تير ۱۴۰۱
با وجود سابقه خوب و درخشش قبلی‌ها
با حرفه‌ای شدن لیگ برتر، پای بازیکنان خارجی از کشورهای اطراف به لیگ ایران باز شد که در این میان عراق سهم بیشتری در فوتبال ایران داشت.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از ورزش سه ، از سال  2003 میلادی و با سقوط حکوم صدام ، روابط سیاسی بهبود و مبادلات اقتصادی افزایش یافت.رفته رفته حضور فوتبالیست‌های عراقی در فوتبال ایران هم رونق گرفت. اگر چه پیش از این نیز هم فوتبالیست باکیفیتی به نام مهند مهدی النداوی با پیراهن صنعت نفت آبادان در لیگ آزادگان حضور پیدا کرد و با 15 گل اقای گل لیگ آزادگان شد.

پاس تهران، مثل همیشه پیشگام
وقتی به تاریخ فوتبال ایران نگاه می‌کنیم، نام پاس تهران همیشه درخشان است.باشگاهی که با کم‌خردی نابود شد و فقط نام ماندگارش است در تاریخ فوتبال وجود دارد.
پاس تهران، اولین باشگاهی بود که در لیگ برتر از بازیکن عراقی بهره برد. احمد کاظم عصاد که این روزها به عنوان مربی در لیگ عراق فعالیت می‌کند، اولین عراقی حاضر در لیگ برتر بود و در پاس تهران زیر نظر مصطفی دنیزلی،مجید جلالی و همایون شاهرخی بازی می‌کرد.

حاشیه مطلق برای آبی
هوارملا محمد ،کرارجاسم و همام طارق سه عراقی بودن که در چند دوره لیگ برتر برای استقلال به میدان رفتند. سه بازیکنی که از لحاظ فنی در سطح بالایی بودند اما کمتر کسی به آن اشاره می‌نماید. از ترک اردو به دلیل عدم دریافت مطالبات مالی تا جروبحث پشت توپ برای زدن ضربه ایستگاهی تصویری است که در ذهن هواداران استقلال از فوتبالیست‌های عراقی نقش می‌بندد.کرار جاسم  در دو مرحله به استقلال پیوست. بار اول پس از درخشش در تراکتور به استقلال پرستاره پرویز مظلومی آمد. کرار پس از انجام 8 بازی و درگیری با کاپیتان استقلال توسط سرمربی اخراج شد.وی، سه فصل بعد و این بار به تیم تحت هدایت امیر قلعه‌نویی پیوست.که در میانه فصل و به دلیل عدم دریافت مطالبات مالی، با توافق دو طرفه از این باشگاه جدا شد.

عشق بی پایان برای سرخ‌ها
تا قبل از بشار، هوارملامحمد و لوی صلاح حسن هر کدام یک فصل برای پرپسولیس بازی کردن و به غیر از پاس گل هوار به کریم باقری در دربی تهران، خاطره‌ی دیگری در اذهان نیست اما جذب بشار رسن در تابستان 96 توسط برانکو ، از فصل جدیدی کتاب عراقی‌های فوتبال ایران رونمایی شد.بازیکنی که با تدبیر برانکو رفته رفته به ترکیب اصلی رسید و ازهواداران این تیم دلبری کرد.این دلبری تا فینال آسیا هم پیش رفت تا جایی که بعد از عقد قرارداد با القطر، به پرسپولیسی‌ها قول داد تا پس از فینال تیم را ترک کند. قولی که خیلی به دل هواداران نشست و تا ابد آن را فراموش نخواهند کرد.قولی که از بازیکنان ایرانی باشگاه مورد انتظار بود اما آن‌ها در آستانه فینال تیم را ترک کرد و لوگوی پیراهن تیم‌های قطری را بوسیدند.

ستاره نصف جهان
آقای گل فوتبال ایران از عراق به مهند مهدی ختم نشد.درست ده سال بعد از آقای گلی مهند در لیگ آزادگان، این بار در قالب جدید و در قلب ایران، اصفهان، عماد رضا عنوان آقای گلی را با سپاهان از آن خود کرد. او که برای سپاهان در جام باشگاه‌های جهان هم گلزنی کرد،در ایران علاوه بر سپاهان برای فولاد و شاهین بوشهر هم به میدان رفت و در مجموع 70 گل در لیگ برتر فوتبال ایران به ثمر رساند.

مورد استثنایی قهرمان آسیا
از بازیکنانی که در سال 2007 با پیراهن تیم ملی عراق، قهرمان آسیا شدند،11 بازیکن سابقه بازی در لیگ برتر ایران را در کارنامه دارند.  از نفرات اصلی آن تیم قهرمان می‌توان به نورصبری، جاسم محمد غلام ،باسم عباس، کرار جاسم و صالح سیدر اشاره کرد که جزو 11 بازیکن اصلی ویرا سرمربی وقت عراق که در برهه‌ای هدایت سپاهان را نیز برعهده داشت، اشاره کرد.

این فصل بدون یک عراقی 
عراق و ایران، از کشورهایی هستند که پر از استعدادهای ناب فوتبالی هستند که نیاز به قرارگیری در مسیر درست هستند تا شاهد شکوفایی آن‌ها ه عنوان بازیکن درجه یک قاره باشیم. بازیکنانی که اگرچه حاشیه‌هایی در فوتبال ایران نامشان با حاشیه گره خورده است اما در صورت فراهم ساختن امکانات لازم و پرداخت مطالبات مالی آن‌ها (عماد رضا در سپاهان و بشار رسن در پرسپولیس) از حضورشان در فوتبال ایران لذت می‌بریم. آنها خود ایران را بعنوان کشوری با امکانات بهتر و شرایط فنی بالاتر برای فوتبال در ذهن دارند اما نکته اینجاست که توجه کشورهای عربی و شرایط مالی بهتر آنها، مسیر زندگی خیلی از این استعدادها را عوض کرده است. 
البته بخشی از این وضعیت جدید به قیمت بازیکنان عراقی نیز باز می‌گردد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها