أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۹۰۸۶
زمان انتشار: ۱۴:۴۰     ۱۸ تير ۱۴۰۱
فائو با پیش‌بینی افت ۰.۶ درصدی تولید غلات دنیا در سال جاری اعلام کرد: تولید غلات ایران در این سال ۱۳.۵ درصد افزایش می‌یابد و به ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.

افزایش 13.5 درصدی تولید غلات ایران/ فائو: تراز تولید و مصرف غلات دنیا امسال 6 میلیون تن کسری دارد

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از خبرگزاری تسنیم، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های "دورنمای محصولات و وضعیت غذایی" که هر سه ماه یکبار منتشر می‌شود، پیش‌بینی کرد: تولید غلات دنیا در سال جاری با افت 18 میلیون تنی معادل 0.6 درصد نسبت به سال قبل مواجه شود و به 2791 میلیون تن برسد. تولید غلات جهان در سال میلادی گذشته 2809 میلیون تن اعلام شده بود.

بر اساس برآورد فائو تراز تولید و مصرف غلات در دنیا طی امسال 6 میلیون تن کسری خواهد داشت و در حالی که تولید 2791 میلیون تنی غلات برای سال 2022 پیش‌بینی شده است؛ مصرف غلات در این سال با وجود کاهش 0.1 درصدی از 2797 میلیون تن کمتر نخواهد شد.

کسری 6 میلیون تنی تراز تولید و مصرف غلات در سال جاری در حالی خواهد بود که دنیا طی سال 2021 با مازاد 10 میلیون تنی تولید نسبت به مصرف غلات مواجه بود.  

بر اساس این گزارش تجارت جهانی غلات نیز در سال جاری میلادی با افت 2.4 درصدی نسبت به سال قبل مواجه خواهد شد و به 467 میلیون تن خواهد رسید. در سال قبل 479 میلیون تن غلات روانه بازار جهانی شده بود.

کل ذخایر غلات دنیا در پایان سال گذشته 859 میلیون تن بوده که انتظار می‌رود این رقم در پایان امسال 0.6 درصد کاهش یابد و به 854 میلیون تن برسد.

*تولید غلات ایران از 20 میلیون تن عبور می‌کند

فائو در بخش دیگری از گزارش خود به بررسی وضعیت تولید غلات در ایران پرداخته و نوشته است اگرچه امسال بارش‌ها در مناطق جنوب مرکزی ایران خوب نبوده اما در سایر مناطق کشور بارش‌های نسبتاً خوبی باریده که در نتیجه پیش‌بینی می‌شود تولید غلات ایران در سال جاری نسبت به سال قبل 2.5 میلیون تن معادل 13.5 درصد افزایش یابد و به 20.3 میلیون تن برسد. در سال قبل تنها 17.8 میلیون تن غله در ایران تولید شده بود. متوسط 5ساله تولید غلات در ایران 21 میلیون تن بوده است.

پیش‌بینی شده است تولید گندم ایران به 13 میلیون تن برسد که نسبت به تولید 10.4 میلیون تنی سال قبل 25 درصد رشد خواهد داشت.

اما تولید شلتوک برنج در ایران 100 هزار تن کاهش خواهد یافت و به 3 میلیون تن می‌رسد. تولید سایر غلات نیز بدون تغییر در سطح 4.3 میلیون تن باقی خواهد ماند.

فائو ذخایر غلات ایران در پایان سال 2021 را 11.5 میلیون تن برآورد کرده و انتظار دارد این رقم در سال 2022 بالغ بر 1.3 میلیون تن افزایش یابد و به 12.8 میلیون تن برسد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها