أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۰۹۵۵۶
زمان انتشار: ۱۱:۳۶     ۲۵ تير ۱۴۰۱
علیرغم شکسته شدن رکورد مصرف برق و بنزین در کشور در سال جاری تأمین سوخت در کشور بی وقفه در حال انجام است.

به گزارش پایگاه 598، این روزها، روزهای بسیار سختی برای کارکنان دو صنعت نفت و برق کشور است. هر دو بخش با حداکثر توان خود در حال تأمین انرژی مصرفی کشور هستند و تلاش می‌شود که در هیچ بخشی کسری، کمبود و مسائلی نظیر خاموشی رخ ندهد. برخلاف سال گذشته که از ۱۰۰ روز گرم سال حداقل در ۸۰ روز خاموشی رخ داد، امسال تا این لحظه پایداری شبکه برق کشور حفظ شده و هیچ خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای اعمال نشده است.

در همین حال، وزیر نفت از رکوردشکنی مصرف بنزین کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «مصرف بنزین در بیشینه تاریخی خود قرار دارد و گاهی از تولید نیز فراتر می‌رود.»

 

تأمین ۳۰۹ میلیون معادل مترمکعب سوخت نیروگاهی

جواد اوجی، وزیر نفت می‌گوید: «این روزها در حوزه تأمین سوخت پایدار نیروگاهی به دلیل گرمای هوا و تولید حداکثری برق بالغ بر ۳۰۹ میلیون معادل مترمکعب سوخت در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.»

این رقم حداکثر سوخت مصرفی نیروگاه‌ها طی ۶۵ سال اخیر است که به صورت پایدار در حال تأمین است. بررسی‌های «ایران» نشان می‌دهد که از ۳۰۹ میلیون مترمکعب سوخت مصرفی نیروگاه‌ها، حدود ۲۹۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی تزریق و مابقی از طریق سوخت مایع تأمین شد که البته این مقدار مصرف سوخت مایع به‌دلیل متصل نبودن بعضی نیروگاه‌ها به شبکه گاز کشور است.

اکنون حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز گاز در کشور تولید و مصرف می‌شود که نیروگاه‌ها بیشترین سهم مصرف را دارند. سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده حدود روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب و صنایع عمده ۱۴۵ میلیون مترمکعب در روز است و محدودیتی در گازرسانی به صنایع نیز وجود ندارد.

با توجه به این تأمین حداکثری سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و همینطور تولید بالاترین میزان تاریخی برق در کشور، خاموشی‌ها در تابستان جاری رقم نخورده است و شبکه برق کشور شرایط پایداری دارد.

در این باره مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق نیز با اشاره به استفاده حداکثری از ظرفیت و توان تولید برق کشور به «ایران» می‌گوید: «هفته گذشته تقاضای مصرف برق از مرز ۶۸ هزار مگاوات عبور کرد و رکورد زد. اما به واسطه تأمین حداکثری سوخت نیروگاه‌ها، تولید حداکثری برق با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود و همینطور همراهی مردم، خاموشی رخ نداد و پایداری شبکه سراسری حفظ شد. امیدواریم در هفته‌های آتی نیز این روند حفظ شود. اما از همه مشترکان برق کشور درخواست می‌کنیم که برای حفظ این شرایط پایدار، چند اقدام ساده در ساعات اوج مصرف (۱۲ تا ۱۸) انجام دهند. از جمله از وسایل برقی پرمصرف به طور همزمان استفاده نکنند و دمای کولرهای گازی را روی ۲۵ درجه و بالاتر و کولرهای آبی را روی دور کند تنظیم کنند.»

گفتنی است در حال حاضر علاوه بر ۴ هزار و ۳۰۰ مگاواتی که امسال وارد مدار شده است، بیش از یک هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی وزارت نفت نیز به شبکه سراسری برق اختصاص یافته است؛ تا تابستان بدون خاموشی سپری شود.

 

مصرف بنزین در ایران رکورد زد

این روزها، علاوه بر رکوردشکنی مصرف برق، شاهد رکوردشکنی در یک بخش دیگر نیز هستیم. مصرف بنزین کشور از مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز عبور کرده است و تأمین بنزین نیز با توجه به اوج‌گیری سفرهای تابستانی، در وضعیت حداکثری قرار دارد.

در این خصوص، وزیر نفت می‌گوید: «به دلیل کم شدن اثر ویروس کرونا و ازسرگیری سفرهای تابستانی، مصرف بنزین در بیشینه تاریخی خود قرار دارد و گاهی از تولید نیز فراتر می‌رود.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف روزانه بنزین به‌طور میانگین از ابتدای سال، به حدود ۹۸ تا ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده است. البته این رقم میانگین است و ارقام ثبت شده در روزهای اخیر بالاتر از ۱۰۷ میلیون لیتر در روز بوده است. پیش‌بینی می‌شود که با توجه به اختلاف قیمت بنزین در ایران و کشورهای همجوار، بخشی از این افزایش مصرف نیز به خاطر قاچاق باشد. اما امسال دولت تغییری در قیمت بنزین اعمال نخواهد کرد و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و زیرمجموعه آن به دنبال نظارت حداکثری هستند تا بنزین مصرفی در سه ماه تابستان که فصل سفر است، مدیریت شود و احتمالاً پس از پایان این فصل تا بهار مصرف تا اندازه‌ای کاهش خواهد داشت. اکنون در برخی از روزها بخشی از مصرف داخلی بنزین از ذخایر انجام می‌شود. تولید بنزین در ایران رقمی در حدود ۱۰۲ میلیون لیتر در روز است و براساس استاندارد تولیدی، حجم نهایی آن تغییر می‌کند.

 

تأمین بدون وقفه سوخت برای رفاه و آسایش مردم

وزیر نفت با اشاره به تأمین حداکثری سوخت در این روزها بیان می‌کند: «در این شرایط مصرف، پایداری تأمین و توزیع سوخت مورد نیاز بخش‌های مختلف اثر مستقیمی بر رفاه و آسایش مردم عزیز و نیز اقتصاد کشور دارد و کوچکترین اختلالی در این امر سبب بروز بحران و نارضایتی گسترده اجتماعی می‌شود و این امر مکرراً توسط دستگاه‌های نظارتی هشدار داده شده است. خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی کارکنان صنعت نفت چه در بخش تولید نفت و تولید گاز و چه در بخش‌های پالایش و توزیع سوخت، به‌خوبی تاکنون توانسته‌ایم سوخت جایگاه‌های بنزین و گازوییل و سوخت (گاز، گازوییل و مازوت) نیروگاه‌ها، را بدون هیچ گونه وقفه‌ای تأمین کنیم.»

او همچنین از زحمات کارکنان صنعت نفت در تأمین پایدار سوخت در کنار حفظ جریان صادرات و درآمدزایی ارزی برای کشور آن هم در شرایطی که تمام دنیا درگیر بحران تأمین انرژی هستند، قدردانی می‌کند و آن را جهاد بزرگی برمی شمارد که کمتر دیده می‌شود.

گفتنی است، اکنون شدت انرژی کشور در حالت حداکثری خود قرار دارد. ایران یکی از ۳ کشور دارنده انرژی ارزان در جهان است؛ ارزان‌ترین برق، گاز، بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی.

منبع: روزنامه ایران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها