کد خبر: ۵۰۹۹۸۵
زمان انتشار: ۱۳:۰۸     ۲۹ تير ۱۴۰۱
یاسر ارشاد منش گفت: با توجه به تنش میان صهیونیست‌ها و روس‌ها و تعلیق فعالیت آژانس یهود در روسیه، احتمالا در حاشیه نشست آستانه، ایران و روسیه در مورد رژیم صهیونیستی هم صحبت کرده‌اند.
کارشناس مسائل بین‌الملل: رژیم صهیونیستی احتمالا یکی از محورهای مذاکرات ایران و روسیه بوده است

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از یاسر ارشادمنش کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به سفر پوتین و اردوغان به ایران گفت: سفر پوتین  و اردوغان به تهران برای شرکت در نشست راهبردی آستانه صورت گرفت که باتوجه به اینکه ایران و روسیه تحت تحریم های آمریکا هستند و نظم جدید منطقه ای در حال شکل‌گیری است.

وی افزود: به اعتقاد بنده علیرغم همه مسائل موجود بین دو کشور ایران و روسیه، منافع مشترکی برای هر دوی آنها در زمینه اقتصادی وجود دارد. به همین دلیل حذف دلار، امنیت غذایی و انرژی در همکاری های ایران و روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: با توجه به اینکه ایران، ترکیه و روسیه در منطقه محورهای مشترکی دارند، برای تقویت این مواضع جمهوری اسلامی ایران به همراه روسیه و ترکیه اقدام به برگزاری چنین نشستی کرده اند. 

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار پوتین و اردوغان تصریح کرد:‌ لازم است در اینگونه نشست ها برای حذف نظام پولی دلار هم تصمیم گیری شود و با توجه به اینکه روسیه تحت تحریم است، ایران می‌تواند تجارب تحریمی اش را به طرف روس‌ها منتقل کند. 

این دکترای روابط بین‌الملل تشریح‌کرد: با توجه به تنش های شکل گرفته بین رژیم صهیونیستی و روسیه و  تعلیق  فعالیت آژانس یهود توسط فدراسیون روسیه که حرکتی بی سابقه بود، به احتمال زیاد طی نشست آستانه، میان ایران و روسیه در مورد رژیم صهیونیستی و غرب آسیا هم صحبت شده است. 

ارشاد منش با بیان اینکه سفر پوتین به ایران بر کریدور شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب تاثیر گذار است؛ گفت: کریدور شمال جنوب برای کشورهای منطقه می تواند بسیار مهم باشد و مسیر ترانزیت را کوتاه و راه روسیه را به آب های گرمِ خلیج فارس و دریای عمان بسیار نزدیک کند. از طرفی ایران هم می‌تواند از ایجاد مسیر ترانزیت به سود سرشاری دست یابد و عمق استراتژیک خود را به واسطه این کریدور افزایش دهد. 

وی افزود: با توجه به  نشست دیروز سران سه کشور ایران ترکیه و روسیه به اعتقاد بنده نظم جدید منطقه‌ای درحال شکل‌گیری است و می‌تواند تحولات آینده منطقه را رهبری کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به توصیه رهبر انقلاب به اردوغان مبنی بر عدم حمله ترکیه به شمال سوریه گفت: ترکیه اگر این رهنمود رهبر انقلاب را عمل کند می تواند ثبات خیلی خوبی به واسطه ایران ترکیه و روسیه در منطقه شکل بگیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها