أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۱۰۱۸۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۵     ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: : نقش محوری ایران، روسیه و چین در تغییرات جدید امنیتی که در محیط بین‌الملل شکل می‌گیرد، تعیین کننده است و کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم به خوبی متوجه این موضوع شده‌اند که دیگر کسی نمی‌توانند به دیوار شکسته آمریکا تکیه کند.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از ابوالفضل ظهره‌وند با اشاره به سفر روسای جمهور ترکیه و روسیه به تهران گفت: سفر اردوغان و پوتین به تهران را باید در سطح دوجانبه، منطقه‌ای و چندجانبه بررسی کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به برگزاری دور پنجم نشست آستانه در تهران افزود: نکته مهم این نشست حساسیتی است که در حال حاضر غرب آسیا با توجه به مواضعی که ترکیه در قبال عملیات نظامی در شمال سوریه در گذشته اتخاذ و اعلام کرده بود.

ظهره‌وند با بیان اینکه عملیات نظامی در شمال سوریه نقض حاکمیت این کشور است، تصریح کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب اشاره فرمودند هرگونه عملیاتی به این شکل هم به ضرر سوریه و هم به ضرر ترکیه است و ضمن ایجاد ناامنی در منطقه، فقط تروریست‌ها در این میان نفع می‌برند.

وی عنوان کرد: توصیه حکیمانه و بسیار راهبردی رهبر معظم انقلاب این بود که ما می‌توانیم با کمک یکدیگر هم ثبات‌سازی داشته و هم در تله بازی تروریست‌ها و حامیان آنها یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی نیفتیم ضمن اینکه منطقه هم بیش از این تحمل و ظرفیت بی‌ثباتی و ناامنی را ندارد.

سفیر اسبق ایران در افغانستان اظهار کرد: نکته مهم دیگر اینکه ترک‌ها کارنامه قابل دفاعی در تحولات منطقه ندارند و اگر قرار بر وجود امنیت است، باید متقابل باشد. همانطور که رهبری هم اشاره داشتند امنیت ترکیه، امنیت ما هم هست و در برخورد با موضوع تروریسم ایران با ترکیه همکار است اما گرفتار شدن در تله بازی مقوله دیگری است.

وی با اشاره به بحث تحولات در منطقه قفقاز جنوبی گفت: موضوعی که درخصوص قفقاز جنوبی به عنوان ملاحظه راهبردی به طرف ترک هم منتقل شد این بود که این حوزه بخشی از امنیت منطقه است و همه ما نیازمند آن هستیم و نباید رویاهایی که بیشتر به کابوس شبیه است را به شکل یکطرفه در دستور کار قرار دهیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: راه ارتباطی ما با قفقاز جنوبی از جمله ارمنستان راه استراتژیک، تاریخی و مهم برای کل قفقاز، روسیه و منطقه است. اینکه بخواهند صهیونیست‌ها را سفارش بدهند و بازی اتفاق بیفتد پیامد مثبتی برای منطقه و کسانی که می‌خواهند در این حوزه بازی کنند ندارد.

ظهره‌وند، توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به طرف ترک را بسیار حکیمانه و صادقانه و به نفع منطقه توصیف کرد و گفت:‌ ظرفیت‌های ایران و ترکیه به شکلی است که می‌توان منافع دو کشور را به بهترین نحو محقق کرد بدون اینکه وارد بازی‌های نافرجام شویم.

بایدن در مسائل منطقه عقب مانده است

وی درباره سفر پوتین به تهران گفت: این سفر در مقطعی که آقای بایدن دست خالی از منطقه برگشت و مواضع خیلی شازی هم گرفته و عنوان کرده بود که اجازه نمی‌دهیم منطقه به‌دست چین، روسیه و ایران بیفتد، نشان می‌دهد که وی تا چه اندازه دچار عقب‌افتادگی نسبت به تحولات است چراکه منطقه زمان زیادی است که در دست ایران است و اتفاقاً آمریکا باید به‌طور کامل از منطقه اخراج شود.

ظهره‌وند افزود: به اعتقاد من سفر رییس جمهور روسیه به تهران همزمانی بسیار خوبی با سفر بایدن به منطقه داشت به این جهت که نشان می‌داد ایران و روسیه در موقعیتی قرار دارند که مفهومی به نام انزوا برای این کشورها بیشتر شبیه شوخی است و امروز تهران در بالاترین سطح از تحولات سیاسی قرار دارد.

وی عنوان کرد:‌ رئیس جمهور آمریکا در سفر خود به منطقه، پالس‌های مثبتی به نفع ایران دریافت کرده است؛ امارات موضوع فرستادن سفیر به تهران را مطرح کرده و عربستان هم اعلام می‌کند که دست ما کماکان به سمت تهران است.

سفیر اسبق کشورمان با اشاره به دو کشور مصر و اردن گفت: آنها امید زیادی به مصر داشتند و در ناتوی عربی که برای خود تصور می‌کردند اعلام بی‌طرفی و بحث از گشایش روبط با تهران را مطرح می‌کنند. همه این پالس‌ها و ملاحظات نشان دهنده موقعیت روبه‌رشد ایران در مسائل منطقه و تحولات پیش رو است.

ظهره‌وند ادامه داد: از طرفی موضع‌گیری تونی بلر نشان دهنده این است غرب متوجه این موضوع شده که دوره تک‌بعدی پایان یافته و همه این اتفاقات در مقطع کنونی اتفاق می‌افتد. آنها اذعان دارند که تحولاتی در راه است که ایران به عنوان بخش تعیین کننده و کلیدی در این تحولات نقش است. روس‌ها هم به عنوان بخشی از اروپا به این نقش اذعان دارند و خود آنها عامل این تغییرات هستند.

وی خاطرنشان کرد: نقش محوری ایران، روسیه و چین در تغییرات جدید امنیتی که در محیط بین‌الملل شکل می‌گیرد تعیین کننده است. کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم به خوبی متوجه این موضوع شده‌اند که دیگر کسی نمی‌توانند به دیوار شکسته آمریکا تکیه کند به همین دلیل امنیت در خلیج‌فارس را درون‌زا و با مشارکت کشورهای حوزه خلیج فارس تعریف می‌کنند.

سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا یادآور شد: این تحول بسیار مثبت و اصولی از سوی ایران همواره در این سال‌ها وجود داشته اما امروز این موضع اصولی به زمینه قابل پذیرش تبدیل شده است. البته این موضوع به سطح دیپلماسی ما برمی‌گردد که تا چه اندازه این تحولات را به خوبی مدیریت و به فرصتی برای ارتقای امنیت ملی خودمان تبدیل کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها