يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۰۳۷۰
زمان انتشار: ۱۴:۳۳     ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
ماهی یک میلیون یورو برای هیچ؛
ادعای رئیس سابق دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال درباره قرارداد «مارک ویلموتس» سرمربی بلژیکی در صورت تایید نهایی، عمق فاجعه در پرونده این مربی «نجیب» و عاملان این پرونده را مشخص می‌کند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، صفی الله فغانپور رئیس سابق دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال صبح امروز در مصاحبه‌ای مدعی شد رای محکومیت ۶ میلیون یورویی ایران در پرونده شکایت مارک ویلموتس توسط دادگاه عالی ورزش شکسته شده است.

فغانپور مدعی شد بر اساس رای دادگاه «کاس» که این هفته اعلام می‌شود، ایران باید مبلغی در حدود ۳ میلیون یورو به ویلموتس پرداخت کند.

نکته عجیب اظهارات فغانپور اما آنجاست که او حتی این مبلغ ۳ میلیون یورو را ناچیز می‌داند و بابت این رای تبریک هم می‌گوید: «باید موفقیتی که در دادگاه عالی ورزش کسب کردیم را تبریک بگویم. الان باید مبلغی را پرداخت کنیم که خیلی قابل توجه نیست»!

مقصران فاجعه «ویلموتس» دنبال قهرمان‌سازی/ فدراسیون را برباد دادند

اما این اظهارات چندان دور از انتظار هم نبود چرا که حتی قبل از شروع ثبت نام گزینه‌های انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال زمزمه‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه عامل یا عاملان اصلی عقد قرارداد ویلموتس قصد دارند با بزرگنمایی در رای دادگاه کاس، زمینه حضور خود در انتخابات را فراهم کنند.

مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال را شاید بتوان چهره اصلی این ماجرا دانست. تاج در زمان حضورش در این فدراسیون، بعد از کنار گذاشتن «کارلوس کی روش» سراغ مارک ویلموتس رفت و او را حتی یک مربی «نجیب» معرفی کرد که دیگر قرار نیست بهانه‌های کی روش را تکرار کند.

ویلموتس که با قراردادی ۴ ساله به تیم ملی ایران آمده بود تنها ۵ ماه در این تیم دوام آورد و به بهانه نگرفتن حقوق و معوقات، قراردادش را با ایران فسخ کرد.

پیش از بازی با بحرین و عراق، ویلموتس از آمدن به ایران خودداری کرد تا فدراسیون را مجبور کند مبلغ ۲ میلیون یورو از مطالباتش را از طریق شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) پرداخت کند. او سپس در آن دو مسابقه حساس روی نیمکت تیم ملی نشست و ایران را با دو باخت تا آستانه حذف از مسابقات انتخابی جام جهانی قطر پیش برد.

این مربی بلژیکی سپس با طرح شکایت ۶ میلیون یورویی علیه ایران در فیفا، کار را به جاهای باریک‌تر کشاند و فدراسیون فوتبال کشورمان را به شرایط حساس و خطرناکی وارد کرد. به موازات این شکایت، ساختمان فدراسیون فوتبال به خاطر عدم تعهد به شستا (بابت بازگرداندن ۲ میلیون یورو)، مصادره شد و مشکلاتی هم برای ساختمان باشگاه پرسپولیس بوجود آمد.

مقصران فاجعه «ویلموتس» دنبال قهرمان‌سازی/ فدراسیون را برباد دادند

به همه این اتفاقات، باید نگاهی هم به مدت زمان حضور ویلموتس در ایران بیاندازیم. این مربی بلژیکی در اوایل سال ۱۳۹۸ ابتدا به ایران سفر کرد و امکانات کمپ تیم‌های ملی را از نزدیک مورد بررسی قرار داد. او سپس در ۱ خرداد ۱۳۹۸ با حضور در دفتر نمایندگی ایران در بروکسل، قراردادش را با ایران امضا کرد.

پرونده حضور ویلموتس در ایران در تاریخ ۲۳ آبان و بعد از باخت مقابل عراق بسته شد. او به بلژیک رفت و دیگر به ایران بازنگشت تا اینکه فدراسیون چند هفته بعد رسماً خبر جدایی اش را تایید کرد.

در واقع ویلموتس در حدود ۵ ماه و برای ۶ مسابقه (با احتساب دو بازی دوستانه مقابل سوریه و کره جنوبی) سرمربی ایران بود. او ۲ میلیون یورو قبل از دیدار با بحرین گرفت و با احتساب ۳ میلیون یورو رای دادگاه کاس، بالغ بر ۵ میلیون یورو دریافتی از ایران خواهد داشت. به نوعی می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که این مربی «نجیب» ماهی یک میلیون یورو برای فدراسیون آب خورد آن هم در شرایطی که هیچ آورده‌ای برای تیم ملی به جز «بدبختی» نداشت.

کنار هم قرار دادن همه این مسائل است که اظهارات فغانپور و تبریک او بابت محکومیت در این پرونده را عجیب‌تر می‌کند. آیا قرار است شکست خوردگان بزرگ در یک پرونده ۵ میلیون یورویی، «قهرمان‌نما» های جدید فوتبال ایران باشند؟ آیا قرار است صلاحیت کسانی که در این پرونده نقش اصلی را داشته‌اند، دوباره برای ریاست فدراسیون فوتبال تایید شود؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها