کد خبر: ۵۱۰۴۳۶
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
نماینده اصفهان در مجلس گفت: دوره‌های خشک سالی و تر سالی‌ها بهم ریخته و این مسائل ایجاب می‌کند که ما در حوزه آب مدیریت بهتری داشته باشیم، مر قانون را رعایت و با متخلفان برخورد کنیم .

شفافیت در توزیع منابع آب وجود ندارد/با متخلفان در این حوزه برخورد شود

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از خبرگزاری تسنیم، مهدی طغیانی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت ضمن انتقاد از وضعیت توزیع منابع آب در کشور، گفت: ما در بحث توزیع و مدیریت منابع آب خطاها و اشتباهاتی داریم که این مسئله بعد از چند سال در بخش‌های مختلف کشور خودش را نشان داده است برای مثال در اصفهان خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی، در آذربایجان خشکی دریاچه ارومیه را داریم و در دیگر بخشهای کشور شاهد خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌ها هستیم.

وی افزود: مدیریت منابع آب در دهه‌های اخیر به خوبی انجام نشده و وزارت نیرو توان آب آوری را به خوبی بررسی نکرده و از سوی دیگر آب تخصیص داده که همین مسئله مشکلاتی را در بخش‌های مختلف به وجود آورده؛ به غیر از این چاه‌های غیر مجاز ، برداشت‌ها بیش از حد و نهر‌کشی‌ها و غیره نیز مزید بر علت شده است.

نماینده اصفهان در مجلس ادامه داد: نتیجه این عملکرد این شده که در پایان مسیر یعنی پایین دست اگر دریاچه‌ای بوده از بین رفته یا محیط زیست تحت تاثیر قرار گرفته و یا اگر افرادی بودن که در بخش پایین دست زندگی می‌کردند دچار مشکل شده‌اند ؛بالعکس هر بخشی که در بالا دست بودن و دسترسی بیشتر داشتن منتفع شده‌اند.

طغیانی با بیان اینکه در رابطه با توزیع منابع آب هیچ شفافیتی وجود ندارد، گفت: برای مثال در حال حاضر مشخص نیست که میزان آب‌آوری حوزه دریاچه ارومیه چقدر است؟چه کسی مصرف می‌کند، مشخص نیست؟اینکه چه میزان برای کشاورزی بارگذاری شده؟ و متاسفانه خیلی از مسائل دیگر مشخص نیست.

وی با بیان اینکه در حوزه توزیع منابع آب انسجام نیز وجود ندارد، بیان کرد:وزارت  کشاورزی در حوزه آب کار خود را می‌کند، وزارت راه و شهرسازی اقدام دیگری را انجام می‌دهد و متاسفانه عملکرد یک‌پارچه‌ای در حوزه آب وجود ندارد؛در حالی که ما با یک مسئله مواجه هستیم که همه درگیر آن هستند.

نماینده اصفهان در مجلس با بیان اینکه اصلاح حکمرانی در حوزه آب راه حل بر طرف کردن این مشکل است، افزود: باید نگاه مسئولان وزارت نیرو که متولی این حوزه هستند، نگاه جدیدی پیدا کنند یعنی باید اول مصارف را در نظر بگیرند بعد به سراغ منابع برود .

طغیانی تاکید کرد: ممکن است آقای محرابیان به عنوان وزیر نگاهی برای حل مسئله توزیع منابع آب داشته باشد اما جریان این وزارتخانه هنوز به سمت حل مسئله حرکت نکرده؛ تا زمانی که مسئولان این وزارتخانه، حکمرانی را غلط ندانند، کاری هم که انجام می‌دهند مقطعی و مسکن وار خواهد بود.

نماینده اصفهان در مجلس با بیان اینکه به اعتقاد بنده ما تازه اول مشکل خشک سالی و کم آبی هستیم و به مرور با کاهش نزولات آسمانی بر مسائلمان افزوده می‌شود، گفت: دوره‌های خشک سالی و تر سالی‌ها بهم ریخته و این مسائل ایجاب می‌کند که ما در حوزه آب مدیریت بهتری داشته باشیم، مر قانون را رعایت و با متخلفان برخورد کنیم هر چه که اینها را نادیده بگیریم شرایطمان بدتر می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها