کد خبر: ۵۱۰۴۴۳
زمان انتشار: ۱۱:۲۱     ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
مدیرعامل بنیاد علمی گندمکاران گفت: دلالان بین گندمکاران جولان می‌دهند و دسترنج یک ساله آنها را می‌خرند و سودهای کلانی به جیب می زنند که در هیچ صنعتی یافت نمی‌شود.
بازی دلالان در زمین گندمکاران/ ‌چرا فروش گندم به دلال برای کشاورز جذاب‌تر است‌

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از خبرگزاری فارس، علیقلی ایمانی با بیان اینکه این‌ روزها دلالان به خرید گندم از کشاورزان روی آورده‌اند، بیان کرد: این زنگ هشداری است که اگر ادامه یابد میزان خرید دولتی کم شده و نیاز به واردات بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد علمی گندمکاران ادامه داد: نیاز کشور به گندم سالانه 11.5 میلیون تن است و امیدواریم که با اجرای اصلاح یارانه ها امسال به 9.5 میلیون تن برسد و هر چه سیلوهای دولتی ما از این میزان کمتر خریداری کنند بقیه را مجبور هستیم  وارد کنیم.

وی گفت: دلالان می‌دانند که دولت هر ساله قیمت محصولات اساسی به ویژه گندم را در شهریور‌ اعلام می کند و آنها با خرید گندم از کشاورزان و فروش آن پس از افزایش قیمت از سوی دولت پول کلانی را به جیب می زنند.

ایمانی افزود: با فرض اینکه یک دلال یک میلیارد تومان گندم از کشاورز خرد بخرد و دولت نرخ خرید گندم را در شهریور 50 درصد افزایش دهد، دلال در مدت چند ماه 500 میلیون تومان به جیب می‌زند که هیچ صنعتی نمی‌تواند چنین سود آوری را داشته باشد.

ایمانی به مثال دیگری هم اشاره کرد و گفت: مثلا دولت سال گذشته 135 درصد نرخ گندم را افزایش داد و دلالانی که پیشتر گندم خریده بودند به همین میزان سرمایه خود را افزایش دادند.

وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود خرید تضمینی دولت، کشاورز گندم خود را به دلال می فروشد؟ گفت: دولت پول کشاورز را با تاخیر می دهد، مثلا از 11 تیر ماه پول کشاورز پرداخت نشده است یعنی 27 درصد مطالبات کشاورزان هنوز پرداخت نشده است، اما دلال پول آنها را نقدی و سر زمین پرداخت می کند.

وی به عامل دیگری هم اشاره کرد و گفت:‌ دلالان گندم کشاورزان را سر زمین می‌خرند و مثل خرید دولتی نیست که کشاورز مجبور باشد محصول خود را بار زده و به مراکز خرید دولتی ببرد و آنجا درباره میزان کیفیت و اختلاط و غیره چانه زنی کند یعنی فروش به دلالان برای کشاورز راحت تر تمام می‌شود.

مدیرعامل بنیاد علمی گندمکاران این را هم گفت که دلالان قیمت بالاتر از نرخ تضمینی 11500 تومان نمی خرند اما چون پول آنها نقد و خرید آنها راحت و آسان است برخی کشاورزان ترجیح می‌دهند که به جای سیلوی دولتی به دلال بدهند.

وی گفت:‌ حجم خرید روزانه گندم 70 تا 80 هزار تن از سوی دولت است و تاکنون 6 میلیون تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شده و پیش بینی می شود که تا پایان فصل خرید میزان خرید به نزدیک 7 میلیون تن برسد.

ایمانی در پاسخ به اینکه راهکار مقابله با ورود دلالان به خرید گندم چیست؟ گفت: بهترین راهکار این است که پرداخت های دولت به موقع باشد تا کشاورز از تحویل گندم به دلال صرف‌نظر کند، دوم اینکه نگهداری گندم در انبارها شامل تعزیرات است اما نظارت جدی شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها