أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۰۸۶۱
زمان انتشار: ۰۹:۲۵     ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
تحقق وعده رئیسی برای ساخت مدرسه؛
دهیار روستای لبد سفلی گفت: پیش از این دانش آموزان پسر گاهی به صورت شبانه روزی در شهر درس می‌خواندند؛ اما دانش آموزان دختر معمولاً به دلیل مخالفت خانواده‌ها از ادامه تحصیل باز می‌ماندند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر: «ما فقط مدرسه راهنمایی می‌خواهیم، فرزندان ما گناه دارند تا از اینجا به شهرهای دیگر بروند.» این درخواست مادری از رئیس جمهور بود تا در روستایشان برای فرزندش مدرسه‌ای در مقطع متوسطه اول (راهنمایی) وجود داشته باشد. درخواستی که خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد اجابت شد.

نوزدهم خرداد ماه بود که حجت الاسلام رئیسی در سفر به یکی از محروم‌ترین نقاط کشور در استان چهارمحال و بختیاری از روستایی دورافتاده به نام لبد سفلی در میان کوه‌های زاگرس بازدید کرد و با مشاهده مدرسه فرسوده روستا و شنیدن گلایه‌های مادران روستایی، دستور داد تا دو مدرسه و در مجموع ۶ کلاس درس برای دختران و پسران روستا احداث شود.

این دستور رئیس جمهور از دو جهت حائز اهمیت بود؛ نخست اینکه یک مدرسه فرسوده جای خود را به دو مدرسه نوساز و ایمن می‌داد؛ دوم آنکه در روستای لبد سفلی مدرسه‌ای برای دانش آموزان دختر و پسر متوسطه اول (راهنمایی) هم احداث می‌شود تا دانش اموزان این روستا و پنج روستای اطراف بتوانند به تحصیل ادامه دهند. تا پیش از این دانش آموزان این روستاها برای ادامه تحصیل ناچار به طی مسیری طولانی بودند.

امکان ادامه تحصیل حداقل ۱۲۰ دانش آموز

همزمان با بازسازی مدرسه قدیمی سه کلاسه روستا، دو مدرسه سه کلاسه نوساز به همت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خیلی زودتر از آنچه به نظر می‌رسید با جنس LSF (LIGHT STEEL FRAME ساختار اسکلت فلزی سبک) در حال تکمیل است و قرار است تا روزهای آینده به بهره برداری کامل برسد تا برای اول مهر حدود ۱۲۰ دانش آموز مقطع راهنمایی از روستای لبدسفلی و هشت روستای اطراف در دو مدرسه سه کلاسه دختران و پسران این روستا به تحصیل در مقطع متوسطه اول ادامه دهند.

کامران رهی شهرکی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه پروژه ساخت این دو مدرسه تا پیش از مهر ماه تکمیل خواهد شد؛ گفت: در حال حاضر نیز این تکمیل ساخت این دو مدرسه تقریباً به اتمام رسیده است و برخی تجهیزات آن به دلیل تمیز ماندن و همچنین به جهت جلوگیری از سرقت تجهیزات، در مدرسه قرار داده نشده است.

وی در خصوص نوسازی مدرسه ابتدایی روستا هم گفت: همزمان با تکمیل ساخت دو مدرسه، بهسازی و اصلاح مدرسه قدیمی ابتدایی هم انجام شده و رنگ آمیزی آن هم تکمیل شده است؛ و فقط برخی تجهیزات مدرسه از قبیل نیمکت و لامپ مانده که پیش از آغاز سال تحصیلی جدید آنها هم در مدرسه قرار داده می‌شود؛ مدرسه ابتدایی به جهت اینکه محل استراحت کارگران سازنده دو مدرسه نوساز هستند فعلاً در اختیار آنان است. یعنی با شروع مهر سه مدرسه در اختیار دانش اموزان قرار می‌گیرد.

وی در خصوص ضرورت ساخت دو مدرسه راهنمایی برای این منطقه گفت: وزارت آموزش و پرورش به ما اعلام نیاز کرد که ما در این منطقه ۲ مدرسه راهنمایی برای دختران و پسران نیاز داریم. ما هم بر این اساس این دو مدرسه را به سرعت در این منطقه احداث کردیم. این مدارس برای تمامی دانش آموزان این منطقه و چند روستایی که در این منطقه هستند؛ ساخته شده است.

در زمان بازدید از این مدارس، تعدادی از کودکان و نوجوانان ساکن روستا هم همراه ما بودند. با احمد یکی از این نوجوانان به گفت و گو نشستیم. احمد با بیان اینکه بیشتر هم سن و سالان من تاکنون قادر به ادامه تحصیل نبودند؛ گفت: ما اینجا خیلی مشکل داریم و نمی‌توانیم برای ادامه تحصیل به شهر و مدارس شبانه روزی برویم. دختران روستا هم رسم نیست و خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند برای ادامه تحصیل به شهر بروند.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان کوهرنگ هم در این مراسم با بیان اینکه با ساخت این مدارس، دانش آموزان روستاهای دورتر هم به کلاس درس دسترسی پیدا می‌کنند؛ گفت: علاوه بر این تمهیدات لازم اندیشیده شده است تا همه مدارس ابتدایی در تمامی روستاها معلم داشته باشند و دانش آموزان مقاطع متوسطه هم در این روستا ادامه تحصیل دهند. در روستای چمن گلی هم به صورت شبانه روزی دانش آموزان در صورت رضایت والدین می‌توانند تحصیل کنند

بیژن اللهیاری دهیار روستای لبد سفلی هم در این بازدید با بیان اینکه بیش از ۱۱۰۰ نفر در همین روستا ساکن هستند؛ گفت: علاوه بر ساکنین روستا، بیش از ۵ هزار نفر از عشایر هم برای امور درمانی و تهیه آب شرب هم به این روستا مراجعه می‌کنند و فرزندان این عشایر به مدرسه این روستا می‌آیند.

این دهیار روستا با بیان اینکه وضع معیشت مردم روستا بسیار ضعیف است؛ گفت: روستاییان بیشتر با کشاورزی خرد و پرورش تعداد محدودی دام امرار معاش می‌کنند.

وی در خصوص تعداد دانش آموزان مدرسه گفت: ۸۰ دانش آموز ابتدایی در این روستا و حدود نود دانش آموز راهنمایی هم در این روستا و روستاهای اطراف زندگی می‌کنند.

بهره مندی دانش آموزان ۸ روستا از مدارس نوساز

اللهیاری با بیان اینکه دسر سال‌های قبل تعداد دانش آموزان روستا کمتر بوده است؛ گفت: قبلاً تنها ۱۷ دانش آموزان ابتدایی در این مدرسه درس می‌خواندند و دانش آموزان راهنمایی می‌توانستند در شیفت دوم برای تحصیل حاضر باشند.

آرزوی بچه‌های «لبد سفلی» برآورده شد

وی با بیان اینکه با افتتاح این دو مدرسه نوساز دانش آموزان هشت روستای اطراف هم می‌توانند از خدماتی آموزشی لبد سفلی استفاده کنند؛ گفت: لبد علیا، دره پاییین یا دره بالا از جمله این روستاها هستند. فاصله اولین و آخرین روستا در این منطقه بیش از ۲۰ کیلومتر است.

دانش آموزان دختر به دلیل مخالفت خانواده‌ها از ادامه تحصیل باز می‌مانند

دهیار روستای لبد سفلی افزود: دانش آموزان متوسطه هم تنها برای امتحان دادن امتحانات پایان ترم به شهرستان نزدیک به این روستا می‌روند که حدود ۷۵ کیلومتر با روستا فاصله دارد بعضی از این دانش آموزان پیاده مسیر را طی می‌کند. پیش از این دانش آموزان پسر گاهی به صورت شبانه روزی در شهر درس می‌خواندند؛ اما دانش آموزان دختر معمولاً به دلیل مخالفت خانواده‌ها از ادامه تحصیل باز می‌مانند.

دهیار روستای لبد سفلی با بیان اینکه شش سال است دکل اینترنتی در این روستا نصب شده است گفت: با این حال اینجا اینترنت نداریم؛ دانش آموزان در ایام کرونا نمی‌توانستند به صورت مجازی در کلاس‌های مدرسه شرکت کنند؛ آن‌ها ناچار بودند در گروه‌های چند نفره به مدرسه آمده، با همدیگر درس کار کنند و برای امتحانات به شهر بروند. مشکل اینترنت و آن تن‌دهی تلفن همراه همین امروز هم مشکل اساسی ما است و به همین خاطر دانش آموزان از شبکه شاد نمی‌توانند استفاده کنند؛ آن‌ها هیچ‌گاه نتوانستند از شبکه شاد استفاده کنند.

با اقدام جهادی مسئولان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و همت مدیران استانی آن، در کمتر از دو ماه دو مدرسه سه کلاسه برای دانش آموزان دختر و پسر در مقطع متوسطه اول راه اندازی می‌شود تا این نوجوانان با شروع سال تحصیلی جدید دیگر از درس خواندن محروم نمانند و بتوانند به رویاهای خود دست یابند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها