کد خبر: ۵۱۲۰۸۵
زمان انتشار: ۰۹:۱۱     ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
یک مقام آگاه ایرانی در پی ارسال پاسخ ایران به پیشنهاد برجامی اروپا:
یک سخنگوی اتحادیه اروپا، دریافت پاسخ ایران نسبت به آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین را تائید و اعلام کردکه این اتحادیه درحال مطالعه ورایزنی درباره آن با سایراعضای برجام و ایالات متحده است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، «نبیلا مسرلی» به ایرنا گفت: ما پاسخ ایران را دریافت کردیم و در حال مطالعه آن و رایزنی با سایر مشارکت کنندگان برجام و ایالات متحده پیرامون مسیر پیش رو هستیم.

شبکه قطری الجزیره هم به نقل از «یک مسئول ایرانی» با اشاره به این که پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا واقع بینانه و حرفه‌ای بوده است، تاکید کردکه نشانه‌های رسیدن به توافق نسبتا افزایش یافته و این امری مثبت است.

وی گفت: پاسخ ما نکات مهمی را شامل می شود که منافع ملی ما را تامین می کند.

این مسئول ایرانی که نامی از او برده نشده است، تاکید کرد: ما تا پایان چهارشنبه( امروز) منتظر پاسخ به نکاتی که مطرح کردیم هستیم.وی گفت: اکنون آمریکا باید در تعامل با پاسخ های ما به پیشنهاد اتحادیه اروپا، از خود نرمش لازم را نشان دهد. می‌توان گفت که نشانه‌های رسیدن به توافق نسبتاً افزایش یافته و این یک امر مثبت است.

این مسئول همچنین تاکید کرد: در دور اخیر مذاکرات وین تغییر موضع آمریکا را مشاهده کردیم و این تغییرات باید با عمل محکمتر شوند.

پیش از این میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین هم گفته بود که پاسخ ایران به پیشنهادهای اتحادیه اروپا سازنده است و توپ اکنون در زمین واشنگتن است. وی تاکید کرد که ایران طی روند اصلاح طرح احیای توافق هسته‌ای پیشنهاد تقویت ضمانت‌های مربوط به حفظ توافق در آینده را مطرح کرد.

اولیانوف همچنین گفت: بعید نیست که به زودی دیداری در سطح وزرا در باره توافق هسته‌ای برگزار شود.

نماینده روسیه خاطرنشان کرد: ایرانی ها پاسخشان به پیشنهاد اتحادیه اروپا را دادند و به نظر من پاسخ آنها بسیار سازنده است. آنها آماده انعقاد توافق هستند به شرطی که آمریکایی ها سه شرط را بپذیرند.پیشتر نشریه پولیتیکو درباره پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای، در گزارشی نوشت: طبق گفته یک مقام ارشد غربی، پاسخ ایران، شامگاه دوشنبه به وقت ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شده و بیشتر روی مسائل باقیمانده مرتبط با تحریم‌ها و تضمین‌ها بر سر تعاملات اقتصادی متمرکز است.

در ادامه این گزارش طبق گفته این مقام غربی ادعا شده است که پاسخ ایران خواست‌های بیشتری در زمینه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشا ذرات مواد هسته‌ای که پیشتر کشف‌شده توسط بازرسان آژانس طی سال‌های گذشته در محل‌های مختلف، مطرح نمی‌کند. تهران با این تحقیقات مخالفت کرده است و اصرار دارد توافق هسته‌ای تفقط در صورتی می‌تواند احیا شود که این تحقیق توسط آژانس، برای همیشه مختومه اعلام شود.

رویترز نیز با تائید ارسال پاسخ ایران گزارش داد: اتحادیه اروپا جزئیاتی درباره محتوای پاسخ ایران ارائه نکرده است، اما خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال می‌گوید که ایران در نامه خود ایده‌هایی درباره اینکه چگونه می‌توان نگرانیهایش را برطرف کرد، ارائه کرده است.

آمریکا: برنامه‌ای برای تعلیق تحریم های غیرهسته‌ای نداریم
خبر دیگراین که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: برای احیای برجام، ایران باید «مطالبات فرعی» خود را کنار بگذارد. اگر ایران نتواند بازگشت به برجام را بپذیرد، آمریکا آماده اعمال تحریم خواهد بود. آنچه در پرونده هسته‌ای ایران قابل مذاکره است، تکمیل شده و ما موضع خود را که به اروپایی‌ها تحویل داده‌ایم، فاش نمی‌کنیم. به گزارش رویترز،سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: دیپلماسی تنها راه برای اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران است. ما آماده‌ایم تا تنها بر سر همین مساله مذاکره کنیم. اگر ایران نتواند بازگشت به برجام را بپذیرد، آمریکا آماده اعمال تحریم خواهد بود. ندپرایس گفت:‌ هیچ برنامه‌ای برای کاهش یا تعلیق تحریم‌های اعمال شده علیه ایران که به پرونده هسته‌ای مربوط نیست، نداریم.

همچنین وزارت خارجه آمریکا دیروز در بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا پاسخ ایران به پیشنهاد توافق هسته ای را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

به گزارش جماران؛ محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره ایران هم در حساب توییتر خود نوشت: «ایران می خواهد مطمئن شود که اگر رییس جمهور فعلی یا آینده آمریکا از توافق خارج شد آمریکا «تاوانش را بدهد.

این بهترین راه برای محافظت از یک توافق است. اگر آمریکا مجبور نباشد برای زیر پا گذاشتن یا خروج از توافق در آینده هزینه بدهد، تاریخ دوباره خودش را تکرار می کند.» سی ان ان هم گزارش داد که ایران خواستار دریافت غرامت در صورت خروج آمریکا از برجام شده است.

طرف مقابل راستی آزمایی رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین را پذیرفته است
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در مذاکرات هسته‌ای، طرف مقابل بر اساس منطق جمهوری اسلامی دو موضوع راستی آزمایی رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین را پذیرفته است و اساس توانمندی‌های هسته‌ای ایران حفظ می‌شود.

به گزارش ایرنا، ابوالفضل عمویی در توضیح نشست بعدازظهر سه شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگاران گفت: نشست کمیسیون با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر امور خارجه، رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون سازمان در موضوع مذاکرات هسته ای برگزار شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: در این جلسه علی باقری، روند مذاکرات اخیر را تشریح کرد. بر اساس گزارش ارائه شده، در جریان مذاکرات هدف انتفاع اقتصادی و رفع موانع تجارت خارجی کشورمان از جمله رفع تحریم های غیرقانونی، فروش نفت و دسترسی بانکی به منابع آن با جدیت دنبال شده و می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: همچنین حفظ چارچوب برنامه هسته ای صلح آمیز از اصول جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات است. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی هم در این نشست، به تشریح ابعاد فنی متن مذاکراتی پرداخت.

وی ادامه داد: در مذاکرات هسته ای، طرف مقابل بر اساس منطق جمهوری اسلامی، دو موضوع راستی آزمایی رفع تحریم ها و ارائه تضمین را پذیرفته است و اساس توانمندی های هسته ای کشورمان حفظ خواهد شد.

عمویی با اشاره به رفع تحریم هایی که ترامپ با خروج از برجام آنها را مجددا اعمال کرد، گفت: همچنین فرامین اجرایی تحریمی دوره ترامپ از خواست های اساسی ایران بوده است که باید در متن نهایی در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: این مذاکرات صرفا در چارچوب برجام است و ایران مسائل غیر هسته ای را قابل مذاکره نمی داند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها