کد خبر: ۵۱۲۵۶۸
زمان انتشار: ۱۰:۱۵     ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
وزیر اقتصاد دولت تشکیلات خودگردان فلسطین می‌گوید که اسرائیل ماهانه 250 میلیون شکل معادل بیش از 76 میلیون دلار از وجوه ملت فلسطین را به سرقت می‌برد و با غصب مناطق C کرانه باختری، فلسطینی‌ها را از میلیاردها دلار محروم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، «خالد العسیلی» وزیر دولت تشکیلات خودگردان فلسطین می‌گوید که این تشکیلات به دلیل چنگ زدن رژیم صهیونیستی بر اموال آن با کسری بودجه زیادی روبه روست.

العسیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: رژیم اسرائیل در جزئیات زندگی ما دخالت می‌کند و ما را از سرمایه گذاری و کار آزادانه در سرزمین‌های فلسطینی باز می‌دارد.

وی افزود: اسرائیل هر ماه ۲۵۰ میلیون شکل(۷۶ میلیون دلار) از وجوه تهاتر فلسطین را می‌دزدد و این تأثیر قابل توجهی بر وضعیت اقتصادی و مالی تشکیلات خودگردان دارد و از همین رو ما مجبور به پرداخت فقط ۸۰ درصد از حقوق کارمندان هستیم؛  زیرا اسرائیل دست در جیب ما کرده است.

چپاول نفت فلسطین توسط اسرائیل

وزیر فلسطینی تصریح کرد: ممانعت اسرائیل از بهره برداری ما از مناطق موسوم به مناطق c در کرانه باختری هم موجب شده که بنا به گزارش بانک بین المللی از سالانه ۳.۴ میلیارد دلار محروم بمانیم.

وی ادامه داد: ما در فلسطین اگر رژیم اشغالگر اجازه بهره برداری از این مناطق حاوی نفت را به ما می‌داد به یک کشور ثروتمند تبدیل می‌شدیم؛ اما همه محدودیت‌هایی که رژیم اشغالگر برای ما ایجاد کرده افزون بر شرایط کرونا بر اقتصاد فلسطین تاثیر منفی گذاشته است.

براساس معاهده سازش اسلو در سال ۱۹۹۵ که میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی امضا شد، دو طرف توافق کردند که کرانه باختری رود اردن به سه منطقه A، B و C تقسیم شود. منطقه A  که ۱۸ درصد مساحت کرانه باختری را شامل می‌شد با شهرها و جمعیت فلسطینی در کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین باقی می‌ماند. منطقه B به عنوان منطقه تحت کنترل مشترک اسرائیل و نیروهای غیرمسلح تشکیلات خودگردان فلسطین معرفی شد و منطقه C به عنوان بیشترین مساحت کرانه باختری تحت کنترل کامل اداری و سیاسی صهیونیست‌ها قرار می‌گرفت.

 

از طرف دیگر براساس  معاهده اسلو قرار بود مناطقی که در کرانه باختری تحت کنترل رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند طی روندی پنج ساله یعنی تا سال ۲۰۰۰ به تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار شوند و هم اکنون با گذشت بیش از دو دهه از آن معاهده، نه تنها هیچ کدام از مناطق تحت کنترل صهیونیست‌ها به تشکیلات خودگردان واگذار نشد، بلکه رژیم صهیونیستی اقدام به شهرک‌سازی‌های جدید در مناطق تحت کنترل و حتی مناطق مشترک با تشکیلات خودگردان فلسطین کرده و همچنین با تصویب قانون کشوریهودگام‌های عملی را برای الحاق کامل کرانه باختری به دیگر مناطق اشغالی برداشته است.

موضع آمریکا در قبال فلسطین منفی است

وزیر اقتصاد دولت تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه گفت‌وگوی خود در خصوص رابطه با آمریکا نیز گفت: موضع آمریکا در قبال تشکیلات خودگردان فلسطین صرف نظر از آنچه به آن تظاهر می‌کنند، منفی است. آمریکا با تشکیلات خودگردان همکاری ندارد یا حمایتی نمی‌کند؛ زیرا قوانینی در کنگره مانع حمایت از فلسطین می‌شود. ما می‌خواهیم اگر قرار است حمایت و ارتباطی هم باشد بدون اعمال شروطی سیاسی باشد و در غیر این صورت مردود است.

درصدد منحل کردن توافقات زیان آور با اسرائیلیم

العسیلی درباره حرف و حدیث‌های تشکیلات خودگردان از ضرورت پایان پذیرفتن توافقنامه اقتصادی پاریس گفت: ما به عنوان یک کشور ناظر فلسطینی در سازمان ملل باید آزادی انتخاب نوع اقتصاد مورد نیاز خود را داشته باشیم و با همه کشورهای جهان توافقنامه‌های  تجارت باز داشته باشیم و از تمام توافقات قبلی خارج شویم، توافق پاریس یک توافق موقت است. توافقنامه‌ای به مدت پنج سال که در سال ۱۹۹۹ میلادی به پایان رسید. 

وی با بیان اینکه فلسطینی‌ها باید حق انتخاب نوع اقتصاد خود را داشته باشند، گفت:  توافق پاریس، ما را در مسائل گمرکی با اسرائیل شریک کرده که نسبت به مردم فلسطین ناعادلانه است. دفتر تعرفه گمرکی، اسرائیلی است و بنابراین قیمت‌ها هم در اسرائیل تعیین می‌شود.

درآمد سالانه یک صهیونیست 16 برابر یک فلسطینی

العسیلی گفت: در حالی که درآمد سرانه سالانه یک شهروند فلسطینی در کرانه باختری  سه هزار دلار و در غزه کمتر از دو هزار دلار است، درآمد سرانه سالانه در اسرائیل ۴۸ هزار دلار تخمین زده می‌شود، با این وجود ما همان قیمت‌ها را که اسرائیلی‌ها برای کالاهایشان می‌دهند، می‌پردازیم و چه بسا قیمت سوخت و برق را بالاتر از اسرائیل هم بپردازیم و این ظلم در حق شهروند فلسطینی است.

وزیر فلسطینی تصریح کرد: از همین رو باید برای رسیدن به خواسته‌های سیاسی و اقتصادی مردم خود و تامین سطح زندگی مناسب برای هر شهروند فلسطینی از توافق پاریس خلاص شویم و نظام اقتصادی جدیدی را که دولت و تشکیلات خودگردان تعیین کند، برگزینیم.

وی درباره اوضاع در نوار غزه نیز گفت: ما  ۹۰ درصد انرژی را از اسرائیل دریافت می‌کنیم؛ زیرا به ما اجازه ایجاد صنعت بومی انرژی داده نمی‌شود و برخی مشکلات هم که در بهره برداری از مناطق برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد.

العسیلی گفت: با این حال ما دو طرح تولید انرژی‌های تجدید پذیر یکی در شمال کرانه باختری با قدرت ۲۵۰ مگاوات و دیگری در الخلیل با قدرت ۱۷۰ مگاوات در اختیار داریم  و برای سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه مشوق‌هایی گذاشته شده است. در حال حاضر ما همچنین ۸۰ مگاوات برق از اردن می‌گیریم مقادیری هم از مصر به منطقه رفح و برخی مناطق غزه می‌رسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها