يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۲۶۰۲
زمان انتشار: ۱۴:۰۰     ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
جمهوری اسلامی ایران جزو ۶ کشور برتر مهار کرونا در جهان است و این افتخار، علیرغم تحریم های ناجوانمردانه دشمنان به دست آمد و در این شرایط دانشمندان ایرانی توانستند چنین دستاوردی را برای کشور رقم بزنند.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت، بهرام عین اللهی در آیین بزرگداشت روز پزشک که با حضور رییس مجلس و جمعی از مقامات کشوری و جامعه پزشکی در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار شد، اظهار داشت:

افزایش بهره وری در مراکز بهداشتی و درمانی بخش دولتی، یکی از اهداف وزارت بهداشت است تا منفعت آن به کشور و مردم برسد.

وی با اشاره به تعامل وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، انجمن های تخصصی و علمی و بوردهای تخصصی برای تدوین راهنماهای بالینی و دستورالعمل های درمانی گفت: سال گذشته در چنین روزهایی، ۱۰ درصد نسخه ها الکترونیکی بود اما امروز، بیش از ۹۰ درصد نسخه ها الکترونیکی  است و با اجرای طرح دارویار، این پیشرفت ها بیشتر هم شده است.

افزایش ۲ برابری تخت های مراقبت های ویژه کودکان در زمان شیوع اُمیکرون
وزیر بهداشت یادآور شد: یکی از اقدامات وزارت بهداشت در دوران پاندمی کرونا به ویژه در یکسال اخیر، افزایش تعداد تخت های بیمارستانی بود. همزمان با شیوع سویه اُمیکرون، نگرانی ها از افزایش گرفتاری های کودکان افزایش یافت که به همین سبب، تعداد تخت های مراقبت های ویژه کودکان در کشور، دو برابر شد.

به گفته عین اللهی اخیرا با موافقت و مصوبه سران قوا، قرارداد خرید ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس به تایید رسیده که در حال تامین آن هستیم.

افزایش انتخاب رشته داوطلبان آزمون دستیاری از ۱۰ به ۱۰۰ رشته محل
وی خاطرنشان کرد: در آزمون دستیاری سال گذشته، ۱۰۰۰ ظرفیت، به دلیل آیین نامه هایی که موجب می شد افراد انتخاب های زیادی نداشته باشند، خالی مانده بود و هر داوطلب، حق ۱۰ انتخاب رشته داشت اما از امسال هر داوطلب می تواند ۱۰۰ رشته محل را انتخاب کند و امیدواریم که ظرفیت های پذیرش آزمون دستیاری، خالی نماند. سهمیه بومی جداگانه ای در آزمون دستیاری به دانشگاه های علوم پزشکی اختصاص یافته تا بومی ها در مقاطع تخصصی تربیت و در مناطق خودشان، ماندگار شوند.

وزیر بهداشت یادآور شد: وضعیت دستیاران، مناسب نبود که حقوق دستیاران در این یکسال، دو برابر افزایش یافت و  بیمه تکمیلی رایگان هم برای دانشجویان پزشکی ارائه شد.

برخی مراکز تحقیقاتی انحصاری بود
عین اللهی ضمن تاکید بر لزوم حمایت از پژوهشگران جوان، گفت: با تلاش معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، زمینه خوبی برای مراکز تحقیقاتی و حمایت از محققان و پژوهشگران فراهم شده البته برخی مراکز تحقیقاتی در بعضی دانشگاه های علوم پزشکی، کاملا انحصاری و مقالات، منحصر به چند نفر بود اما زمینه شکوفایی همه محققان در مراکز تحقیقاتی ایجاد شد و مراکز تحقیقاتی باید محصول محور باشند.

تا پایان سال ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی در کشور تکمیل و راه اندازی می شود
وی تولید کیت تشخیص اُمیکرون را یکی از افتخارات کشور دانست و افزود: در حوزه بهداشت، از ۸۵ پروژه بهداشتی در یکسال اخیر، بهره برداری شده و تا پایان امسال، ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی در کشور، تکمیل و راه اندازی می شود که توسعه این زیرساخت ها به تقویت شبکه بهداشت و درمان و اولویت پیشگیری، کمک شایانی می کند.  

وزیر بهداشت به جلسه بررسی زیرساخت های بهداشتی استان تهران با استاندار و شهردار تهران اشاره کرد و گفت: در آن نشست که با حضور روسای دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران برگزار شد، تصمیمات خوبی اتخاذ شد تا بتوانیم، زیرساخت های بهداشتی را در استان و کلانشهر تهران تقویت کنیم.


برنامه ما تجمیع و یکپارچگی سامانه ها است
عین اللهی گفت: یکی از مشکلات ما، سامانه ملی پایش برنامه های سلامت بود.  یکی از برنامه های ما، تجمیع و یکپارچگی سامانه ها همانند ابر سامانه تیتک است تا اطلاعات و آمار، تجمیع و زیرساخت مناسبی برای اجرای پزشکی خانواده، ایجاد شود.

وی گفت: در یکسال گذشته، حدود ۶۷ هزار نفر از نیروهای وزارت بهداشت با استفاده از ظرفیت قانون ایثارگران، تبدیل وضعیت شدند.وزیر بهداشت از تجهیز آزمایشگاه های غذا و دارو به ویژه در مناطق مرزی خبر داد و گفت: نسخه فارماکوپه داروهای شیمیایی بعد از ۶ سال به روز و برای اولین بار دارونامه داروهای سنتی و طبیعی کشور  منتشر شد.

عین اللهی اظهار داشت: بر پایه دیپلماسی سلامت با سایر کشورها به ویژه همسایگان تعامل داریم. همه به قدرت ایران در حوزه سلامت باور دارند اما کشورهای منطقه نیز اثرگذار هستند و تعاملاتی با کشورهای مختلف داریم. نشست ۵G نیز با حضور برخی کشورهای همسایه دو هفته آینده در تهران برگزار می شود.  

توجه ویژه اسلام به جایگاه پزشکی و پزشکان 
وزیر بهداشت با اشاره به توجه ویژه دین اسلام به جایگاه پزشکی و پزشکان، گفت: در قرآن کریم آیه ای وجود دارد که اگر کسی یک انسان را نجات دهد همانند نجات بشریت است که نشان دهنده جایگاه ویژه پزشکی است. همچنین از امام صادق(ع) حدیثی نقل شده که ایشان می فرمایند هر شهری نیازمند سه نفر و متخصص در امور دنیوی و اخروی است؛ فقیه آگاه و پارسا، فرماندار نیکو و پزشک آگاه و مورد اعتماد.

عین اللهی ادامه داد: امام خمینی(ره) از پزشکی به عنوان یکی از مشاغل مقدس یاد کردند که اگر پزشکان به تکالیف انسانی خود عمل کنند، این شغل، بسیار شریف و همانند عبادت است. ایران تاریخ پزشکیِ پر افتخار و با سابقه ای دارد و علم پزشکی در کشور ما، علمی ریشه دار و ارزشمند است.  

وی با بیان اینکه ایران امروز قوی ترین قدرت پزشکی منطقه است، گفت: قدرت پزشکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و به ویژه در دوران بعد از انقلاب اسلامی، قدرت ما افزایش یافته و توانسته ایم نه تنها نیازهای کشور را برطرف کنیم بلکه پذیرای بیماران سایر کشورها در ایران هستیم که بخشی از پیشرفت های کشور در حوزه سلامت، مدیون ادغام آموزش در بهداشت و درمان است.

روایت کرونا از سال گذشته 
وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت کرونا در سال گذشته و در آغاز مسئولیت خود در وزارت بهداشت، گفت: سال گذشته در شرایط بحرانی و موج وحشتناکی از کرونا قرار داشتیم بگونه ای که مقام معظم رهبری در اولین جلسه با اعضای هیات دولت، فرمودند  مهمترین و فوری ترین مساله برای دولت، باید کنترل کرونا باشد چراکه روزهای بسیار دلهره آوری را تجربه می کردیم و روزانه بیش از ۷۰۰ نفر، قربانی این بیماری می شدند و از سوی دیگر فشار بسیار زیادی به سیستم بهداشت و درمان کشور وارد شد.  

عین اللهی با یادآوری کمبود واکسن کرونا در کشور و سفر برخی افراد برای تزریق واکسن به بعضی کشورهای همسایه، گفت: سال گذشته در همین ایام با کمبود واکسن و صف های طولانی مراکز واکسیناسیون روبرو بودیم و در زمان شروع بکار دولت، اکثریت مردم واکسن تزریق نکرده بودند اما با تلاش های مجموعه دولت به ویژه وزارت خارجه، حمل و نقل و دستگاه های اقتصادی واکسن به مقدار قابل توجهی در کشور تامین شد.  

وی تصریح کرد: تا آذرماه سال گذشته حدود ۱۳۲ هزار بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند اما از شهریور که واکسیناسیون عمومی با کمک و حمایت مردم، سرعت گرفت تا امروز، بیش از ۱۵۳ میلیون دُز واکسن تزریق شده که کاهش قابل توجه شمار جانباختگان نشان دهنده تاثیر واکسیناسیون و حمایت های ویژه کادر سلامت است.  
واکسیناسیون در ایران عامل رشد اقتصادی

 وزیر بهداشت واکسیناسیون وسیع را عاملی برای برداشتن محدودیت ها، رونق کسب و کار و بازگشایی مراکز آموزشی دانست و افزود: بزرگترین صدمه کرونا بعد از قربانی شدن بیماران، تعطیلی مراکز آموزشی بود. اخیرا بانک جهانی عنوان کرده که واکسیناسیون کرونا در ایران، مهمترین عامل رشد و بهبود وضعیت اقتصادی کشور بوده است.

عین اللهی یادآور شد: در شروع کار دولت سیزدهم، در اوج پیک پنجم، کارمان را آغاز کردیم آنهم در شرایطی که روزانه تا ۵۰ هزار بیمار شناسایی می شدند و بیش از ۸ هزار نفر در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانی بستری بودند اما با اقدام جهادی و کمک مردم، واکسیناسیون به سرعت در کشور انجام و رکوردهای بی نظیری هم ثبت شد بگونه ای که تزریق روزانه واکسن به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دُز و تزریق هفتگی هم به ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دُز رسید.  

ایران یکی از ۶ کشور برتر دنیا در مهار کرونا
 وی ادامه داد: ایران یکی از رکورد داران تزریق واکسن کرونا نسبت به جمعیت  دنیاست و امروز هم در جلسه ای که با نمایندگان سازمان های بین المللی داشتیم، اذعان می کردند جمهوری اسلامی ایران  جزو ۶ کشور برتر مهار کرونا در جهان است و این افتخار، علیرغم تحریم های ناجوانمردانه دشمنان به دست آمد و  در این شرایط دانشمندان ایرانی توانستند چنین دستاوردی را برای کشور رقم بزنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها