أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۱۲۷۵۹
زمان انتشار: ۱۱:۴۲     ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
آخرین وضعیت مذاکرات برجامی؛
امتیاز بزرگ دولت سیزدهم این است که چه مذاکرات هسته‌ای شکست بخورد و چه توافقی حاصل گردد دولت حیات و ممات ملت ایران را نه به توافق با غرب که به توان بومی و استقلال در همه زمینه ها معطوف کرده است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، زمزمه هایی از گوشه و کنار فضای رسانه‌ای و جهان سیاست به‌گوش میرسد که مذاکرات احیای برجام نمی تواند به سرانجامی که همه این‌روزها درباره آن سخن ها میگویند و میدهند به دلایل ذیل دست پیدا کند:

1- واژه پر تکرار ادامه مذاکرات و پاسخ‌های معقول دو طرف نشان می دهد که مذاکرات هسته ای در چرخه تکرارهای خود گرفتار شده است و غرب و حامیان وطنی آنان هیچ اراده ای برای پایان تحریم ها و فشارهای اقتصادی و سیاسی به ملت ایران را ندارند.

2- همانگونه که در نوشتارهای قبلی نیز به آن اشاره کرده بودیم با توجه به روحیات و اهداف میان مدت و بلند مدت آمریکا و اروپا بر این باوریم که اگر هم تمایلی از جانب این کشورها در کلام دیده می شود که بارها اظهار امیدواری و احقاق حقوق ملت ایران از توافق برجام را بر زبان می رانند تنها بدلیل فشارهایی است که جنگ اوکراین و شرایط وخیم انرژی کشورهای اروپایی و همچنین ناتوانی گاوهای شیرده منطقه ای غرب برای جایگزینی ایران با منابع نفت و گار روسیه و اوکراین وارد می اید می باشد و نه تغییر در مسیر سیاست های خصمانه بر علیه کشورمان.

3- بلاشک اگر روزی در روزها و ماه‌های نزدیک به فصول سرما در اروپا و آمریکا توافقی به امضاء برسد باید یقین کرد که در مفاد این توافق موضوع انرژی و میزان فروش آن توسط ایران پر رنگ تر، شفاف تر و با کمترین مانع اجرایی از دیگر مفاد آن خواهد بود و در جهت مقابل آن موضوع بازگشت سرمایه های ایران به داخل کشور با اما و اگرهای فراوان روبرو خواهد بود.

البته اگر هم زمزمه شکست برجام به واقعیت تبدیل شود و یا با ادامه مذاکرات در محاق زمان قرار گیرد باز هم باید دلیل آنرا در پیچ و خم های فراوانی دانست که غرب پیش پای ما گذاشته و یا خواهد گذاشت و قطع و یقین ایران از پذیرش آن امتناع خواهد کرد.

4- مشخصا آمریکا برای اساسی ترین خواسته های ما که شامل برداشتن تحریم ها ، بازگشت سرمایه ها بلوکه شده ایران در بانکهای غربی و... می باشد خواسته های استراتژیک ظالمانه و یکسویه خود را که امنیت ملی ما واسته به آن است را خواهد خواست؛ موضوعاتی مانند: توان هسته ای، حزب الله لبنان، سوریه،و..... صنایع موشکی و..... امروز اروپا و روسیه پاسخ های ما را معقول می داند اما پاسخ های آمریکا به ظاهر بین بله و خیر مانده است. خواسته ما مشخص ، مستقیم و بسیار شفاف است اما وقتی آمریکا اعلام می کند که توافق با ایران باید منافع ملی آمریکا را تامین کند!!!! این موضوع چیزی نیست همان سرابی که غربی ها دوست دارند آنرا به افکار عمومی ایراو و اروپا واقعیت القاء کنند.

5- مواضع غرب گرایان وطنی هم برای درک درست استراتژی غرب می تواند بسیار راه گشا باشد . به نظرات آنان در رسانه های مجازی و مکتوب در یک ماه گذشته نگاه کنید که همچنان بر طبل توافق به هرقیمتی را می کوبندو ترس از جنگ و فشار را القا می کنند.

در مجموع امتیاز بزرگ دولت سیزدهم این است که چه مذاکرات هسته ای- نه برجام که برجام مرده ای متعفن است که جز باخت و ضرر ره آورد دیگری برای ما نداشته ست- شکست بخورد و چه توافقی حاصل گردد دولت حیات و ممات ملت ایران را نه به توافق با غرب که به توان بومی و استقلال در همه زمینه ها معطوف کرده است و اگر غرب بر خلاف امتیازات بی سلبقه ای که در برجام از دولت روحانی گرفته بود اینبار بسیار آهسته و پلکانی خود را آمده پذیرش خواسته های ایران نشان می دهد همگی معلول همین نگاه دولت سیزدهم به توان بومی در داخل و تعامل با همسایگان و پیمان نامه های غریر غربی مانند: شانگهای و بریکس و... می باشد.

*رضا احمد زاده

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها