أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۳۱۰۳
زمان انتشار: ۰۹:۲۷     ۱۳ شهريور ۱۴۰۱
معاون اول رئیس جمهور در آیین آغازین پویش «همه حاضر»:
معاون اول رئیس جمهور گفت: از همه امکانات کشور، اعم از خیریه‌ها، مجموعه‌های دولتی وصدا و سیمااستفاده شود تا پیش از شروع سال تحصیلینوشت‌افزار در اختیار دانش‌آموزان مناطق محروم قرار گیرد و هیچ کس به دلیل مسائل مالی از تحصیل باز نماند.

هیچ دانش‌آموزی نباید از نوشت‌افزار محروم بماند/ پویشی جدی راه بیاندازید تا نوشت‌افزار در اختیار همه قرار گیرد

به گزارش پایگاه خبری 598، محمد مخبر دزفولی ظهر امروز در حاشیه برگزاری هشتمین نمایشگاه ایران‌نوشت در جمع فعالان صنعت نوشت‌افزار ایرانی حضور یافت و با اهدای نوشت‌افزار،ضمن شرکت در پویش «همه حاضر»،تخته سیاه پویش را نیز امضا کرد. وی همچنین در بازدید از نمایشگاه، به صورت رودررو با فعالان صنعت نوشت‌افزار گفتگو کرد.

اثرگذاری نوشت‌افزار از همه چیز بیشتر است

محمد مخبر دزفولی،معاون اول رئیس جمهور، در جمع فعالان صنعت نوشت‌افزار، با اشاره به اهمیت تولید نوشت‌افزار در داخل کشور تصریح کرد: لذت‌بخش‌ترین صحنه‌هایی که از تحصیل در ذهن هر کس بر جای می‌ماند، مربوط به نخستین روزهایی است که تحصیلرا آغاز می‌کند و با کتاب و مداد و کاغذ ارتباط می‌گیرد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر این که هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل مسائل مالیاز نوشت‌افزار محروم بماند عنوان کرد: اگر نوشت‌افزار در اختیار دانش‌آموزان قرار نگیرد در ذهن او می‌ماند و اثری مخرب بر جای می‌گذارد.

مخبر اضافه کرد: پویشی جدی راه بیاندازید تا نوشت‌افزار در اختیار همه دانش‌آموزان ایران قرار گیرد.

وی ادامه داد: از همه امکانات کشور، اعم از خیریه‌ها، مجموعه‌های دولتی وصدا و سیمااستفاده شود تا پیش از شروع سال تحصیلینوشت‌افزار در اختیار دانش‌آموزان مناطق محروم قرار گیرد و هیچ کس به دلیل مسائل مالی از تحصیل باز نماند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که شخصیت انسان در سال‌های اول زندگیاو شکل می‌گیرد، توضیح داد: قبلا دانش‌آموزان بیشتر از خانه و خانواده الگوبرداری می‌کردند، ولی امروز این طور نیست و الگوهای آنان از محصولات فرهنگی تامین می‌شود.

وی تاکید کرد:نقشتولیدکنندگان نوشت‌افزار در حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی که همه‌جانبه در حال تهاجم است، بسیارکلیدی است.

مخبر دزفولی با بیان این که طبق بیان مقام معظم رهبری، اولویت اول اقتصاد است عنوان کرد: ما از اقتصاد ضرر نخواهیم کرد ولی آن چه می‌تواند مانند موریانه یک مکتب و جریان اعتقادری را از بین ببرد، فرهنگ است.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ناگهان به خود می‌آییم و می‌بینیم که عشق و آرزوی یک فرد در شخصیتی که نماد ضد ارزش است نشان داده شده و آن شخصیت برای بچه‌ها الگو شده است.

مخبر دزفولی حفظ فرهنگ ایرانی اسلامیرا جدی و راهبردی خواند و تصریح کرد: حتی سوایعلاقه به نظام، اگر غیرت دینی داشته باشیم این مسائل بسیار مهم است و باید در همین کارها که در حال انجام است، خود را نشان دهد.

وی با بیان این که اثرگذاری نوشت‌افزار بر ذهن کودکان از همه چیز بیشتر است خاطرنشان کرد: دولت باید کمک کند تا برای تولیدکننده بصرفد جنس باکیفیتو بامحتوای فرهنگی مناسب تولید کند.

مخبر دزفولی اضافه کرد: واردات در نوشت‌افزار بدون مانع انجام می‌شود ولی اگر بدانیم نیاز کشور را به صورت کامل تامین خواهید کرد، اجازه واردات یک دفتر را هم صادر نخواهیم کرد.

وی تهی کردن کشورهای اسلامی از فرهنگ اسلامی را جدی‌ترین نقشه دشمن خواند و بیان کرد: افق 1404 برای رسیدن به خودکفایی در نوشت‌افزار بسیار دور است و در یکی دو سال می‌توان با تدارک خود و کمک دولت به خودکفایی کامل برسیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که شرکت‌های دانش‌بنیان مزیت کشور هستند اظهار کرد: هر چه به شرکت‌های دانش‌بنیان سفارش دهید می‌سازند، پیچیده‌ترین مسائلی که به آنان ارجاع داده شده در کمترین زمان ممکن حل شده، همان طور کهنیاز کشور در ساخت ونتیلاتورتامین شد در حالی که آلمانی‌ها در این کار باز ماندند.

وی بر استفاده از ظرفیت مراکز تحقیق و توسعه تاکید کرد و گفت: تولیدکنندگان قوانین و مشوق‌هایی را که در نظر دارند به دست ما برسانند تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی دستاوردهای مربوط به تولید کاغذ را مورد اشاره قرار داد و افزود: توزیع باید به صورت نظام‌مند دنبال شود، همان طور که در کالاهای اساسی درصد کمیبه صورت مکانیزه توزیع شد ولی همین درصد کم، ولی بازار را کنترل می‌کرد.

مهم است دانش‌آموز ایرانی روی کاغذ خارجی ننویسد

یوسف نوری،وزیر آموزش و پرورش، در بخش دیگری از نشست فعالان صنعت نوشت‌افزار با اشاره به موضوع کاغذ و محتوا در صنعت نوشت‌افزار گفت: مصرف کاغذ در داخل کشور 45 تا 47 هزار تن است، ولی هیچ وقت بیش از پنج هزار تن از تولید داخلی تامین نشده بود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: امسال با اعتماد به تولیدکنندگان داخلی، علی‌رغم حساسیت‌ها به موضوع کاغذ و تولید کتاب، از ۴۵ هزار تن حدود ۳۴ هزار و ۳۰۰ تن از تولیدکنندگان داخلی خریداری شد.

وی خاطرنشان کرد: برای ما مهم است که دانش‌آموز ایرانیروی کاغذ خارجیننویسد.

نوری با بیان این که تامین کاغذ گام اول برای تقویت هویت ملی است اذعان کرد: گام دوم در تقویت هویت ملی، استفاده از محتوای ایرانی اسلامی است، بنابراین باید همه کسانی که در این خصوص اثرگذار هستند به میدان بیایند تا یک زنجیره ارزش در حوزه تولید محصولات مربوط به هویت ملی به وجود آید.

وی کانونرا محل خوبی برایشکل‌گیری این زنجیره توصیف کرد و ادامه داد: در کشور هزار نقطه زیر نظر کانون مشغول فعالیت هستند، با استفاده از نیروهایکانون باید در مسیر انقلابی و مردمیشدن حرکت کنیم.

پویش توزیع نوشت‌افزار در مناطق محروم

سید امیر حسین مدنی،معاون توسعه روستایی، مناطق محروم و عشایر ریاست جمهوری در بخش دیگری از این نشست با بیان این که شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، یکی از مواردی است که در دبیرخانه شورای عالی جهاد سازندگی مورد بررسی قرار گرفته تصریح کرد: به وزارت آموزش و پرورش تکلیف شده است که فهرست دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را تهیه کند تا این پدیده که بعد از کرونا محسوس‌تر شده، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ویاظهار کرد: یکی از ابعاد بازماندن دانش‌آموزان از تحصیل با توزیع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی و پویشی که در این زمینه به راه افتاده، پوشش داده خواهد شد.

بیش از 50 درصد نوشت‌افزار بازار ایرانی است

سعید حسینی،رئیس مجمع ایران‌نوشت، دیگر سخنران نشست مشترک با فعالان صنعت نوشت‌افزار بود.

ویبا بیان این که از سال 91 جریان نوشت‌افزار ایرانی آغاز به کار کرده است عنوان کرد: در آن سال تولیدات ایرانی کمتر از 15 درصد و سهم محتوای ایرانی نزدیک به صفر بود، ولی بعد از 10 سال مجاهدت بیش از 50 درصد محصولات ایرانی است.

رئیس مجمع ایران‌نوشت اضافه کرد: در این 10 سال دولت در کنار ما نبود، ولی برای سه سال آینده با کمک دولت قصد داریم سهم نوشت‌افزار ایرانی را به 80 درصد برسانیم تا در این صنعت، خودکفایی حاصل شود.

حسینی در تشریح دیگر برنامه‌های مجمع تصریح کرد: تا سال 1404 قصد داریم از هر محصول حداقل سه نمونه ایرانی داشته باشیم.

وی با اشاره به پیمایش‌هایی که نشان می‌دهد هر 10 شخصیت برتر مورد علاقه کودکان ایرانی، خارجی هستند عنوان کرد: پیشنهاد داده‌ایم تا سه سال آینده حداقل نیمی از این 10 شخصیت برتر، شخصیت‌های ایرانی باشند.

حسینی صادرات نوشت‌افزار به 20 کشور را یکی دیگر از اهداف صنعت نوشت‌افزار ایرانی عنوان کرد و افزود: من این توان را در تولیدکنندگان می‌بینم که بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های بومی، به یکی از پنج تولیدکننده برتر نوشت‌افزار در جهان تبدیل شویم.

وی ادامه داد: سند توسعه صنعت نوشت‌افزار آماده است و برای اجرا، به همراهی دولت نیاز دارد.

در این نشست فعالان صنعت نوشت‌افزار نیز به بیان مشکلات موجود در راه گسترش این صنعت پرداختند. تاکید بر توزیع سراسری و قوی‌تر تولیدات ایرانی، استفاده از امکانات فروشگاه‌های دولتی، عدم کنترل بر استفاده از شخصیت‌های خارجی در صنعت نوشت‌افزار، دشواری‌های استفاده از شخصیت‌های ایرانی و مشکل تامین کاغذ و سرمایه‌ در گردش، مهم‌ترین محورهای سخنان فعالان صنعت نوشت‌افزار بود.

پس از این نشست، پویش «همه حاضر» با حضور دکتر نوری و دکتر مخبر دزفولی آغاز شد. پویش «همه حاضر» برای تامین نوشت‌افزار کودکان مناطق محروم راه‌اندازی شده است. بازدید معاون اول رئیس جمهور از نمایشگاه و گفتگوی رودررو با تولیدکنندگان، دیگر برنامه حضور مخبر دزفولی در هشتمین نمایشگاه ایران‌نوشت بود.

هشتمین نمایشگاه ایران‌نوشت به همت مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، از یکم شهریورماه آغاز شده است و تا هجدهم شهریورماه، از ساعت 10 تا 22 در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا خواهد بود.

مجمع نو‌شت‌افزار ایرانی اسلامی از سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده است و در حال حاضر با عضویت بیش از 100 تولیدکننده، به عنوان یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین تشکل‌های فرهنگی حوزه کودک و نوجوان شناخته می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها