يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۳۲۷۲
زمان انتشار: ۱۲:۴۴     ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
اختلاف دبیر و پولادگر حاد نیست!
وزیر ورزش و جوانان در نشست خبری درخصوص آخرین وضعیت ورزش کشور و کارهایی که در یک سال گذشته صورت گرفته مطالبی را بیان کرد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان درباره اتفاقاتی که در طول یکسال گذشته رخ داده، اظهار داشت: قبل از هر چیز این ایام را تسلیت می‌گویم و امیدوارم جامعه ورزش در این دو ماه در کنار آحاد مردم حضور داشته باشند و شاهد حضور خانواده ورزش و جوانان باشیم. ما سوم شهریور احکام خود را از دست رئیس جمهور گرفتیم و دوران خدمت از آن روز آغاز شد. 28 مرداد پارسال اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی توسط وزیر ورزش قبلی ابلاغ شد و شاید چالش‌های که با آنها مواجه شدیم، با این موضوع اساسنامه ارتباط داشت.

 تکالیف سرخابی‌ها از سال 2016 روی زمین مانده بود

وی افزود: این اساسنامه آیین‌نامه نیاز داشت تا طبق آن هیئت‌های ورزشی عمل کنند. بنابر این با چند چالش مواجه بودیم. معاونت قهرمانی کار سنگینی در پیش داشت. یک هفته بعد از شروع کار، خبر محرمانه‌ای رسید که سرخابی‌ها با مشکل روبه‌رو شدند. آن زمان مهلت‌هایی دادند که البته کاربرد داخلی داشت و کنفدراسیون آسیا کار خودش را انجام داده بود. در واقع در همان مهلت دوم رأی حذف سرخابی‌ها داده شد. تکالیف این دو تیم از سال 2016 روی زمین مانده بود که مهمترین آنها بحث مالکیت و مالیات و بدهی‌های سنگین بود که داشتند.

سجادی تاکید کرد: معمولاً در پایان فصل که نفرات خارجی این دو تیم قصد جدایی داشتند، با بدهی و نارضایتی می‌رفتند و اکثراً هم تبدیل به تهدید می‌شدند. اما امسال را با آرامش شروع کردند. در واقع یک کار سنگینی انجام شد و به سمت واگذاری سهام رفتیم که در گام اول باید 51 درصد سهام غیر دولتی شود.

حوزه جوانان در سایه بود

وی افزود: حوزه جوانان در سایه بود، شورای عالی جوانان نه سال بود که تشکیل نمی‌شد، اما در دوره اخیر این اتفاق با حضور رئیس‌جمهور رخ داد. الان معاون من دبیر شورای عالی جوانان شده و این حوزه از سایه خارج شده است که شش ماه کار انجام داده‌ایم. هدف ما این است که این حوزه یک قرارگاه برای حوزه جوانان باشد.

شرکت توسعه به سوددهی رسیده است

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: شرکت توسعه که مسئول پروژه‌های سنگین کشور است، مدیر عاملش گفت که نیاز به هفت میلیارد دارد و باید حقوق کارمندان را نیز بدهد. الان این شرکت نه تنها تراز منفی ندارد، بلکه الان به سوددهی رسیده و خیلی از موارد از بلاتکلیفی درآمده است. این شرکت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کند. از شش هزار پروژه نیمه تمام به پنج هزار رسیده‌ایم که قابل توجه است.

گزارش کم توجهی به ورزش بانوان را دریافت کردیم

وی گفت: گزارش کم توجهی به ورزش بانوان را دریافت کردیم که با اقدامات صورت گرفته، شرایط بهتر شده است. در فوتبال بحث تبلیغات محیطی داشتیم، کوران رقابت تیم ملی فوتبال را داشتیم که در مسیر جام‌جهانی بود، همچنین یک مقدار اختلافات حقوقی بین دستگاه ورزشی و رسانه‌ها وجود داشت که این را گفتیم که با تعامل حل شود.

تعلیق فدراسیون جودو خبر خوبی نبود

سجادی افزود: تعلیق فدراسیون جودو خبر خوبی نبود که در حال پیگیری هستیم. در سفر به سوئیس مجوز را از IOC گرفتیم که در ورزشکاران ایران با پرچم این نهاد در مسابقات کسب سهمیه و مسابقات بین‌المللی شرکت کنند. حتی در مجمع جودو هم با این مسئله موافقت شد. من این را خودم از IOC خواهش کردم و آنها موافق بودند که ورزشکاران متضرر نشوند.

سیزده درصد افزایش صدور مجوز سمن‌ها داشتیم

وی تصریح کرد: قانون شرح اهداف و وظایف وزارت ورزش نیاز به 10 آیین‌نامه داشت که همه آنها آماده شده‌اند و مشکلی در این بابت نداریم.

سجادی گفت: در طول یک سال گذشته سیزده درصد افزایش صدور مجوز سمن‌ها داشتیم. الان سمن‌های فعال ما در حوزه جوانان 4033 سمن هستند. همچنین 109 خانه جوان در کشور فعال هستند و 70 خانه دیگر در حال ساخت داریم.

ورزش نباید گران شود

وزیر ورزش تاکید کرد: 1500 مدال در مسابقات آسیایی، جهانی و بین‌المللی در این مدت کسب شده که قابل توجه است. با کمال افتخار می‌گویم که چهلمین سفر استانی را پست سر گذاشته‌ام.

وی افزود: ما در تمام مکاتبات به همه استان‌ها و بخش‌های مختلف گفته‌ایم که ورزش گران نشود. درخصوص مجموعه انقلاب نیز همین را گفتم، اما عنوان کردند که هزینه‌ها بالا رفته است. به شرکت توسعه گفتم که یک افزایش منطقی انجام شود، نه اینکه یکدفعه دو برابر شود. سیاست دیگر ما استقلال ورزش بانوان است. ورزش بانوان در 49 فدراسیون فعال است.

 ایمیل‌های فدراسیون ژیمناستیک دست ما نیست

وی درباره سفر به لوزان و صحبت درباره فدراسیون‌های ژیمناستیک و دوچرخه‌سواری گفت: ما در آن سفر چند جلسه مهم داشتیم که مهم‌ترین آنها جلسه با باخ بود و پنجاه دقیقه طول کشید. دو جلسه هم با این دو رشته داشتیم .آنها می‌گفتند که چه کسی مسئول ژیمناستیک است و ایمیل‌ها توسط رئیس قبلی است. گفتند که مشکلی با برگزاری انتخابات ندارند ولی می‌خواهند بدانند چه کسی فدراسیون را اداره می‌کند. سرپرست قبلی بازنشسته شد و یک نفر دیگر معرفی شد و روند برای برگزاری انتخابات است. مشکلی برای برگزاری انتخابات این دو فدراسیون نداریم ولی طبق اساسنامه برگزاری انتخابات چهار ماه طول می‌کشد. ایمیل‌های فدراسیون ژیمناستیک دست ما نیست و رئیس قبلی به هر دلیلی نام کاربری و پسورد دست او است و گفته که نمی‌دهد. وقتی ایمیل نداریم ممکن است فدراسیون جهانی دچار سوءتفاهم شود و مواردی را مطرح کند.

منشا خبر استیضاحم را نمی‌دانم

سجادی در مورد مطرح شدن استیضاحش گفت: منشأ این اخبار را نمی‌دانم. سوال، تذکر و استیضاح وزیر ابزار‌های قانونی نمایندگان مجلس است و ما هم باید پاسخگو باشیم. فقط یک بار نماینده سوال کننده قانع نشد و سوال به هیئت رئیسه مجلس رفت. سوال در مورد قانون وظایف و اختیارات وزارت بود که شش ماه مهلت داشتیم که آیین‌نامه را تهیه کنیم که همه موارد انجام شد. آن زمان دو آیین‌نامه مانده بود که با تلاش‌ها صورت گرفت.

استیضاح برای هر وزیر یک ابزار است

وی افزود: ورزش کشور همیشه در فراز و فرود بوده و شاید یک جایی در ژیمناستیک دچار مشکل شده باشد. رئیس سابق می‌گفت که همچنان باید باشد و کنار نمی‌رود. در نهایت او استعفا داد و البته چالش‌های ژیمناستیک ادامه دارد. ورزش در همه جای دنیا در تلاطم است و بالا و پایین دارد. مردم ما با شنیدن اخبار ورزشی و توفیقات، حالشان خوب می‌شود. اینکه والیبال بانوان به فینال در قونیه می‌رسد، باعث خوشحالی است و این وضعیت در رشته‌های دیگر هم وجود دارد. به هر حال یک کارت زرد دادند و گلایه‌ای هم ندارم. استیضاح برای هر وزیر یک ابزار است.

این گونه نیست که استیضاح در فضای مجازی باشد

سجادی در مورد اینکه ممکن است به دلیل ریاست تاج در مجلس استیضاح شود خاطرنشان کرد: مجلس که هیچ، هر دستگاهی که سوال داشته باشد، باید پاسخگو باشم.در واقع این گونه نیست که استیضاح در فضای مجازی باشد. حتی در قانون آمده که رئیس‌جمهور هم باید پاسخگو باشم.

بودجه فدراسیون‌ها نه درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است

وزیر ورزش و جوانان در مورد میزان بودجه تخصیص یافته به فدراسیون‌ها تاکید کرد: اینها بودجه نیست و کمک دولت برای توسعه ورزش است. این کار یک تیم دارد که معاونان و اعضا با روسای فدراسیون‌ها می‌نشینند و میزان آن را حساب می‌کنند. به فدراسیون‌ها علی‌الحساب پرداخت شده، ولی گفته‌ام که شش دوازدهم پرداخت شود. تفاهم نامه‌ها در حال امضا است، ولی خواهش کردم که به شش دوازدهم برسانند. اختیارات این موضوع برای پولادگر است و او پیگیر موضوع است.اگر موردی هم باشد ورود می‌کنیم تا مشکلی نباشد. بودجه فدراسیون‌ها نه درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است.

حق پخش در بودجه دیده شده که به صداوسیما داده شود

سجادی درباره حق پخش گفت: این داستان برای اولین بار در نیم قرن پیش در آمریکا و در فوتبال شروع شد و ده سال طول کشید تا به تصویب برسد. آن اخبار به فیفا رسید و فیفا هم استقبال کرد و ابلاغ کرد به همه اعضای خودش. الان حق پخش تلویزیونی تبدیل به یک شاخص امتیازدهی به عملکرد تیم‌ها از سوی نهادهایی همچون AFC شده است. این یک شاخص برای امتیازدهی است. من در پست‌های مختلف این مسئلهه را پیگیری می‌کردم و حتی در مجمع تشخیص این کار را انجام می‌دادم. در واقع با این موضوع درگیر بودم. حق پخش در بودجه دیده شده که به صداوسیما داده شود، چون صداوسیما دولتی است.

وی افزود: در حالی که اینگونه حق پخش‌ها مربوط به تلویزیون‌های کابلی می‌شود و این در دنیا وجود دارد. رسانه ما ملی است و باید در ردیف بودجه آن، این حق پخش تلویزیونی دیده شود.حق پخش چیزی است که در فیفا و آسیا یک شرایط قانونی پیدا کرده و یک امتیاز محسوب می‌شود. حتی در جلسه‌ای که داشتیم، قرار شد نامه‌ای به مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور بنویسیم و موضوع حق پخش را مطرح و پیگیری کنم تا این موضوع در نهایت جا بیفتد. در مجموع به دنبال حق پخش قانونی هستیم. آخر پارسال هم سازمان برنامه در این خصوص هفت میلیارد تومان داد که بین چند فدراسیون تقسیم کردیم.

اساسنامه و آیین‌نامه فدراسیون‌ها نیاز به بازنگری دارد

سجادی درباره فدراسیون‌های بلاتکلیف و دارای رئیس بازنشسته گفت: درباره قانون سه دوره، این موضوع به ما ارث رسیده و البته در حال بررسی است. آیین‌نامه‌ای که در زمان وزارت قبلی تدوین شده بود، چند ایراد گرفته شد و فدراسیون‌ها گفتند که باید بازنگری شود. بر همین اساس فدراسیون‌ها آمدند و کمی بازنگری شد، اما هنوز هم اساسنامه و آیین‌نامه نیاز به بازنگری دارد.

از دوران سرپرستی استقبال نمی‌کنیم چون القای بلاتکلیفی است

وی درباره انتخابات سوارکاری تصریح کرد: در مورد سوارکاری جلسات زیادی گذاشتیم. الان خلیلی یک نامه‌ای به ما نوشته و امکان دارد که انتخابات به احتمال زیاد تکرار شود. انتخابات بدمینتون و شمشیربازی باید به سرعت برگزار شود. از دوران سرپرستی استقبال نمی‌کنیم چون القای بلاتکلیفی است. کیکاووس سعیدی بازنشسته است و خسروی‌وفا چندروز درخواست کرد که مهلت برای حضور وی وجود داشته باشد. در نهایت باید طبق قانون احترام بگذاریم.

متهم شدیم که کار غیر حرفه‌ای انجام دادم

سجادی درباره آخرین وضعیت نیمکت تیم ملی فوتبال و همچنین جلسه با چند بازیکن در قطر گفت: آنها بیشتر پیگیر پاداش‌ها بودند. ما متهم شدیم که کار غیر حرفه‌ای انجام دادم، در حالی که به دستور رئیس‌جمهور رفتم تا چند مسئله دیگر را نیز پیگیری کنم. آنچه که تیم ملی نیاز داشته باشد موظف به رفع آن هستیم. در قطر مستقیم از فرودگاه به هتل بچه‌ها رفتم. از اسکوچیچ اجازه گرفتم که با بچه‌ها حرف بزنم و او موافقت کرد. آن جلسه علی رغم میل بنده بود و کمی هم طولانی شد. نه کسی اجازه داد که به مباحث فنی ورود کند نه خودم به خودم اجازه می‌دادم.

گفتیم اگر زیدان را می‌خواهید، مذاکره کنید و پولش را می‌دهیم

وی افزود: امیدوارم هر تصمیمی که گرفته می‌شود، به صلاح تیم ملی باشد. ما که نباید به جای آنها فکر کنیم. گفتیم اگر زیدان را می‌خواهید، مذاکره کنید و پولش را می‌دهیم. این وضعیت را درباره کی‌روش و هر مربی دیگری گفتم. به فدراسیون فوتبال گفتیم هر تصمیمی که می‌گیرید پای آن بایستید و ما حمایت می‌کنیم. در هیئت رئیسه فدراسیون خلاصه رأی به تثبیت اسکوچیچ داده شد و ما حمایت کردیم. حتی نام دایی و نکونام مطرح شد که ما گفتیم هر کسی که باشد مشکل مالی نداریم و خودشان تصمیم بگیرند. الان هم فدراسیون فوتبال هر تصمیم فنی که بخواهد بگیرد، ما حمایت می‌کنیم.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: ما به مسائل فنی داخل فدراسیون ها ورود نمی‌کنیم. آن زمان به ماجدی هم گفتم که تصمیم خرد جمعی باشد، حمایت می‌کنیم. فدراسیون باید جمع‌بندی و مطالعه کند و پای آن هم بایستد. برخی مسائل را در فضای مجازی می‌شنویم و چیزی را مستقیم درخصوص انتخاب سرمربی تیم ملی نشنیده‌ایم.

سرخابی‌ها نزدیک به 350 میلیارد تومان پول در بانک گذاشته‌اند

سجادی درباره حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان گفت: همان زمان جلسه‌ای با تاج گذاشتم که 2.5 ساعت طول کشید و عنوان شد که برگرداندن رای سخت است. رکن صادر کننده این موضوع در ایران از سوی AFC تعلیق است و دی ماه این زمان تمام می‌شود و باید تا آن زمان کارها را انجام بدهیم تا به نقطه مورد نظر برسیم. کارهای زیادی در حال انجام است و به زودی این دو باشگاه‌ها به 51 درصد واگذاری خواهند رسید. آنها الان نزدیک به 350 میلیارد پول در بانک گذاشته‌اند و کارها را انجام می‌دهند. این یک کار نشد بود، ولی انجامش دادیم.

حرف معاونم را وتو نکردم

وی درباره حاشیه‌های پیرامون پولادگر و درگیری او با دبیر گفت: وجهه مدیریتی پولادگر غیر قابل انکار است. آن زمان که از او دعوت کردیم تشخیص دادیم که می‌تواند در این پست کار کند و الان هم راضی هستیم. ما چند ده انجمن و فدراسیون داریم که نشان دهنده وسعت کار است. زمانی که خودم می‌خواستم معاون سعیدلو شوم، عنوان کردم که می‌شود در سایپا بمانم و دیرتر بیایم؟ چون بزرگان زیادی در پست‌های مدیریتی حضور داشتند. در واقع کسی را باید انتخاب می‌کردیم که توانمند باشد و ارتباط خوبی بیت فدراسیون‌ها ایجاد کنیم.

سجادی تاکید کرد: درخصوص بودجه فدراسیون‌ها نیز نخواستم که حرف معاونم را وتو کنم، بلکه تبصره 14 را پیگیری کردم و 330 میلیارد تومان به ورزش تعلق یافت که به فدراسیون‌ها رسید. من پیگیری کردم که تبصره 14 کشتی زودتر به دستش برسد. بحث و اختلاف نظر دبیر و پولادگر روی مبلغ تفاهم‌نامه بود. دبیر برای کشتی حرص و جوش می‌خورد، به هر حال این رشته ورزش اول ایران است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: در ورزش باید هنر داشته باشیم که دوستی و رفاقت و گذشت داشته باشیم. ما در ورزش نیاز به افراد بزرگ و بزرگوار داریم. ما الان به احیای روحیه گذشت نیاز داریم. به هر حال مدیری که زیر فشار شرایطی است که بخش زیادی از آن به او ارث رسیده و بخواهیم ایراد بگیریم، دور از آن روحیه جوانمردی است. قدیم‌ها هر وقت که دو نفر اختلاف داشتند، آنها را آشتی می‌دادند ، اما الان متاسفانه به آن دامن زده می‌شود. مدال‌ها و پست ها می‌آیند و می‌روند ولی روحیه گذشت ماندنی است. من نهایتاً دو دوره می‌خواهم وزیر باشم، حالا اگر یکی دو سال شود، باید سعی کنیم در همان مدت کوتاه درست رفتار کنم.

اختلاف دبیر و پولادگر حاد نیست!

سجادی درباره امضا نکردن صورتجلسه از سوی پولادگر در مجمع کشتی و ادامه اختلافات دبیر و پولادگر تصریح کرد: توضیحات را دادم. صورت جلسه مجمع به مشکل نخواهد خورد، هنوز هم البته اعلام نشده که چرا امضا نشده است. اگر صورتجلسه دیر امضا شود، بخش حقوقی رسیدگی می‌کند و اجازه نمی‌دهیم کشتی با مشکل مواجه شود. این اختلاف نظرها خیلی هم حاد نیست و این اختلافات کاری است.

پروژه‌های نیمه تمام روی روحیه مردم تاثیر منفی می‌گذارد

وی درباره برنامه‌ها برای پروژه‌های نیمه تمام و همچنین شرایط ورزشگاه آزادی گفت: اتمام پروژه‌های نیمه تمام یکی از دغدغه‌های ماست، از جنبه‌های مختلف هم اهمیت دارد، اطراف تهران پروژه‌های زیادی ناتمام است، در البرز حتی یک زمین خاکی ورزشی وجود ندارد، در یکی از سفرها به همکارم گفتم واقعا این همه منابع داریم، نمی‌شود از آنها استفاده کرد، بخشی از این موضوع به خلاقیت باز می‌گردد همان طور که معلم ورزش بدون سالن و روی موزائیک حیاط کلاس را برگزار می‌کند، باید از هیچ همه چیز بسازیم، یکسری فعالیت‌ها مانند دوومیدانی و کوهنوردی به سالن نیاز ندارد، اما گذشته از اینها نبود امکانات در شهرها و استان‌ها روی روحیه تاثیر منفی می‌گذارد. از طرفی خود من به عنوان وزیر ورزش می‌خواهم سرانه ورزش کشور بالا برود.

سجادی تاکید کرد: باید خودمان را جای مردم بگذاریم. این پروژه‌ها روی روحیه مردم تاثیر منفی می‌گذارد. پس نیاز داریم که این پروژه‌ها تمام سود، اما واقعیت این است که ما نزدیک 1300 میلیارد بودجه عمرانی داریم و اگر همه را بخواهیم بهره‌برداری و تمام کنیم، نیاز به 48 هزار میلیارد تومان داریم. تازه اینکه می‌گویم، مربوط به پروژه‌های فعال است و کاملاً تعطیل نیستند. نزدیک به 600 پروژه کاملا تعطیل هستند. اگر بخواهیم با منابع دولتی کامل کنیم نیم قرن طول می‌کشد، ولی قانون شکل‌ها و راه‌های مختلف را پیش روی ما گذاشته است تا انجام بدهیم. بودجه شرکت توسعه 540 میلیارد است، در حالی پروژه‌های این شرکت نیاز به 13 هزار میلیارد تومان برای تکمیل دارد. ما در حال بررسی راه‌های مختلف مشارکت و ... هستیم. ما در حال بررسی تمام ظرفیت‌ها هستیم تا پروژه‌ها انجام شوند، ولی گاهی اوقات با پرونده‌های حقوقی مواجه می‌شویم. برای مثال ورزشگاه نقش جهان 110 معارض دارد که باید حل شوند. در تلاش هستیم تا این پروژه‌ها را به سرانجام برسیم، ولی سنگین بودن حجم کار، ما را آزار می‌دهد.

وی افزود: استادیوم آزادی هم نیاز به استحکام بنا در برخی نقاط دارد. بحث برق مجموعه و ... انجام شد و در بودجه هم دستمان خیلی باز نیست که بتوانیم برای این ورزشگاه هزینه کنیم. نگهداری اینها مثل یک پروژه ساخت است. ان شا الله اقدامات مربوط به مجموعه آزادی هم انجام شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها