يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۳۳۹۳
زمان انتشار: ۱۱:۱۶     ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
وزیر خارجه یونان با هشدار نسبت به وقوع درگیری دیگری مانند جنگ در اوکراین گفت که در صورت حمله ترکیه، آتن از خود دفاع می‌کند.

به گزارش پایگاه 598، دولت یونان به شرکای خود در ناتو، اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ملل نامه‌نگاری کرده و از آن‌ها خواسته که به طور رسمی سخنان تنش‌زای رئیس جمهور ترکیه را محکوم کنند.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «نیکوس دندیاس» وزیر خارجه یونان در این نامه‌ها متذکر شده که رفتار ترکیه باید توسط این سه نهاد مورد انتقاد قرار گیرد.

وی در کنایه‌ای به جنگ در اوکراین گفت: «با انجام ندادن به موقع این کار یا با دست کم گرفتن جدیت موضوع، در خطر دوباره وضعیتی مشابه با وضعیتی هستیم که اینک در برخی از نقاط دیگر قاره ما در حال رخ دادن است. این موضوعی است که هیچ یک از ما واقعاً آرزوی دیدن آن را نداریم.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌‌جمهور ترکیه سه‌شنبه بار دیگر تهدید یونان را تهدید کرد و یونان در واکنش گفت که آماده دفاع است. رئیس‌جمهور ترکیه گفت که ترکیه می‌تواند یک شب ناگهانی به یونان برود.

آتن در نامه‌هایی به «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، به سخنان اردوغان در زمینه اشغال جزایر یونانی‌ در دریای اژه اشاره کرده است.

در بخشی از این نامه‌ها آمده است: «ظاهراً رهبری ترکیه تصمیم گرفته که تجاوزات آتی را به عنوان اقدام موجه ارائه کند. این نگرش ترکیه در صورتی که در ابعاد واقعی خود دیده نشود و جامعه بین‌المللی به درستی با آن برخورد نکند، خطر بی ثبات کردن منطقه و ایجاد پیامدهایی را به همراه خواهد داشت که ارزیابی آن دشوار است.»

دندیاس همچنین ترکیه را به ۶۱۰۰  مورد نقض حریم هوایی این کشور در سال جاری متهم کرد. یونان تقریباً هر روز جنگنده‌های خود را برای شناسایی و رهگیری هواپیماهای نظامی ترکیه به ماموریت اعزام می‌کند.

در همین حال، به گفته وزارت دفاع ترکیه، یونان در هشت ماه نخست امسال بیش از ۱۱۰۰ بار حریم هوایی و دریایی ترکیه را نقض کرده است.

ترکیه و یونان در طیف گسترده‌ای از موضوعات با هم اختلاف دارند. امور مهاجرتی، ادعای تملک اراضی و رقابت نظامی از جمله مواردی است که بر روابط این دو کشور همسایه سایه افکنده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها