أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۳۸۶۵
زمان انتشار: ۱۱:۳۱     ۲۲ شهريور ۱۴۰۱
دبیر ستاد مرکزی اربعین از بسیج وزارتخانه‌ها برای تأمین ناوگان حمل‌ونقل در داخل کشور خبر داد و گفت: آب آشامیدنی و خدمات تغذیه‌ای در استان‌های مرزی ذخیره‌سازی شده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، محمدتقی باقری دبیر ستاد مرکزی اربعین و مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور در یک گفت‌وگوی رادیویی به تشریح و توضیح آخرین وضعیت عبور و مرور در پایانه‌های مرزی و چگونگی تأمین خدمات و امکانات مورد نیاز زائران و هم‌میهنان از جمله آب آشامیدنی و غذا و نحوه نظارت بر سلامت و بهداشت زائران و اقدامات موکب‌ها در امر تهیه و توزیع نذورات بین زائران پرداختند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه در بحث عبور و مرور هموطنان از مرزها کم و بیش با مشکلات سابق مواجه هستیم و به همین جهت تقاضای اکید ما این است که مردم حتی‌الامکان از حرکت به سمت مرزها خودداری کنند، گفت: علت این تقاضا ایجاد امکان خدمت‌رسانی مطلوب به زائرانی است که هم‌اکنون در مرزها حضور دارند.

باقری با تأکید بر اینکه متأسفانه طرف عراقی نتوانسته زیرساخت‌های لازم برای تأمین ناوگان حمل‌ونقل را فراهم کند، بیان کرد: البته مشکلات بعضاً به صورت مقطعی و در برهه‌هایی از زمان حل می‌شود، اما اصل کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی و برای انتقال زائران در عراق همچنان پابرجاست.

وی همچنین با اشاره به افزایش چندین برابری خدمت‌رسانی موکب‌ها در نقاط منتهی به مرزها و پایانه‌های مرزی تصریح کرد: تمهیدات لازم برای اسکان اولیه و موقت زائران اندیشیده شده و هیچ مشکلی در راستای پذیرایی و تأمین تغذیه مورد نیاز هموطنان گرامی وجود ندارد.

این مقام مسئول همچنین با تأکید بر اینکه ذخیره‌سازی آب آشامیدنی و سایر موارد خوراکی به اندازه کافی در انبارهای استان‌های مرزی صورت گرفته است، اظهار کرد: علی‌رغم این مسئله با توجه به ازدحام جمعیت امکان دارد که در برخی از مرزها زائران به سمت مبادی اولیه و شهرها خود برگردانده و هدایت شوند.

مطابق با صحبت‌های دبیر ستاد مرکزی اربعین، وزیر راه و شهرسازی مسئول و متولی مستقیم حمل‌ونقل ایمن زائرین است و برهمین اساس مقرر شده تا تمامی دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی کشور امکانات و اطلاعات خود را در اختیار وزارت راه قرار دهند تا تمامی زائران به سلامت و در کمترین زمان ممکن به شهرها و منازل خود در اقصی نقاط کشور بازگردند.

مراجعه 50 هزار زائر گرمازده به اورژانس‌های مرزی

در ادامه این برنامه مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور نیز در ارتباط با بهداشت و سلامت زوار اربعین گفت: کمیته بهداشت و درمان در خصوص برگزاری راهپیمایی اربعین تجربه‌ای چندساله دارد و بر همین اساس قاعدتاً برنامه‌ریزی‌های لازم را از ماه‌ها قبل انجام داده است.

وی با بیان اینکه این کمیته در زمینه بهداشت و درمان و ارائه خدمات ناظر بر فوریت‌های پزشکی در نقاط صفر مرزی اقدامات خوبی را انجام داده است، عنوان کرد: اصولا زوار باید در زمان ورود و خروج از نقطه صفر مرزی در وضعیت سلامت کامل باشند و برای تحقق این مهم قاعدتاً توجه و تمرکز اصلی ما بر انجام مراقبت‌های مرزی گذاشته شده است.

سخنگوی اورژانس کشور با ابراز تأسف از کمبود زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل عمومی و شخصی در خاک عراق برای انتقال زوار از نقاط مرزی به شهرهای زیارتی بیان کرد: با توجه به این مشکل و با عنایت به دمای بالای هوا مشکلاتی از جمله گرمازدگی برای برخی از هموطنان به وجود آمده است.

خالدی ادامه داد: تعداد زائران امسال در قیاس با سال‌های قبل چندین برابر و فراتر از حد انتظار است، ولی با این وجود با بحران مواجه نشده‌ایم و شرایط پایداری را تجربه می‌کنیم. 

این مقام مسئول با اشاره به مراجعه بیش از 50 هزار نفر به اورژانس‌های مرزی افزود: خوشبختانه از این تعداد 2 هزار نفر سرپایی درمان شدند و 13 هزار نفر نیز دچار علائم گرمازدگی بودند که خوشبختانه در طی 24 ساعته گذشته حجم مراجعات بیماران با علایم گرمازدگی کاهشی بوده و طبق آخرین آمار این عدد به هزار نفر کاهش یافته است.

سخنگوی اورژانس کشور همچنین توضیح داد: با توجه به اعزام تیم‌هایی متشکل از همکاران وزارت بهداشت و هلال احمر بر نحوه اقدامات موکب‌ها در زمینه لزوم رعایت موارد بهداشتی در امر تهیه و طبخ و توزیع غذا نظارت کامل وجود دارد.

وی در عین حال با تأکید بر اینکه در این راستا از ماه‌ها قبل هماهنگی‌ها لازم با طرف عراقی صورت گرفته و تأکید شده است که زوار الزاماً باید ضمن به همراه داشتن وسایل شخصی، قبل از مصرف غذا، دست و صورت خود را به صورت کامل با آب و صابون شست‌وشو دهند، تصریح کرد: با این وجود احتمالاً موکب‌های عراقی وجود دارند که از نظر رعایت کامل موازین بهداشتی و سلامت دچار مشکل هستند.

خالدی در ادامه صحبت‌های خود توضیح داد: با توجه به لزوم بررسی و کنترل وضعیت سلامت زائران در بدو ورود از عراق و بازگشت به کشور ناظران بهداشتی با جلیقه آبی در مرزها مستقر بوده و ضمن نظارت لازم در این زمینه، در صورت مشاهده علائمی همچون سرفه، ضعف و بی‌حالی، سردرد یا سرگیجه و اسهال به این افراد اطلاع‌رسانی کرده و در صورت ضرورت اقدامات درمانی لازم را انجام می‌دهند. 

این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های سازمان اورژانس کشور، در بخش‌هایی مشخص شده از محل کنترل گذرنامه در مرزها، مکانی با 60 تخت مستقر کرده‌ایم تا اگر زائری دچار مشکل شده است، حتماً تحت مراقبت قرار گیرد و با اطمینان از حصول سلامتی کامل مابقی مسیر را با خاطرجمعی به سمت شهر و دیار خود طی کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها