أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۳۹۴۰
زمان انتشار: ۰۹:۴۰     ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
گرانی نوشت افزار در آستانه آغاز سال تحصیلی نگرانی خانواده‌ها را در تهیه ملزومات تحصیلی دو چندان کرده و احتمال ترک تحصیل برخی از دانش آموزان خانواده‌های کم برخوردار را افزایش داده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر: همه ساله با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، تهیه و تأمین نوشت افزار دانش آموزان به یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها تبدیل می‌شود.

هرچند که طی دو سال گذشته به سبب شیوع کرونا و آموزش غیرحضوری دانش آموزان، چالش خرید نوشت افزار در خانواده‌ها اندکی کاهش یافته اما در سال جاری و با حضوری شدن مدارس، تأمین لوازم التحریر، خرید کیف و لباس و تهیه سرویس مدارس به سرفصل هزینه‌های خانوارها تبدیل شده است.

طی چند ماه گذشته به سبب برخی از اصلاحات یارانه‌ای، شاهد تورم در بسیاری از اقلام و کالاهای بودیم که نوشت افزار و کاغذ هم از این مسئله مبرا نبوده است.

پایش میدانی از سطح بازار بیان‌گر آن است که به طور متوسط شاهد تورم ۴۰ الی ۵۰ درصدی در اقلام مختلف لوازم التحریر هستیم که البته در این بین، «دفتر» بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است.

در سنوات گذشته با هدف کنترل بازار در اواخر شهریور ماه، شاهد برپایی نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی، نوشت افزار، کیف و غیره بودیم که امسال این امر مورد غفلت متولیان امر قرار گرفته است.

بسیاری از خانواده‌ها بر این باور هستند که حمایت دولت از آموزش باید به صورت مستمر ادامه داشته و زمینه تحصیل ارزان برای اقشار مختلف جامعه فراهم شود.

واقعیت آن است که بسیاری از مشکلات اقتصادی و چالش‌های اجتماعی در کشور بر روند ترک تحصیل دانش آموزان اثرگذار بوده و این امر در گلستان محسوس‌تر است و باید در زمینه رفع چالش‌های اقتصادی، اهتمام بیشتر مسئولان را شاهد باشیم.

خانواده‌ها توان پرداخت ندارند

یک مادر گلستانی که دو دانش آموز دارد در این خصوص گفت: خرید لوازم التحریر، فرم و سرویس مدارس و ثبت نام دانش آموزان از جمله دغدغه‌های است که خانواده‌ها با آن روبرو هستند.

مریم آخوندی افزود: قیمت لوازم التحریر نسبت به سال قبل دو برابر شده و با توجه به وضعیت اقتصادی حاضر، دولت باید تمهیدات ویژه ای را در این بخش در نظر بگیرد.

آخوندی گفت: بسیاری از خانواده‌ها از پرداخت هزینه تحصیل فرزندان خود ناتوان هستند که این امر ممکن است باعث ترک تحصیل دانش آموزان شود.

وی عنوان کرد: به طور متوسط برای خرید یک بسته کامل لوازم التحریر ۵۰۰ هزار تومان باید پرداخت شود که این امر برای خانواده‌های دارای چند دانش آموز بسیار سخت است و البته باید سایر هزینه‌ها را هم به آن اضافه کرد.

در چند ماه اخیر قیمت لوازم التحریر سیر صعودی داشته است

آخوندی اضافه کرد: خانواده‌هایی را می‌شناسم که تاکنون فرزندان خود را در مدارس، ثبت نام نکردند زیرا توان پرداخت هزینه‌های آن را ندارند.

میلاد کریمی یک شهروند گرگانی به خبرنگار مهر گفت: بنده یک دانش آموز محصل داشته و هم اکنون در پرداخت هزینه‌های تحصیل آن ناتوان هستم.

وی افزود: با حقوق کارگری، که قسمت عمده آن صرف اجاره مسکن می‌شود تلاش کردیم که تا حداقل‌ها را برای فرزندمان تهیه کنیم.

کریمی عنوان کرد: خرید یک دفتر ساده هم برای خانواده‌ها سخت شده و در این بین برخی از چشم و هم چشمی‌ها هم شرایط را برای والدین سخت‌تر می‌کند.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت دفتر

یک فروشنده لوازم التحریر در گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: در پنج ماه اخیر قیمت لوازم التحریر سیر صعودی داشته و به دلیل حذف یارانه کاغذ قیمت دفاتر تا ۱۰۰ درصد هم افزایش یافته است.

کامران موذن افزود: قیمت یک دفتر ۱۰۰ برگ از ۱۸ هزار تومان به ۳۷ هزار تومان رسیده که البته این قیمت خرید است.

وی بیان کرد: قیمت دفتر ۵۰ برگ از پنج هزار تومان به هشت هزار تومان و دفتر ۶۰ برگ از ۶ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان رسیده است.

مؤذن با اشاره به افزایش قیمت مداد هم، گفت: قیمت این کالا هم بین ۳۰ الی ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: قیمت مداد رنگی از ۳۵ هزار تومان به ۵۵ هزار تومان رسیده که این افزایش قیمت‌ها هم در لوازم ایرانی و خارجی وجود دارد زیرا مواد اولیه این محصولات از خارج تأمین می‌شود.

مؤذن متذکر شد: هر بار که خرید انجام می‌دهیم قیمت‌ها نسبت به قبل از آن افزایش یافته و هم اکنون هم به اوج خود رسیده است.

وی عنوان کرد: هم اکنون هزینه یک بسته کامل و البته بدون کیف دانش آموز ابتدایی ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان بوده که این مبلغ در مقطع متوسطه به ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد در صورتی که در سال گذشته با ۴۰۰ هزار تومان می‌توانستید یک بسته کامل لوازم تحصیلی تهیه کنید.

مؤذن گفت: به دلیل شرایط کرونا تولیدکنندگان، تولید سال قبل خود را کاهش داده و هم اکنون هم نتوانستند به نیاز بازار برسند در نتیجه با افزایش تقاضا کمبود در بازار به وجود آمده و باعث ایجاد تورم شده است و مغازه دارها هم اکنون نمی‌توانیم اجناس مورد نیاز را تأمین کنند.

امسال نمایشگاه نداریم

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: از ۱۹ شهریور طرح نظارت بر بازگشایی مدارس را در استان آغاز کردیم که ناظر بر فعالیت‌هایی شامل ثبت نام دانش آموزان است و با همراهی آموزش و پرورش و انجمن حقوق حمایت از مصرف کننده انجام می‌شود.

مشقات والدین از گرانی لوازم التحریر/ کیف مدرسه از نوشت افزار خالی شد!

علی اصغر اصغری افزود: نظارت بر مراکز و تولیدی‌های پوشاک مدارس با همکاری اتاق اصناف، اتحادیه خیاطان و عرضه کنندگان ذیل این طرح انجام می‌شود.

وی گفت: از دیگر اقدامات طرح، تقویت نظارت بر مراکز عرضه محصولات فرهنگی، کاغذ، لوازم التحریر و غیره بوده که با استفاده از ضوابط سامانه جامع انبار و سامانه جامع تجارت به عنوان سامانه‌های نظارت صمت و با همکاری اصناف انجام می‌شود.

اصغری بیان کرد: در این طرح از اتحادیه‌ها و زیرمجموعه آن بازدید شده و اولویت با مراکزی است که گزارش آن به صنعت، معدن و تجارت استان، رسیده باشد.

وی افزود: یکی دیگر از اولویت‌ها، نظارت بر شرکت‌های حمل و نقل یا سرویس مدارس بود که بر تعرفه آنها رسیدگی شده و کل استان را مورد پایش قرار می‌دهیم.

اصغری گفت: مجموعه این اقدامات تا ۱۵ مهر در استان ادامه دارد و تلاش می‌کنیم ابتدا به شکایت مردم رسیدگی شده و در صورت نبود شکایت بازرسی‌های ما گسترده‌تر شود.

وی تاکید کرد: درج قیمت از طریق بررسی اتیکت، نظارت بر قیمت‌ها و انطباق با آن با فاکتور، گرد کالای غیر اصل و قاچاق و غیره در این راستا انجام می‌شود.

اصغری افزود: به طور میانگین روزانه (صبح و عصر) ۱۴ تیم نظارتی در گرگان و در سایر شهرستان‌ها چهار تیم حضور می‌یابند که در مجموع ۷۵ تیم نظارتی می‌شود.

وی عنوان کرد: هر یک از تیم‌ها به طور متوسط روزانه هشت واحد صنفی را مورد پایش قرار داده، در نتیجه در طول روز حدود ۸۰۰ بازرسی از بنگاه‌های اقتصادی گلستان انجام می‌شود.

اصغری در خصوص برگزاری نمایشگاه هم بیان کرد: به صورت رسمی از هیچ مرجعی تقاضای نمایشگاه نداشته‌ایم به دلیل آنکه قیمت کاغذ، واقعی و یارانه حذف شده است.

وی با بیان اینکه اهتمام ما نظارت و بازرسی است، گفت: برخی از فروشگاه‌ها را تشویق کرده تا به سمت فروش فوق‌العاده حرکت کنند.

در آستانه سال تحصیلی جدید، لازم است با توجه به شرایط موجود اقتصادی کشور، علاوه بر نظارت بیشتر بر بازار، حمایت دستگاه‌های متولی از افراد آسیب پذیر جامعه هم افزایش یافته تا کودکی به دلیل نداشتن توان مالی از تحصیل جا نماند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها