أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۴۱۶۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۴     ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
سازمان ملل:
سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود اعلام کرد که آمریکا از حیث پیشرفت و توسعه، از همتایان خود عقب افتاده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از راشاتودی، بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان ملل متحد، کشور آمریکا تنها ظرف یک سال در جدول رتبه‌بندی سازمان ملل از حیث پیشرفت و توسعه، ۱۱ پله سقوط کرده و در این فهرست از اوکراین و حتی کوبا عقب افتاده است. آمریکا سال گذشته در بین ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل، در رتبه سی‌ودوم قرار داشت و در سال ۲۰۲۲ به رتبه چهل‌وسوم تنزل یافته است.

این رده‌بندی بر اساس پیشرفت کشورها در تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متشکل از ۱۷ معیار مثبت، دال بر پیشرفت اجتماعی، انجام می‌شود. این معیارها دستاوردهای عینی و عملی همچون «آب و سیستم تخلیه فاضلاب سالم» و «گرسنگی صفر» در کنار اهدافی دیگر از جمله «کیفیت آموزش» و «تولید و مصرف مسئولانه» را شامل شده و تمام کشورهای عضو با برآورده ساختن این اهداف موافقت کرده‌اند.

در این رده‌بندی، کشورهای اسکاندیناوی پیشتاز بوده و فنلاند در رده نخست قرار دارد و دانمارک، سوئد و نروژ سه رتبه بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین، ژاپن نخستین کشور غیراروپایی حاضر در ۲۰ کشور نخست این رده‌بندی است.

کاتلین فرایدل، مورخ آمریکایی در مقاله‌ای که در رسانه آنلاین The Conversation چاپ شده است، نژادپرستی و «استثناگرایی» آمریکا را دلیل این پسرفت دانسته و اینگونه استدلال کرده است که مورد اول، «باعث شده تا بسیاری از آمریکایی‌ها از خدمات درمانی، تحصیلی، اقتصادی و امنیتی» محروم شوند و مورد دوم نیز «آمریکا را از سنجش و ارزیابی عادلانه و اصلاح مسیر» دور کرده است.

البته سازمان ملل متحد تنها نهادی نیست که آمریکا به عنوان کشوری رو به افول معرفی کرده است. نشریه «اکونومیست» نیز اوایل سال جاری، کشور آمریکا را فهرست «دموکراسی‌های معیوب» قرار داد. در این رده‌بندی، مولفه‌هایی همچون «فرآیند الکترال و تکثرگرایی، عملکرد دولت، مشارکت سیاسی، فرهنگ سیاسی دموکراتیک و آزادی‌های مدنی» به عنوان معیار مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته شده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها