أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۴۵۸۵
زمان انتشار: ۱۳:۳۸     ۰۲ مهر ۱۴۰۱
سهم دروس عمومی و تخصصی در کنکور ۱۴۰۲ و بعد از آن اعلام شد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در خصوص پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها در سال تحصیلی 1402-1403 براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

1. نام و ضرایب دروس سابقه تحصیلی دیپلم نظام 6.3.3 و دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی و ترمی واحدی برای پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال تحصیلی 1402-1403 از طریق کنکور 1402 را از اینجا و اینجا دریافت کنید.

سهم 40 درصدی معدل در کنکور 1402

2. سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام 6.3.3 در گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی کنکور 1402 به میزان 40 درصد با تأثیر قطعی است. میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی و ترمی واحدی در گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی کنکور سال 1402، 30 درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق پیش دانشگاهی 10 درصد ( در مجموع 40 درصد) با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است.

3. سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام 6.3.3 یا دیپلم و پیش دانشگاهی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1402 به میزان 26 درصد با تأثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی کنکور اضافه می‌شود.

4. حداکثر سهم دروس عمومی و سهم دروس تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی "به جز سهم دروس تخصصی سوابق تحصیلی برای گروه‌های هنر و زبان که مطابق بند 3 اقدام می‌شود" به شرح جدول زیر است.

سال عمومی تخصصی جمع
1402 26 14 40
1403 28 22 50
1404 و بعد از آن 30 30 60

نمرات امتحانات نهایی ملاک سابقه تحصیلی

5. ملاک عمل سابقه تحصیلی، نمرات امتحان نهایی تا پایان خرداد ماه سال پذیرش دانشجو و آخرین فایل دریافتی از وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ تعیین شده توسط سازمان سنجش است.

6. در کنکور سال 1402 و بعد از آن برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب در گروه درخواستی به جز دروس عمومی اعمال می‌شود و مابقی سهم نمره کل سابقه تحصیلی تا سقف سهم دروس تخصصی مطابق جدول بالا به سهم نمره کل کنکور اضافه می‌شود.

همه دانش‌آموزان اعم از دانش‌آموزان و فارغ التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش تمام نظام‌های آموزش و پرورش باید دارای دروس عمومی سابقه تحصیلی باشند و در صورت عدم وجود، باید برای تولید آن از طریق وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

7. طبق بند 2.2 ماده 2 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای هر داوطلب یک نمره کل سابقه تحصیلی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی وی با توجه به ضرایب سوابق تحصیلی مندرج در بند 1 این اطلاعیه ساخته می‌شود.

8. عناوین و ضرایب دروس کنکور به تفکیک گروه‌های آزمایشی به شرح زیر است.

گروه علوم ریاضی و فنی

نام درس ضریب
ریاضی 12
فیزیک 9
شیمی 7

گروه تجربی

نام درس ضریب
زمین شناسی 1
ریاضی 7
زیست شناسی 12
فیزیک 7
شیمی 9

گروه علوم انسانی

نام درس ضرایب
ریاضی 6
اقتصاد 2
زبان و ادبیات فارسی (تخصصی) 8
زبان عربی (تخصصی) 5
تاریخ و جغرافیا 5
علوم اجتماعی 5
فلسفه و منطق 5
روانشناسی 2

گروه هنر

نام درس ضرایب
درک عمومی هنر 12
درک عمومی ریاضی-فیزیک 5
خلاقیت تصویری و تجسمی 3

گروه زبان‌های خارجه

نام درس ضریب
زبان تخصصی 1

در هر نوبت آزمون اختصاصی برای هر داوطلب یک نمره کل آزمون اختصاصی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس تخصصی وی در گروه آزمایشی که شرکت کرده با توجه به ضرایب مندرج در بند 8 این اطلاعیه ساخته می‌شود.

 برای داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که در گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت می‌کنند، منابع درس امتحانی آزمون اختصاصی زبان عربی کتاب‌های عربی، زبان قرآن 1، 2 و 3 و منابع درس امتحانی تاریخ کتاب‌های تاریخ اسلام 1 و 2 و تاریخ 3 «ایران در دوره اسلامی» در نظر گرفته می‌شود.

کدام دانش آموزان می‌توانند در کنکور شرکت کنند؟

در هر نوبت آزمون اختصاصی هر سال، دانش آموزانی می‌توانند در آزمون شرکت کنند که تا قبل از شروع سال تحصیلی مربوط به پذیرش آن آزمون (تا پایان شهریور ماه) دیپلم خود را اخذ کنند و دانش آموزان پایه‌های پایین تر اجازه شرکت در آزمون را ندارند.

پذیرش دانشجو برای ورود به دانشگاه‌ها یکبار در سال انجام می‌شود، اگر داوطلب در نوبت‌های مختلف آزمون در گروه‌های آزمایشی اصلی ریاضی، تجربی و انسانی مختلفی شرکت کرده است فقط برای پذیرش یک گروه آزمایشی اصلی به علاوه گروه‌های شناور هنر و زبان‌های خارجی در صورت شرکت در آزمون اختصاصی این گروه‌ها می‌تواند اقدام کند و باید قبل از پذیرش گروه آزمایشی خود را اعلام کند.

متن کامل این اطلاعیه را از اینجا مشاهده کنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها