کد خبر: ۵۱۵۴۹۱
زمان انتشار: ۱۲:۳۰     ۲۰ مهر ۱۴۰۱
کمبود و نایاب‌بودن برخی اقلام دارویی وارد فاز جدیدی شده است. این روزها بسیاری از تولیدکنندگان دارو به‌ صورت چراغ‌خاموش قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند. برای نمونه قیمت برخی آنتی‌بیوتیک‌ها بیش از صد درصد نیز رشد داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش قیمت‌ها در روزهای پیش رو ادامه خواهد داشت، زیرا برخی شرکت‌های تولیدکننده به بهانه افزایش هزینه بسته‌بندی بر طبل افزایش قیمت‌ می‌کوبند.

به گزارش پایگاه 598، روزنامه جام جم نوشت: «بیماری گرانی و کمبود به بازار دارو برگشته است و این روزها خانواده‌های زیادی برای تامین داروهایی که به قول معروف دم‌ دستی محسوب می‌شوند نیز دچار مشکل هستند. برای نمونه حدود سه ماه است که تهیه آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند شربت کوتریموکسازول، شربت آموکسی‌سیلین ۲۵۰، شربت آموکسی‌سیلین ۱۲۵ و شربت آزیترومایسین ‌برای شهروندان کار آسانی نیست. این در حالی است که با توجه به کاهش دمای هوا و بازگشایی مدارس کودکان بیشتری دچار بیماری‌هایی می‌شوند که برای درمانشان نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک دارند.

بررسی‌های میدانی خبرنگار جام‌ جم آنلاین حکایت از آن دارد که قیمت‌ برخی ‌آنتی‌بیوتیک‌ها در داروخانه‌ها تا بیش از صد درصد نیز رشد داشته است. دکتر داروساز یکی از داروخانه‌های پایتخت در این‌ باره به خبرنگار ما می‌گوید: بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها ‌۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. در این بین  قرص کوآموکسی‌کلاو ۶۲۵‌ بیشترین افزایش قیمت را داشته و قیمت آن از حدود ۴۰ هزار تومان برای هر جعبه ۲۰عددی به ۹۴ هزار تومان رسیده و به این شکل می‌توان گفت بیش از دو برابر افزایش قیمت داشته است. در این بین ‌قیمت داروهای دیگری مانند کپسول نوافن نیز از ۴۲هزار تومان به ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که هنوز در بسیاری از داروخانه‌ها دسترسی به آنتی‌بیوتیک‌های مخصوص کودکان کار آسانی نیست.

مدیر یکی از داروخانه‌های تهران درباره دلایل چنین کمبودهایی ‌می‌گوید: برخی شرکت‌های تولید دارو سایت فروش خود را بسته‌اند، زیرا برخی بیمه‌ها مانند تامین اجتماعی قیمت‌های جدید را نپذیرفته‌اند. این ناهماهنگی بین بیمه‌ها و شرکت‌های دارویی سبب شده این روزها برخی داروخانه‌ها مابه‌التفاوت برخی اقلام دارویی را از شهروندان دریافت کنند. نگران‌کننده‌تر اینکه برخی شرکت‌های تولیدکننده دارو فروش خود را متوقف کرده‌اند تا بتوانند تولیدات‌ خود را با فاکتورهای جدید روانه بازار کنند.

سه بار افزایش قیمت در شش ماه

افزایش چراغ‌خاموش قیمت دارو به آنتی‌بیوتیک‌ها محدود نمی‌شود. اگر پای صحبت متصدیان داروخانه‌ها بنشینید، خواهید شنید که برخی اقلام‌ دارویی امسال تاکنون سه بار افزایش قیمت داشته‌ است. دکتر داروساز یکی از داروخانه‌های پایتخت به ما می‌گوید امسال حدود ۴۰درصد داروها افزایش قیمت داشته‌اند.  آنطور که او توضیح می‌دهد بسته به نوع دارو برخی اقلام دارویی بین ۲۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است. این دکتر داروساز، داروی بیماران مبتلا به دیابت را مثال می‌زند و ‌می‌گوید گلورنتا ۲۵.۵ حدود ۱۸۰ هزار تومان بود اما این روزها قیمت آن به ۳۵۰ هزار تومان رسیده است. به گفته او آنتی‌بیوتیک‌های مخصوص کودکان نیز حدود ۳۰درصد افزایش قیمت داشته و اکنون به شکل سهمیه‌ای در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.  متصدی داروخانه‌ دیگری نیز می‌گوید برخی داروها امسال تاکنون سه بار دچار افزایش قیمت شده‌اند. او ‌ لیورگل ۱۴۰ را مثال می‌زند و می‌گوید این دارو که بهار امسال ۴۸ هزار تومان فروخته می‌شد، قیمت آن در تابستان به ۶۱ هزار تومان رسید و این روزها نیز حدود ۸۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

موج گرانی در راه است

‌از ابتدای سال تاکنون شاهد افزایش قیمت‌ بسیاری از اقلام دارویی بوده‌ایم اما بررسی‌های خبرنگار جام‌ جم آنلاین از این حکایت دارد که هنوز بسیاری از تولیدکنندگان دارو قصد افزایش قیمت‌های خود را دارند. برای نمونه برخی تولیدکنندگان به این بهانه که هزینه بسته‌بندی آنها افزایش پیدا کرده، می‌خواهند قیمت قطره‌های چشمی، بینی و اسپری‌های بینی و دهانی را افزایش دهند. این در حالی است که کمبود قطره‌هایی مانند لاتاپروست که برای فشار چشم کاربرد دارد نیز این روزها برای شهروندان مشکل‌ساز شده است. به همین دلیل نیاز است که مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بررسی‌های دقیق‌تری در این خصوص داشته باشند، زیرا موادی که برای بسته‌بندی بسیاری از داروها استفاده می‌شود در پتروشیمی‌های داخل کشور تولید می‌شود و می‌توان سازوکاری را در نظر گرفت تا چنین محصولاتی به افزایش قیمت دارو دامن نزند. علاوه بر این بسیاری از کارشناسان معتقدند در طرح دارویار به قیمت‌گذاری داروها آنطور که باید، توجه نشده است. به همین دلیل این روزها برخی شرکت‌های تولید و توزیع دارو، سلامت شهروندان را گروگان گرفته‌اند.

سرم هنوز نایاب است

مسئولان وزارت بهداشت و درمان ادعا می‌کنند که فهرست کمبود دارویی کشور به ۷۹ قلم رسیده است اما بررسی‌های ‌ خبرنگار ما از این حکایت دارد که دست‌ کم تعداد داروهای کمیاب دو برابر فهرست اعلامی از سوی مسئولان است و ‌در این بین شهروندان برای تهیه اقلامی مانند سرم نیز با مشکل روبه‌رو هستند. اگر از مسئولان داروخانه در این خصوص بپرسید، آنها می‌گویند سرم به شکل سهیمه‌ای در اختیارشان قرار می‌گیرد. به همین دلیل ‌ناچارند به هر بیمار فقط یک سرم تحویل بدهند.

یکی از شهروندان که روز گذشته برای تهیه سرم با مشکل روبه‌رو شده است به خبرنگار ما می‌گوید: پزشک برایم دو سرم تجویز کرد اما وقتی به داروخانه رفتم مسئول داروخانه فقط یک سرم در اختیارم گذاشت و گفت به‌ دلیل کمبود نمی‌توانند بیشتر از یک سرم به بیماران بدهند. این در حالی است که در بازار آزاد و برخی از تزریقاتی‌ها سرم به اندازه کافی وجود دارد و برای تهیه آن شهروندان فقط باید هزینه بیشتری پرداخت کنند.

این شهروند که چنین شرایطی را تجربه کرده است، توضیح می‌دهد: وقتی برای تزریق سرم به یک تزریقاتی رفتم، مسئول آنجا گفت مشکلی نیست و با هزینه آزاد یک سرم دیگر در اختیارم گذاشت.

با توجه به صحبت‌های این شهروند نیز باید گفت بسیاری از مشکلات  بازار دارویی کشور به دلیل سوءمدیریت ایجاد شده و برطرف‌کردن آنها در گرو مدیریت مناسب است.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها