يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۵۴۹۹
زمان انتشار: ۱۲:۴۳     ۲۰ مهر ۱۴۰۱
مرتضی توکلی از برگزاری پیش نشست علمی و اجتماعی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی روز پنجشنبه ۲۱ مهر در شهرستان نائین خبر داد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از پایگاه خبری صدای نایین، دکتر مرتضی توکلی، رئیس دبیرخانه کنگره بین‌المللی میرزای نائینی با اشاره به برگزاری پیش نشست کنگره بین‌المللی میرزای نائینی در این شهرستان، گفت: در آستانه میلاد با سعادت نبی اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) و زلاله پاکش حضرت صادق(ع) از طرف مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، پیش نشست کنگره بین‌المللی میرزای نائینی روز پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ با موضوع «ابعاد شخصیت علمی و اجتماعی میرزای نائینی» در شهر نائین برگزار خواهد شد.

برگزاری پیش نشست کنگره بین‌المللی میرزای نایینی در نایین

وی افزود: این نشست علمی و اجتماعی با سخنرانی آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و رئیس کنگره و با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، استاندار اصفهان، شخصیت‌های علمی و فرهنگی از حوزه‌های علمیه قم، اصفهان و شهرستان نایین برگزارمی شود.

رئیس دبیرخانه کنگره بین‌المللی میرزای نائینی با اشاره به برنامه‌های پیش نشست، اظهار کرد: در این برنامه ارائه گزارشی از برنامه‌های کنگره از سال گذشته تا امروز توسط دبیر کل کنگره حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال، سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین شیخ جواد نائینی نوه آیت الله میرزای نائینی و ارائه دو مقاله علمی متناسب با موضوع پیش نشست را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این برنامه یک نشست علمی و اجتماعی است، یک مقاله هم درباره مباحث علمی و سیاسی توسط استاد دانشگاه شهید بهشتی و مقاله دیگر در حوزه مباحث اصول توسط استاد حوزه علمیه قم ارائه می‌شود.

توکلی با بیان اینکه کنگره بین‌المللی میرزای نائینی به مناسب یکصدمین سال هجرت حضرت آیت الله حاج شیخ محمد حسین میرزای نائینی پیش‌بینی شده است، بیان کرد: مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور برنامه‌ریزی کرده است تا بتواند زمستان امسال یا نهایتاً ابتدای سال بعد، این کنگره را در نجف، مشهد مقدس و قم برگزار کند.

وی اضافه کرد: سال ۱۳۷۹ از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان برنامه گرامیداشت مرحوم میرزای نائینی در قالب یک نشست محدود برگزار شد اما کاری که حوزه علمیه دنبال می‌کند برگزاری کنگره بین‌المللی است که از چند کشور اساتید، بزرگان و شخصیت‌های علمی و اجتماعی مقالاتی را ارائه کرده اند.

رئیس دبیرخانه کنگره بین‌المللی میرزای نائینی خاطرنشان کرد: رویکرد کنگره با نگاه بازتر و در سطح وسیع‌تر با مرجعیت حوزه علمیه در قم و نجف پیش‌بینی شده است.

وی افزود: دبیرخانه کنگره بین‌المللی میرزای نائینی فعالیت دارد و سایت و کانال کنگره در سطح وسیع تر فعال و پاسخگو خواهد بود.

توکلی انتشار بالغ بر ۳۵ جلد از آثار آیت الله نائینی(ره)، انتشار حدود ۳ جلد از مجموعه مقالات کنگره و چاپ کتابی با حدود هزار صفحه به همراه ضمائم از سیره و زندگی‌نامه مرحوم میرزای نائینی را از خروجی کنگره برشمرد.

وی در خصوص شخصیت آیت الله میرزای نائینی(ره) گفت: شخصیت مرحوم محقق میرزای بزرگ نائینی شخصیتی جهانی در حوزه علمی جهان تشیع است و حوزه‌های علمیه از وجود چنین شخصیت علمی به خود می‌بالند.

رئیس دبیرخانه کنگره بین‌المللی میرزای نائینی افزود: ما در ایران مدعی چنین شخصیت علمی هستیم در حالی که در عراق هم مدعی هستند؛ این عالم چهره علمی نجف است و همه‌ی دنیا از او بهره برده‌اند.

توکلی خاطرنشان کرد: مرحوم میرزای نائینی مجوز علم اصول بوده و کمتر درسی پیدا می‌کنید که نام این عالم در مباحث اصولی و فقهی نباشد.

وی ادامه داد: آیت الله نائینی(ره) در مباحث حکومت دینی ایده و نظراتی داشتند که با صاحب نظران مشروطیت همراهی کرده و مباحث دینی و حکومتی ایشان الان مباحثی است که طرفدار زیادی در دنیای اسلام دارد.

گفتگو: فاطمه محمدی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها