يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۵۷۷۴
زمان انتشار: ۱۴:۴۳     ۲۵ مهر ۱۴۰۱
سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اروپا را به پرهیز از رفتارهای مداخله گرایانه دعوت می‌کنیم، اظهار داشت: ایران در صورت ادامه رفتارهای مداخله گرایانه اروپا واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد، این موضوع در مورد تمام کشورهای اروپایی صدق می‌کند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، ناصر کنعانی سخنگوی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص اظهارات جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: واکنش‌های زیادی به این موضوع وجود داشته است و به اندازه کافی عکس‌العمل شنیده شده و حتی در اروپا اظهارات ایشان تعجب بسیاری را برانگیخته است.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد اظهارات مقامات فرانسوی و رئیس جمهور این کشور و نوع رفتار و مواضعی که درخصوص تحولات داخلی ایران اتخاذ کرده‌اند و رویکردی که در قبال تحولات و اعتراضات داخلی در فرانسه و اعتصابات کارگری اخیر در این کشور داشتند، گفت:  قبلا هم در ادبیات اروپا و هم در حوزه عملکرد و رفتار تعداد قابل توجهی از مقامات کشورهای اروپایی شاهد تقسیم بندی تروریسم به ترویسم خوب و بد بودیم. ولی امروز با یک تقسیم بندی جدید در ادبیات سیاسی غرب مواجه هستیم تقسیم اغتشاشات به اغتشاشات خوب و بد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اگر اغتشاشات در ایران صورت بگیرد خوب است و برخوردی نباید صورت بگیرد اما اگر اغتشاشات در اروپا شکل بگیرد، بد است و باید برخورد شود.  مقامات و مسئولان این کشور حق دارند برخورد کنند و حتی به اعتصاب کارگری را با شدت عمل پایان ببخشند. قضاوت با کسانی که است که تحولات را دنبال می‌کنند و رفتار دوگانه‌ غرب را می بینند.

کنعانی گفت: کشورهایی که را که در امور کشورهای دیگر از جمله ایران دخالت می‌کنند را دعوت به عقلانیت می‌کنیم.

ایران دولت مسئولیت پذیری است

کنعانی اظهار داشت: من لازم می‌دانم اشاره کنم به مواضع عدیده‌ای که علاوه بر فرانسوی‌ها مقامات آمریکایی هم در قبال ایران گرفته‌اند، ایران دولت مسئولیت پذیری است و در عمل اثبات کرده است دولتی است که هم به نگاه شهروندان احترام می‌گذارد در دولت‌های چهارساله با رای مردمی انتخاب می‌شود و بر سر کار می آید و هم به امنیت شهروندان توجه دارد.

وی تصریح کرد: در کوران حوادث منطقه که کشورهای عدیده‌ای دچار آشوب شدند و در معرض حمله تروریسم و خارجی قرار گرفتند و امنیت در هم شکسته ۱۰۰ ها نفر قربانی ناامنی و بی‌ثباتی شدند ایران لنگرگاه ثبات بود و این توانایی را اثبات کرد که در اوج بحران در منطقه نسبت به امنیت شهروندان مسئول است، علاوه بر امنیت شهروندان در سالیان گذشته اثبات کرد در تامین امنیت ملت‌های منطقه هم نقش موثری داشته تحولات عراق و سوریه و افغانستان شاهد روشنی بر توانایی ایران بر تامین امنیت منطقه است.

مقاومت علیه اشغالگر می‌تواند تامین کننده حقوق ملت فلسطین باشد

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد نشست آشتی در میان گروه های فلسطینی برگزار شد، گفت: تحولات فلسطین این روزها بسیار حساس است و دیدگاه ایران نسبت به فلسطین دیدگاه واضح و روشنی است. معتقدیم چیزی که می‌تواند تامین کننده حقوق ملت فلسطین باشد، مقاومت علیه اشغالگر است و روند سیاسی، ایران ایده سیاسی خود را مطرح کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: همه ملت فلسطین باید در یک رفراندوم فراگیر شرکت کنند و نسبت به آینده خود تصمیم بگیرند.

ایران پاسخ رفتارهای مداخله‌گرایانه اروپا را متقابلاً می‌دهد

وی با بیان اینکه در مورد مواضع اروپا دیدگاه های خود را مطرح کردیم، گفت: دیدگاه های خود را با اروپا مطرح کردیم و طرف های اروپایی را به عقلانیت دعوت می‌کنیم،آن ها باید بدانند در مورد ایران صحبت می‌کنند، کشوری که مقتدر و مسئولیت پذیر است و کشوری است که در صورت رفتار عقلانی و منطقی می‌تواند مهم ترین شریک برای  صلح و ثبات در منطقه باشد. ما آنها به به پرهیز از رفتارهای مداخله گرایانه دعوت می‌کنیم اما در صورت رفتارهای مداخله گرایانه ایران واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد و در مورد تمام کشورهای اروپایی صدق می‌کند.

کنعانی در مورد حمله به اماکن دیپلماتیک ایران گفت: مسئولیت کشورهای پذیرنده است که امنیت سفارتخانه های ایران باشند اما متاسفانه به رغم وظیفه، کشورهای پذیرنده، به مسئولیت خود عمل نکردند.

وی ادامه داد: حمله  به یکی از مدارس جمهوری اسلامی ایران در آلمان در نیمه شب و به آتش کشیدن این مدرسه و همچنین حمله به مراکز اسلامی در کشورهای دیگر از مصادیق بی توجهی اروپا به مسئولیت خود در قبال حفظ امنیت مراکز ایران است، مسئولیت حفظ امنیت این مراکز با  کشورهای پذیرنده است و باید برخورد قانونی کنند. ایران یادداشت اعتراضی به سفارتخانه‌ها داده است.

امیدواریم ثبات و امنیت در عراق تحکیم پیدا کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد روند سیاسی در داخل عراق گفت: خوشحال هستیم که روند سیاسی در عراق قوت گرفته و رییس جمهور هم موفق به تشکیل کابینه شده و به سمت جلو در حال پیشرفت است. رییس جمهور کشورمان نیز به رییس جمهور جدید تبریک گفتند و امیدواریم در مهلت قانونی ایشان موفق به تشکیل دولت شوند و ثبات و امنیت در عراق تحکیم پیدا کند .

کنعانی در مورد نشست سیکا افزود: نشست سیکا بسیار مهم بود و  رییس جمهور در این کنفرانس اعتماد ساز در آسیا شرکت کردند، این اقدام در استمرار سیاست خارجی دولت سیزدهم مبتنی بر دیپلماسی پویا و هوشمند است که گفت وگو های خوبی هم صورت گرفت.  رییس جمهور دیدار دو جانبه ای هم با رییس جمهور آذربایجان و هم گفت وگوی دو جانبه‌ای با امیر قطر داشتند که مسائل دو جانبه مورد پیگیری قرار گرفت.

در مقابل تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران واکنش متناسب خواهیم داشت

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره خبرهای منتشر شده درباره سفر یکی از دیپلمات‌های ارشد انگلیسی به تهران نیز اظهار داشت: رفت و آمدهای دیپلماتیک بین ایران و کشورهای دارای روابط دوجانبه براساس نیازهای متقابل و برنامه‌های از قبل تنظیم شده انجام می‌شود. منافع و مصالح ملی برای ایران هم از موضع اقتدار تنظیم می‌شود و هم مبتنی بر اصول سه گانه عزت، حکمت و مصلحت است و روابط خارجی خود را با کشورها تنظیم می‌کنیم. اخباری منتشر شده و مرتبط با تحولات داخلی ایران کردند. در ارتباط با مواضع انگلیس درباره اوضاع داخلی ایران و مواضع مداخله جویانه این کشور واکنش جدی نشان داده و قاطعانه محکوم کردیم و تذکر جدی هم دادیم و سفیر انگلیس هم احضار شد.

وی گفت: در پی تحریم‌های اخیر این کشور علیه برخی از مقامات ایران نیز هم محکوم کرده و هم اعتراض جدی کردیم و همانطور که اعلام کردیم واکنش متناسب خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به به این سؤال که ایران مذاکرات رفع تحریم‌ها را پایان یافته می‌داند؟ گفت: مذاکرات رفع تحریم از دستورکار ایران خارج نشده است. مشکل تناقض رفتاری و گفتاری در مقامات دولت آمریکاست از یک سو پیام می‌دهند و دیدگاه‌های خود را منتقل می‌کنند و از سوی دیگر در رفتار و گفتارها این مواضع عملا مکمل و تکمیل کننده روند مذاکرات نیست. زمینه‌ها برای احیای توافق و بازگشت همه طرف‌ها وجود دارد. الان این موضوع وابسته به تصمیم سیاسی دولت آمریکاست و هر زمان اراده کنند می‌توانیم به توافق برگردیم. ایران معطل توافق نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید براینکه هیچ سلاحی برای طرف‌های درگیر جنگ اوکراین ارسال نکرده‌ایم، گفت: متاسفانه اخباری منتشر می‌شود که مبتنی بر مسائل سیاسی است. ایران بارها اعلام کرده که یک طرف جنگ میان روسیه و اوکراین نیست و هیچ سلاحی را برای هیچ کدام از طرفین ارسال نکرده است. 

وی ادامه داد: ایران همانطور که مخالف جنگ در سوریه و عراق و… بود، در خصوص اوکراین نیز ما مخالف جنگ هستیم. ما تلاش های خود را برای پایان دادن به رویکرد نظامی انجام دادیم. این طنز تلخ است که کشورهایی که صادر کننده میلیون ها دلار اسلحه به یک طرف جنگ هستند، جنگ تبلیغی علیه ایران راه انداختند. اگر طرف‌دار صلح هستند این میزان ارسال سلاح چه معنا دارد. ایران دنبال راهکار سیاسی است و در این مسیر تلاش کرده و خواهیم کرد.

رفتار مداخله جویانه و عجولانه کشورهای اروپایی در قبال حوادث اوین را محکوم می‌کنیم

کنعانی در مورد اتفاق رخداده در زندان اوین گفت: متاسفانه در مورد زندان اوین هم ، شاهد اتخاذ رفتار مداخله جویانه و عجولانه از سوی کشورهای اروپایی بودیم که این رفتار عجولانه را نمی پذیریم و آن را محکوم می‌کنیم.

وی درباره زندان اوین و ابراز نگرانی برخی کشورهای غربی و آمریکا از وضعیت دوتابعیتی اظهار داشت: متاسفانه درباره این اتفاق همان رویکردی که برخی از دولت‌های اروپایی و آمریکا در ارتباط با رخداد اخیر در ایران عمل کرد همین روش درباره رخداد زندان اوین شاهد بودیم. اتخاذ مواضع بی پایه و بی اساس و رفتار پیشداورانه، عجولانه و مداخله جویانه و این رفتار عجیبی است و قطعا محکوم می‌کنیم. اتفاقی در هر کشوری می‌تواند رخ دهد این رفتار پیشداورانه غیرقابل قبول است و دخالت در امور داخلی ایران است. ایران در ارتباط با امنیت شهروندانش مسئولانه عمل می‌کند و هم اتباع خارجی حاضر در ایران را تامین می‌کند. رفتارهای عجولانه و قضاوت‌های سیاسی در ارتباط با رخدادهای طبیعی نمی‌تواند کمک کننده باشد. ایران در ارتباط با اطلاع رسانی به این کشورها در این زمینه عمل کرده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره برگزاری رزمایش در رود ارس گفت:‌انجام رزمایش‌های نظامی توسط نیروهای مسلح ایران امر جدیدی نیست و در بازه‌های زمانی مختلف متناسب با نیازهای نیروهای مسلح و نیازهای آموزشی انجام می‌شود. حضور نیروهای بیگانه در کل منطقه ایجاد کننده امنیت نیست.

آمریکا توافق مبادله زندانیان را به احیای برجام منوط کرده است

کنعانی اظهار داشت: روند برای اجرای توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا مهیا است، با آمریکا پیش از این بر سر مبادله زندانیان توافق کردیم، اما طرف آمریکایی آماده آجرای توافق نبود.آمریکا توافق تبادل زندانیان را منوط و موکول به توافق درباره احیای برجام کرده بود.ایران تاکید کرده که موضوع زندانیان یک موضوع سیاسی بوده و ارتباطی به توافق و برجام ندارد.امیدواریم با تصمیم درست آمریکا شاهد آزادی زندانیان، به‌خصوص زندانیان ایرانی باشیم.

 انتظار داریم که عراق مانع تردد گروه‌های تجزیه طلب از مرزهای مشترک شود 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم همانطور که جمهوری اسلامی ایران امنیت عراق را امنیت خود فرض می‌کند، عراق نیز امنیت ایران را امنیت خود تلقی کند و به مسئولیت خود برای حفظ امنیت مرزهای جمهوری اسلامی ایران عمل کنند. انتظار داریم که عراق مانع تردد گروه‌های تجزیه طلب از مرزهای مشترک شود .

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که اگر اتحادیه اروپا تحریم کند تاثیری بر روند مذاکرات خواهد داشت؟ گفت: امیرعبداللهیان دیدگاه های ایران را به صورت واضح توضیح داده است. این‌که مبادرت به تحریم‌های جدید کنند غیرسازنده و غیرمنطقی است و ایران هم نسبت به رفتارهای غیرسازنده و غیرمعقول نیز واکنش‌های متناسب و متقابل نشان خواهد داد. در ارتباط با منافع و مصالح ایران به هیچ وجه مسامحه و تعلل نخواهد کرد. مسیر مذاکرات مسیر جداگانه‌ای است.

 مناسبات اقتصادی ما با دولت سرپرستی موقت افغانستان برقرار است 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تحولات اخیر افغانستان گفت : ثبات و آرامش در افغانستان از اولویت‌های اساسی ماست.تامین معیشت مردم افغانستان که سال‌هاست تحت اشغال بیگانگان است، برای ما بسیار اهمیت دارد. ما با نگاه به تامین امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان با دولت سرپرستی موقت افغانستان مراوده داریم.

کنعانی در واکنش به تحریم لاریجانی و ظریف و دیگر مقامات ایرانی توسط کانادا،گفت: اقدامات ضد ایرانی و ضد انسانی کانادا علیه ایران موضوع جدیدی نیست. ما شاهد رویه چندساله مقامات کانادا علیه ایران بودیم که مبنی بر دلخوش کردن عوامل ایران‌ستیز ساکن خود کانادا هستند.

خوش‌بینیم پول‌های بلوکه‌شده در کره جنوبی آزاد شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات ایران و عربستان گفت: مذاکراتی که بین ایران و عربستان انجام شده، مفید بوده است. اگر مفید نبود تا پنج دور ادامه پیدا نمی‌کرد.

وی همچنین در مورد پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی اظهار داشت: خوش‌بینیم که در نتیجه گفت‌وگوها و تماس‌ها به‌زودی شاهد آزادی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها