أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۵۸۹۶
زمان انتشار: ۱۰:۰۰     ۲۸ مهر ۱۴۰۱
برگزاری رزمایش نیروی زمینی سپاه را باید در امتداد عملیات گسترده یک ماه گذشته در شمال غرب کشور تحلیل کرد.

به گزارش پایگاه 598، سبحان حافظی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت:برگزاری رزمایش نیروی زمینی سپاه را باید در امتداد عملیات گسترده یک ماه گذشته در شمال غرب کشور تحلیل کرد. در عملیاتی که در جدار مرزی با شمال عراق انجام پذیرفت مقرهای اصلی گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در اقلیم شمال عراق زیر آتش سنگین توپخانه‌ای، موشکی و پهپادی رفت و ضربات جبران‌ناپذیری به منابع انسانی و لجستیک این گروهک‌ها وارد شد. البته پیش‌تر و به‌صورت مکرر به حکام مسلط بر اقلیم هشدار داده‌شده بود که به باید تعهدی که سه دهه پیش مبنی بر کنترل گروهک‌های مستقر در این منطقه داده‌شده پایبند بمانند و در غیر این صورت عملیات مرداد ۱۳۷۴ کویسنجق تکرار خواهد شد. بااین‌حال هشدارها جدی گرفته نشد و آتش رزمندگان اسلام، بار دیگر سیلی سختی به ضدانقلاب نواخت.

اما این عملیات پایان کار نبود و در ضمن خود پیامی واضح و آشکار برای برخی دیگر از کشورهای منطقه نیز داشت. در همسایگی همان منطقه شمال غرب کشور نیز کسانی هستند که آرزوهای بزرگ، اما توخالی دارند. بلندپروازی حاکمان باکو آن‌ها را به این گمان انداخته که می‌توانند ژئوپلیتیک منطقه را بر هم بزنند. آن‌ها هنوز متوجه این واقعیت نشده‌اند که پیروزی در جنگ ۲۰۲۱ قره‌باغ نه حاصل بیرق‌دارهای آناتولی یا حتی کمک اطلاعاتی تل‌آویو، بلکه ناشی از چشم‌پوشی‌های هوشمندانه تهران و مسکو بود و پاشینیان نیز سیلی سختی از بابت امیدش به غرب خورد. اما خط قرمز جمهوری اسلامی ایران تغییر اساسی در ژئوپلیتیک منطقه است و این پیام چندین بار به‌صورت دیپلماتیک و اینک میدانی به شمال ارس مخابره شد.

هرگونه خیال خام برای تصاحب زنگه‌زور با واکنش قدرتمند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد و ممکن است بخشی از باخته‌های فتحعلی‌خان قاجار را به مام میهن بازگرداند. جمهوری اسلامی ایران به تمامیت ارضی متعارف همسایگان احترام می‌گذارد و چشم‌پوشی‌های سال گذشته نیز به جهت آن بود که قره‌باغ از دوره شوروی متعلق به باکو بود؛ اما کسانی که بازی به‌هم زدن مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی را شروع کنند، زیان‌دیده خواهند بود. اگر بازی بر هم خوردن مرزها شروع شود ممکن است ملت ایران به فکر بازستانی پاره تن خود در شمال ارس بیفتند و این بازستانی برای دیگران دردسرساز خواهد شد. مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده‌اند که معتقد به حسن همجواری و اخلاق برادرانه با همسایگان هستند، اما درعین‌حال «عزت، حکمت و مصلحت» ایجاب می‌کند به موذی‌گری‌ها نیز واکنش جدی نشان داده شود و گاه هزینه جبران‌ناپذیری بر کسانی که شیطنت می‌کنند تحمیل کرد.

هرچند اکنون تمرکز بخشی از نیروهای زمینی سپاه در شمال غرب کشور است، اما مدافعان ایران از دیگر همسایه موذی غافل نیستند و ازاین‌رو پیامی واضح به ریاض نیز داده شد. در طول هفت سال گذشته به‌رغم شیطنت و خباثت مکرر آل سعود، جمهوری اسلامی به جهت حفظ وحدت اسلامی، ادب اسلامی در قبال همسایه جنوبی را رعایت کرده، اما ادامه شیطنت‌های برای ریاض گران تمام خواهد شد. رژیم آل‌سعود در آستانه مقطع حساس و سرنوشت‌ساز جابه‌جایی قدرت و بر تخت‌نشینی پسر به‌جای پدر است که طبیعتاً هرگونه بی‌ثباتی در محیط حجاز و نجد می‌تواند سرنوشت کل قبیله را به مخاطره بیفکند.

بر آگاهان پوشیده نیست که اینترنشنال نه یک پروژه رسانه‌ای، بلکه یک همکاری مشترک امنیتی میان تل‌آویو-ریاض است که در تقسیم‌کار آن موساد متولی هدایت محتوایی و سعودی‌ها مادرخرج این کار مشترک هستند. مقابله با یک پروژه امنیتی، اقدام متناسب و نامتقارن می‌طلبد. اگر شیپوری از لندن به آشوب دعوت می‌کند، شاید لازم باشد پاسخ را در صحراهای گرم جنوب خلیج‌فارس دریافت کند. آتشی که از لندن سطل زباله‌های تهران را می‌سوزاند، شاید کمانه کند و مانند شهریور ۹۸ خاطره بِقِیْق و خُرِیْص را برای قبیله بادیه‌نشین تداعی کند. طبیعی است که این بار نه صادرات نفت بلکه شاید سرنوشت کل خاندان به مخاطره بیفتد. پیام به نجد واضح بود، اگر ادامه دهید باید منتظر هزینه‌هایش نیز باشید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها