کد خبر: ۵۱۶۰۵۵
زمان انتشار: ۱۳:۵۰     ۰۱ آبان ۱۴۰۱
در حالی که مرغ همچنان با قیمت ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان باید به فروش برسد اما بیشتر مردم از افزایش خودسرانه قیمت ها گلایه دارند.

به گزارش پایگاه 598، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در حالی در بازار با نرخ مصوب 59 هزار و 800 تومان عرضه می‌شود که طی هفته‌های گذشته قیمت آن به بیش از ۷۰ هزار تومان رسیده و گلایه هایی را به دنبال داشته است. هر چند طبق مصوبه دولت قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۴۰ هزار تومان و مصرف‌کننده ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است و هنوز هم خبری از افزایش رسمی قیمت ها نیست اما مردم از گرانی خودسرانه و بدون نظارت قیمت ها گلایه دارند. بعضی کاربران فضای مجازی هم نوشته اند که مرغ گرم را که باید 59 هزار و 800 تومان باشد در روزهای گذشته تا قیمت 75 هزارتومان هم خریده اند و جای خالی نظارت ها به شدت احساس می شود . با افزایش قیمت های ناگهانی زمزمه هایی شکل گرفته که احتمالا دولت می خواهد طی روزهای آینده قیمت های رسمی مرغ و تخم مرغ را افزایش دهد و همین مسئله باعث گرانی در بازار شده است.

واقعا گرانی مرغ و تخم مرغ در راه است؟
با ادامه شایعات درباره افزایش رسمی قیمت مرغ ،معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گزارشی را درباره آخرین وضعیت عرضه مرغ و تخم مرغ داد. وی با بیان این که کمبودی در عرضه مرغ و تخم‌مرغ نداریم، گفت: قیمت مرغ همچنان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است و افزایشی در قیمت مرغ و تخم‌مرغ نداریم.

به گزارش همشهری آنلاین، محسن شیراوند در یک گفت و گوی تلویزیونی اظهار کرد: کمبودی در زمینه تأمین نهاده‌های دامی جو، ذرت و کنجاله سویا نداریم و کشور به لحاظ ذخایر راهبردی در شرایط مطلوبی قرار دارد.
وی افزود: حدود ۹۴ درصد تعهدات در زمینه تأمین نهاده‌های دامی محقق شده و بقیه تعهدات هم در حال اجراست و درنهایت تا اوایل آبان ماه تمام تعهدات محقق می‌شود.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: صنعت تخم‌مرغ در نیمه اول سال به دلیل کاهش تقاضا با کمترین سود یا حتی ضرر کار کرد.

شیراوند تصریح کرد: سوددهی صنعت تخم‌مرغ با افزایش مصرف در نیمه دوم سال همراه است چرا که همیشه شاهد افزایش قیمت‌هایی در نیمه دوم سال بوده ایم.وی گفت: امیدواریم در هفته پیش رو با اتحادیه‌های این حوزه به توافقاتی برسیم و بتوانیم هزینه تمام شده تولید را در ابتدای زنجیره کاهش دهیم تا در انتهای زنجیره قیمت برای مصرف‌کننده ثابت بماند و افزایشی نداشته باشد.

وی با بیان این که قیمت مرغ همچنان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است، افزود: افزایشی در قیمت مرغ و تخم‌مرغ نداریم.

شیراوند با اشاره به بازار برنج اظهار کرد: هم‌اکنون در خصوص برنج وارد بحث قیمت‌گذاری نشده‌ایم و در حال رصد بازار هستیم.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی در حوزه مصرف‌کننده ثبات قیمت و در حوزه تولیدکننده کمک حداکثری به توسعه و رونق هرچه بیشتر تولید است. در همین حال، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم گفت: هم اکنون افزایش قیمت مرغ در بازار متاثر از افزایش تقاضا و جوجه‌ریزی در یک ماه اخیر است. البته طی دو هفته آینده قیمت مرغ به قیمت مصوب خواهد رسید. طی امسال ۹۵ هزار و ۴۶۹ تن مرغ در استان تولید شده که برای این میزان تولید ۶۲ میلیون و ۲۵۶ هزار قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته است.وی افزود: پس از اجرای اصلاح نظام یارانه‌ها، کاهش جوجه‌ریزی ناشی از کاهش مصرف مرغ و افزایش ذخیره مرغ صورت گرفت اما هم اکنون به دلیل افزایش مصرف مرغ، میزان جوجه‌ریزی افزایش داشته است. در مهر امسال هم میزان جوجه‌ریزی در استان نسبت به ماه گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است. البته ایرنا نوشته پس از اصلاح نرخ ارز و عادلانه شدن نظام یارانه‌ای کشور نهاده‌ها به وفور در بازار موجود است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد؛ اما برخی از تولیدکنندگان بر این باورند که دولت قرار بود قیمت محصولات پروتئینی را که متاثر از این موضوع است تا پایان شهریورماه به نرخ واقعی برساند، زیرا علاوه بر هزینه‌های تمام شده تولید، نهاده‌ها را با ارز نیمایی یا آزاد خریداری می‌کنند که این امر نیازمند سرمایه در گردش چند برابری و افزایش نقدینگی برای تولید است. البته طی این مدت وزارت جهاد کشاورزی با تشدید بازرسی و نظارت در بازار، تلاش در برخورد جدی و قانونی با گران‌فروشان داشته به طوری که به تازگی با پیگیری مسئولان دولتی جریمه تخلفات بین ۱۰ تا ۲۵ برابر افزایش یافت که همین مسئله ابزاری برای جلوگیری از گران‌فروشی در بازار شده است.حالا باید منتظر ماند و دید که آیا وعده بیشتر نشدن قیمت رسمی مرغ در روزهای آینده باز عملی خواهد شد؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها