امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۵۱۶۴۰۴
زمان انتشار: ۰۸:۲۳     ۰۹ آبان ۱۴۰۱
تصویب لایحه ترمیم حقوق ۱۴۰۱
نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، مصوباتی برای رفاه معلمان، کارمندان، بازنشستگان و کارکنان نیروهای مسلح داشتند.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، مصوباتی برای رفاه معلمان، کارمندان، بازنشستگان و کارکنان نیروهای مسلح داشتند.

با تصویب مجلس، تمام معلمان طرح مهرآفرین در قانون رتبه بندی معلمان بدون برگزاری آزمون مجدد و الزام وزارت آموزش و پرورش به صدور کد شناسه از اول مهر سال 1401 مشمول قانون رتبه‌بندی معلمان خواهند شد.

در جلسه علنی دیروز مجلس و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری (لایحه اصلاح قانون بودجه 1401)، نمایندگان با پیشنهاد محمدحسن آصفری نماینده اراک در خصوص اصلاح ردیف 9 این لایحه به شرح زیر موافقت کردند: کلیه معلمان طرح مهرآفرین مشمول قانون رتبه بندی معلمان بدون برگزاری آزمون مجدد قرار گرفته و وزارت آموزش و پرورش ملزم به صدور کد شناسه از اول مهر سال 1401 برای آنها می‌باشد.

افزایش حقوق بازنشستگان کشوری تصویب شد

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی دیروز با افزایش حقوق بازنشستگان کشوری موافقت کردند. بر این اساس میزان افزایش حقوق این بازنشستگان 900 هزار تومان بعلاوه 5 درصد از حکم تعیین شد.

نمایندگان در جریان رسیدگی به لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، ردیف 2 این لایحه را تصویب کردند.

در ردیف 2 این لایحه آمده است:
2-1- حقوق مشمولین جزء 2 بند "الف" تبصره 12 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی، مبلغ 9 میلیون ریال افزایش می‌یابد.

تبصره - افرادی که پس از اجرای این قانون بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان، تاثیرمیزان ریالی افزایش مذکور در بند 1 این قانون کمتر از افزایش ناشی از این جزء برای بازنشسته هم طبقه و دستگاه مشابه به علاوه افزایش سنواتی گردد، تا سقف مذکور مبلغ ترمیم را دریافت می‌نمایند.

2-2- علاوه بر مبلغ افزایش مندرج در جزء 1-2 این قانون، حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، پنج درصد نسبت به حکم حقوقی شهریور 1401 افزایش می‌یابد.

در مصوبه دیگری و براساس لایحه اصلاح قانون بودجه 1401، حق اولاد صد درصد و حق عائله مندی کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری 50 درصد در راستای قانون حمایت از خانواده افزایش می‌یابد.

مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی 30 درصد افزایش می‌یابد

همچنین با تصویب مجلس، مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور به میزان 30 درصد افزایش می‌یابد.

در ادامه جلسه علنی دیروز ردیف 5 لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت درباره افزایش حقوق مددجویان کمیته امداد امام و بهزیستی را به تصویب رسید. براساس ردیف 5 ماده واحده این لایحه؛ مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور به میزان 30 درصد افزایش می‌یابد.

حقوق نیروهای انتظامی و مسلح 20 درصد افزایش می‌یابد

افزایش 20 درصدی حقوق نیروهای انتظامی و مسلح در لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

نمایندگان با پیشنهاد احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم مبنی بر افزایش 20 درصدی حقوق نیروهای انتظامی و مسلح با 164 رای موافق، 29 رای مخالف و 15 رای ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

امیرآبادی فراهانی در جریان طرح پیشنهاد خود گفت: حقوق و مزایای نیروهای انتظامی و مسلح طبق تبصره 3 ماده 117 قانون خدمات کشوری باید 20 درصد بیشتر از نیروهای لشگری و کشوری باشد، بنابراین آنها باید افزایش حقوق داشته باشند، چرا که حقوق این عزیزان از دیگر بخش‌های لشکری کمتر است، لذا حق آنهایی است که در مرزها مرزبانی می‌کنند، حقوقشان افزایش یابد.

براساس این پیشنهاد، به ردیف 1 ماده واحده لایحه مذکور عبارت "در اجرای این بند درخصوص نیروهای مسلح تبصره 3 ماده 117 قانون مدیریت خدمات کشوری اجرایی می‌شود" الحاق می‌شود.

براساس ردیف 1 اصلاح شده ماده واحده لایحه مذکور، 3 هزار امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/86 و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 13/6/70 و سایر مشمولین جزء 1 بند "الف" تبصره 12 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور (به استثنای مشمولان قانون کار) و معادل ریالی 210 امتیاز برای اعضای هیات علمی و قضات، با عنوان ترمیم حقوق، به صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می‌شود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی می‌باشد. امتیاز مذکور برای افرادی که پس از تصویب این قانون در دستگاههای موضوع این بند بکارگیری می‌شوند، نیز اعمال می‌گردد. در اجرای این بند درخصوص نیروهای مسلح تبصره 3 ماده 117 قانون مدیریت خدمات کشوری اجرایی می‌شود

تبصره: علاوه بر افزایش مندرج در این بند، حداکثر 15 درصد به عنوان "فوق العاده جهش علمی بر مبنای عملکرد" به حقوق و مزایای مستمر اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاههای اجرائی، اضافه می‌شود.

اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی20 درصد افزایش می‌یابد

اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی در سال 1401 در راستای اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشگری و کشوری20 درصد افزایش یافت.

در ادامه جلسه علنی دیروز و در جریان بررسی لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری با مفاد بند 6 این لایحه موافقت کردند.

مفاد بند 6 به شرح زیر است: ‌6- به دولت (سازمان برنامه و بودجه کشور) اجازه داده می‌شود اعتبارات هزینه‌ای دستگاههای اجرائی در سال 1401 را تا 20 درصد و درسقف مصارف قانون بودجه سال 1401 بابت اجرای این قانون افزایش دهد.

245 نماینده مجلس خواستار رفع مشکل مسکن روستاییان شدند

245 نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور بر ضرورت رفع مشکل مسکن روستاییان تاکید کردند و خواستار توجه دولت و اختصاص اعتبارات پیش‌بینی شده در قانون برای احیای بافت فرسوده در این مناطق و مقاوم‌سازی واحدهای آسیب‌پذیر روستایی شدند.

نمایندگان در این نامه افزودند: با وجود توجه و رویکرد دولت به بحث احداث مسکن مقارن با تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید مسکن در شهریور سال 1400 و همچنین تصویب افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی در صورت جلسه دوم شورای عالی مسکن مورخ 25 آبان 1400 و تاکید رئیس جمهور بر لزوم و تسریع در پرداخت تسهیلات مذکور، متاسفانه عدم همراهی برخی مسئولان، دستیابی به اهداف پیش روی طرح نوسازی و بهسازی مسکن روستایی را دور از ذهن ساخته است.

این نمایندگان در نامه خود یادآور شدند: به‌رغم اقدامات موجود در مصوبات مذکور، همچنان صدور تضمین‌نامه به دلیل مانع‌تراشی سازمان برنامه و بودجه کشور با تاخیر مواجه شده و با توجه به محدودیت‌های ساخت و ساز در فصول پاییز و زمستان موجب نارضایتی روستاییان و انباشت واحدهای نیمه تمام در این مناطق شده است.

نمایندگان در نامه خود نوشتند: وزارت راه و شهرسازی با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور تسهیل روند اجرای طرح اقدام و اصلاح مصوبه مورد اشاره اقدام نموده است که اصلاحیه مذکور در جلسه مهرماه 1401 هیات وزیران مطرح و به دلیل مخالفت سازمان برنامه و بودجه کشور جهت طرح به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها