يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۶۴۱۶
زمان انتشار: ۰۹:۳۲     ۰۹ آبان ۱۴۰۱
رئیس کارگروه هسته ای دانشگاه علوم پزشکی ایران، بر ضرورت آموزش کادر درمان در مواجهه با آلودگی های رادیواکتیو تاکید کرد و گفت: اولین اورژانس هسته ای در بیمارستان شهدای هفتم تیر احداث می شود.

به گزارش پایگاه خبری 598، علی نشاسته ریز، یکی از مشکلات کشور را مجهز نبودن مراکز درمانی برای مقابله با آلودگی‌های ناشی از مواد رادیواکتیو دانست و افزود: دفتر فیزیک بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران چند سال است که آموزش بیمارستان‌ها، حفاظت‌های پرتویی و پیشرفته، نحوه ارزیابی مشکلات و تکمیل تجهیزات را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه باید اورژانس بیمارستان‌ها برای مقابله با آلودگی‌های ناشی از مواد رادیواکتیو مجهز و کادر درمان آموزش‌های لازم را دریافت کنند، ادامه داد: در کمیته علمی سلامت پرتویی و هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی ایران مقرر شده که در بیمارستان هفتم تیر واقع در شهرری اورژانس فوریت‌های هسته‌ای راه اندازی شود.

نشاسته ریز گفت: نقشه این اورژانس بر اساس استانداردهای جهانی در وسعتی حدود ۳۰۰ متر مربع به دستور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران طراحی شده و تأمین بودجه اولیه برای ساخت آن نیز در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه در حوزه اورژانس هسته‌ای به غیر از شهر بوشهر مورد شاخصی و عملیاتی وجود ندارد، افزود: همزمان با ساخت بنای اورژانس هسته‌ای بیمارستان هفتم تیر، با ارزیابی دقیق از آلودگی‌های احتمالی تجهیزاتی که نیاز است به تدریج خریداری می‌شوند.

نشاسته ریز با اشاره به تشکیل کمیته علمی سلامت پرتویی متشکل از نمایندگان سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت، پدافند غیر عامل کشور، وزارت دفاع در دانشگاه علوم پزشکی ایران، یادآور شد: مواد رادیواکتیو اگر در محیط پراکنده شوند، اثرات سو و مرگ آوری دارند؛ این مواد قابلیت این را دارند که وارد سیستم‌های حیاتی مثل آب، خاک، گیاهان و بدن حیوانات شده و در نهایت وارد بدن انسان‌ها شوند.

وی گفت: یکی از شایع‌ترین آسیب‌های مواد رادیواکتیو، بروز انواع سرطان است، بنابراین آموزش حفاظت فردی برای افرادی که در معرض آلودگی‌های رادیواکتیو قرار دارند، بسیار مهم است.

رئیس کارگروه هسته‌ای و پرتویی پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی ایران، از برگزاری دوره‌های جدید آموزش برای پزشکان، متخصصان طب اورژانس و کارکنانی که با پرتو سر و کار دارند، خبر داد و یادآور شد: آخرین دوره‌های آموزشی به پیش از همه گیری کرونا بر می‌گردد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها