أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۶۵۲۹
زمان انتشار: ۱۱:۰۰     ۱۱ آبان ۱۴۰۱
با تلاش‌های رییس کل سازمان نظام پزشکی برای دعوت پزشکان به آرامش تعدادی از اعضای سازمان نظام پزشکی تهران تلاش کردند در حرکتی نمایشی اعلام کنند که حامی حقوق پزشکان هستند اما جامعه پزشکی معتقدند استعفای این افراد پشت پا زدن به آرای آنها بوده است.

به گزارش پایگاه 598، طی روزهای اخیر تعدادی از پزشکان درخواست تجمع جلوی درب سازمان نظام پزشکی را داشتند که با توجه به اغتشاشات روزهای اخیر و حضور برخی افراد در خیابان‌ها برای ایجاد ناامنی و آشوب سازمان نظام پزشکی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به برخی شایعات و شبهات منتشره به استحضار می رساند توسط هیچ نهاد رسمی تا کنون مجوزی در خصوص تجمع در سازمان‌های نظام پزشکی سراسر کشور صادر نشده است.

نظام پزشکی تهران: گردهمایی پزشکان را لغو کنید

همچنین سید موید علویان، رییس هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با صدور اطلاعیه‌ای در ارتباط با انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر گردهمایی روز چهارم آبان‌ماه پزشکان، آورده است: «فرهیختگان سپیدجامه که در همه عرصه‌های خدمت به مردم کشور خود پیشقراول بوده و هستید؛ با توجه به شرایط کشور و با توجه به درخواست برخی از همکاران برای گردهمایی در روز چهارم آبان ماه در نظام پزشکی تهران بزرگ، موضوع را با همکارانم در هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ مطرح کردم.

همه ما به اصول اخلاق پزشکی از جمله تلاش حداکثری برای حفظ جان مردم و رعایت رازداری به عنوان یکی از حقوق اساسی بیماران خود معتقدیم و بر این باوریم که حفاظت از سلامت جامعه وظیفه بنیادین ما در تمام حرفه‌های گروه پزشکی و تیم سلامت است. نظام پزشکی خانه شما عزیزان است و اینجانب به دیدگاه‌های مختلف احترام می گذارم ولی در شرایط حاضر امکان فراهم کردن فضای فیزیکی متناسب برای درخواست کنندگان وجود ندارد.

بنابراین ضمن تاکید بر اهمیت ارزش‌های مشترک حرفه‌مندان پزشکی که همگی بر حفظ آنها هم‌قسم هستیم، اینجانب به عنوان رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ از همکارانی که دعوت به گردهمایی نموده‌اند درخواست می‌نمایم آن را لغو نمایند تا در شرایطی بهتر و مناسب‌تر بتوانیم گفتگو در فضایی عاری از هرگونه خشونت و همراه با بردباری را تجربه کنیم.»

تجمع یا اغتشاش؟

پس از صدور این اطلاعیه‌ها و غیرقانونی خواندن هرگونه اعتراض، عده‌ای محدود از پزشکان و برخی از افراد غیرپزشک با حضور در تجمعی در خیابان اطراف سازمان نظام پزشکی اقدام به سر دادن شعارهایی کردند، شعارهایی که هیچ‌گونه مطالبه صنفی در آن‌ها مشاهده نمی‌شد. به کار بردن برخی الفاظ رکیک در میان این تجمع نشان می‌داد که تعداد افراد غیرپزشک از تعداد پزشکان در این تجمع بیشتر است و در نهایت این تجمع به اغتشاش تبدیل شد و بلافاصله برخی تصاویر این تجمع در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه دست به دست شد.

استعفاهای نمایشی اعضای نظام پزشکی

با به اغتشاش کشیده شدن و سردادن شعارهای هنجارشکنانه و بسته شدن خیابان توسط تعدادی از این افراد، نیروی انتظامی در راستای برقراری نظم و امنیت جامعه وارد صحنه می‌شوند که در این بین نیز تعدادی انگشت‌شماری از افراد حاضر در این تجمع غیرقانونی بازداشت می‌شوند، هرچند پس از این اتفاق رییس سازمان نظام پزشکی از تلاش این نهاد برای آزادی پزشکان خبر داد و با پیگیری‌های صورت گرفته این افراد آزاد شدند اما رئیس سازمان نظام پزشکی تهران و قائم مقام وی و چند تن دیگر از اعضای این سازمان در اقدامی عجیب به جای آرام کردن فضا و دعوت از پزشکان برای پیگیری مطالبات خود از مسیر قانونی استعفا دادند! استعفاهایی که از نظر تعدادی از اعضای سازمان نظام پزشکی نمایشی بوده و این افراد از این طریق تلاش می‌کنند با استفاده از این فضا کم‌کاری‌های خود را جبران کنند.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ، با اشاره به استعفای خود از سمت قائم مقامی این سازمان، اظهار می‌کند: «دلیل این موضوع عدم احترام به جامعه پزشکی و هتک حرمت به پزشکانی بود که قصد برگزاری تجمعی مسالمت آمیز در این سازمان را داشتند.» این موضوع از سوی وی درحالی مطرح می‌شود که این تجمع هیچ‌گونه مجوزی نداشته  و آقای علویان نیز هیچ‌گونه پیگیری درخصوص حادثه فوق انجام نداده است.

رییس‌زاده: صلاح نمی‌دانم و امیدوارم در این شرایط حساس در کنار همکاران به فعالیت خود ادامه دهید

اما نکته قابل تأمل ماجرا توصیه رئیس کل نظام پزشکی در مورد استعفای رئیس نظام پزشکی تهران بود، محمد رییس‌زاده که تلاش می‌کند جامعه پزشکی را به آرامش دعوت کند؛ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «ضمن ابراز تاسف از حادثه پیش آمده برای شما که با دلسوزی و مجدانه پیگیر حل مشکلات اعضای جامعه پزشکی بودید ،استعفای شما را در شرایط فعلی که انسجام و همدلی، نیاز مبرم ارکان مختلف سازمان نظام پزشکی کشور است به صلاح نمی‌دانم و امیدوارم در این شرایط حساس در کنار همکاران به فعالیت خود ادامه دهید.»

علی رغم توصیه رییس سازمان نظام پزشکی، علویان طی نامه‌ای اعلام کرد که اعضای سازمان نظام پزشکی از تمام مسوولیت‌های خود استعفا داده‌اند اما چرا نایب رئیس سازمان فقط خبر موافقت با استعفای دکتر رازی را اعلام کرده است و این اقدام غیرقانونی بوده است! ما بر استعفای خود تاکید داریم و پذیرش آن باید از طریق مراحل قانونی باشد.

استعفا دادید یا ندادید؟

اقدام عجیب و غریبی که با واکنش مشاور رئیس کل سازمان موجه شد و وی در توییتی اعلام کرد «استعفا دادید یا ندادید؟ پشیمانید یا نیستید؟ پاسخ ساده و فقط یک کلمه است. با مردم و پزشکان صادق باشید.»

اما قائم مقام سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این پرسش با لحنی دو از شأن جامعه پزشکی پاسخ داده است « بهتر است دکتر رییس زاده جلوی نوچه‌هایش را بگیرد! خانه ما توسط سرکوبگران جامعه پزشکی اشغال شده است»!

اظهارات قائم مقام مستعفی نظام پزشکی درحال مطرح می‌شود که وی اقدامات رییس کل سازمان برای پیگیری مطالبات اعضا و آزادی اعضای بازداشت شده را نادیده گرفته است و تلاش می‌کند رییس کل سازمانی که با رأی قاطع اعضای جامعه پزشکی انتخاب شده است را سرکوبگر و اشغالگر بداند.

در ادامه نظر چندتن از پزشکان را درخصوص موضع اعضای مستعفی را جویا شدیم، آنها معتقدند «استعفاهای نمایشی و صوری توسط تعدادی از اعضای وابسته به فردی که در انتخابات رد صلاحیت شده است با هدف خدچه‌دار کردن به حیثیت جامعه پزشکی است و بهتر است افراد دیگری جایگزین آن‌ها شوند.» عده‌ای دیگر از پزشکان نیز معتقدند که «آرای آن‌ها توسط این اعضا به بازی گرفته شده و این افراد توانایی دفاع از حقوق پزشکان را ندارند.» همچنین تعدادی دیگر از پزشکان نیز معتقدند «رئیس کل سازمان نظام پزشکی و معانان وی راحت‌ترین راه را برای فرار از مسوولیت و پیگیری مطالبات پزشکان انتخاب کردند که آن هم استعفا بوده است!»

این افراد اعتقاد دارند اشخاصی باید در سازمان نظام پزشکی دارای مسوولیت باشند که توانایی گفت‌وگو با سایر نهادها را در راستای تحقق مطالبات قانونی پزشکان را داشته باشند، نه با وقوع حوادثی مشابه تلاش کنند تا اوضاع را متشنج کنند.» تعدادی دیگر از پزشکان نیز با اشاره به نمایشی بودن این استعفا اعلام کرده‌اند «افراد مستعفی خواهان تایید استعفا توسط هیأت مدیره‌ای هستند که از دوستان خودشان هستند؛ مشخص است که استعفا پذیرفته نمی‌شود و این استعفا نمایشی است.»

از سوی دیگر اظهارات برخی از پزشکان نشان می‌دهد برخی از این افراد مستعفی طی پیام‌هایی به مسوولان سازمان نظام پزشکی اعلام کرده‌اند که استعفای آنها از روی هیجان بوده و قصد بازگشت به پست سازمانی خود را دارند. بر حسب قانون بررسی استعفای این افراد نیازی به تایید اعضای هیئت مدیره ندارد و باید اعضای علی‌البدل جایگزین این افراد شوند.

از آنجا که طبق قانون بازگشت این افراد به پست قبلی نیازمند پس گرفتن استعفا و تایید اعضای هیأت مدیره نظام پزشکی تهران است، امید است هیات مدیره نظام پزشکی با پس گرفتن استعفای این افراد مخالفت کنند تا رییس جدید نظام پزشکی تهران با به کارگیری افرادی که توانایی پیگیری مطالبات پزشکان را دارند و در مواجهه با حوادث پیش آمده با استعفا جای خالی ندهند گامی اساسی در راستای ترمیم نظام پزشکی پایتخت بردارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها