أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۱۶۶۸۲
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۱۴ آبان ۱۴۰۱
پیام واضح مردم ایران به رئیس‌جمهور هپروتی آمریکا
پس از برگزاری راهپیمایی 13 آبان، کاخ سفید از ادعای «آزاد کردن ایران» عقب‌نشینی کرد: ایجاد تغییر بر عهده مردم ایران است
به گزارش پایگاه 598، شاهدان راهپیمایی امسال یوم‌الله 13 آبان، همگی در بیان یک حرف با همدیگر اشتراک نظر داشتند: هیچ‌گاه راهپیمایی این روز با چنین جمعیتی برگزار نشده بود. جمعیتی که در یکی از پیچیده‌ترین مقاطع سیاسی کشور قاب وحدت و استکبارستیزی را در خیابان‌های سراسر کشور ثبت کرد تا 13 آبان 1401، سیما و شکوهی منحصربه‌فرد داشته باشد. 
 
به گزارش «وطن‌امروز»، راهپیمایی ۱۳ آبان امسال با شعار «حماسه ایستادگی، مقاومت و استکبارستیزی» روز گذشته همزمان در تهران و سایر استان‌ها برگزار شد. سیر حوادث هفته‌های اخیر از جمله آشوب‌های خیابانی، ترور نیروهای مدافع امنیت و حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع)، دیده‌های زیادی را برای راهپیمایی روز جمعه در انتظار نگه داشت؛ روزی تاریخی که همواره جلوه‌ای هویت‌بخش برای مردم ایران در حراست و پاسداری از استقلال کشورشان داشته است. تجسم عریان خشونت و دنائت آشوبگران در خیابان‌های کشور و طمع دولت‌های بیگانه و مزدوران وابسته برای بهره‌گیری از این شرایط، تبدیل به انگیزه بسیاری از مردم مومن و انقلابی برای حضور در این راهپیمایی شد. تاثیر این حضور در پلاکاردها و شعارهای مردمی که خواستار مجازات و برخورد بدون مماشات با تهدیدکنندگان امنیت کشور بودند خود را نشان داد. 
 
در تهران راهپیمایی یوم‌الله 13 آبان از مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا در خیابان طالقانی آغاز شد و در پایان تا دانشگاه تهران و محل برگزاری نماز عبادی- سیاسی جمعه ادامه پیدا کرد. راهپیمایان پرچم ایران را بالا برده‌ و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و بیاناتی از رهبر انقلاب نوشته شده بود. شعارهای «مرگ بر فتنه‌گر» و «مرگ بر آل‌سعود خائن»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» از مهم‌ترین شعارهای روز گذشته راهپیمایی ۱۳ آبان بود. برخی شرکت‌کنندگان نیز پلاکاردهایی با مضمون حمایت و تشکر از نیروی انتظامی در دست داشتند. حضور خانم‌های یگان ویژه و قرائت متنی توسط آنها به ۲ زبان انگلیسی و فارسی درباره ۱۳ آبان و تحولات جاری کشور از دیگر صحنه‌های راهپیمایی روز گذشته بود که این متن با شعار «زن، عزت، افتخار» به پایان رسید. 
 
جلوه‌های این حضور اما به تهران محدود نماند تا خیابان‌ها و میادین دیگر شهرهای کشورمان نیز تبدیل به قابی از حضور حماسی مردم ایران شود. حضور کم‌سابقه مردم در قم، اصفهان، یزد، سنندج، کرج، اهواز، شیراز، زنجان، مشهد، تبریز و دیگر شهرهای کشورمان نشان از بی‌سابقه بودن این راهپیمایی میلیونی داشت. حضور معنادار مردم در روزهایی که بسیاری از خالی شدن پایگاه نیروهای انقلابی خبر می‌دادند، نشانه‌ای روشن از مردمی بودن نظام جمهوری اسلامی و اتحاد مردم در برابر طمع بیگانگان و کج‌اندیشی بدخواهان انقلاب اسلامی ایران بود. 
 
ایران هرگز گاو شیرده نمی‌شود
رئیس‌جمهور که به عنوان سخنران مراسم گرامیداشت روز ملی مبارزه با استکبار در جمع مردم تهران حاضر شده بود ضمن اشاره به تاکیدات فرهنگ دینی اسلامی برای پرهیز از استکبار، خودبزرگ‌بینی و خودخواهی، گفت: اگر انسان گرفتار استکبار و فرعونیت شود فقط خود و منافع خود را می‌بیند ولو اینکه منافع انسان‌های بسیاری در خطر قرار گیرد یا از بین برود. 
 
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی روز مبارزه با استکبار جهانی را نماد اقتدار و مظلومیت ملت بزرگ ایران دانست و خاطرنشان کرد: ۱۳ آبان سالروز تبعید رهبر عظیم‌الشأن ملت ایران، سالروز شهادت جمعی از دانش‌آموزان عزیز و روز دانش‌آموز و سالروز حرکت بابصیرت دانشجویان ما و روز مبارزه با استکبار است. وی با تاکید بر اینکه همه تریبون‌داران و مسؤولان باید در این روز ابعاد حرکت فرعونی و استکباری مستکبران بویژه توطئه‌ها و فتنه‌های آمریکایی‌ها را روشن و تبیین کنند، گفت: همه کسانی که تریبون در اختیار دارند باید روشن کنند آمریکایی‌ها چگونه با فتنه‌گری می‌خواهند در میان ملت‌ها اختلاف‌افکنی کنند تا به سلطه خودشان به هر نحو ممکن ادامه دهند. رئیسی افزود: اگر قرار باشد توماری از جنایت‌ها و حق‌کشی‌ها در عالم ارائه شود، آمریکا در صدر این لیست قرار دارد. شرکت در بیش از ۳۰۰ جنگ در عالم، انجام ۶۲ کودتا برخلاف رأی ملت‌ها در عالم، بمباران اتمی که فقط از سوی آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی انجام و باعث کشته شدن تعداد کثیری انسان شد و مشارکت در پرتلفات‌ترین جنگ‌های تاریخ عالم از جمله در افغانستان، عراق و ویتنام بخشی از فهرست تومار جنایات آمریکاست. 
 
رئیس‌جمهور به لفاظی اخیر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرد و گفت: چند ساعت قبل مطلع شدم رئیس‌جمهور آمریکا سخنانی را بر زبان آورده که شاید از حواس ‌پرتی که دارد ناشی شده باشد، چرا که پیش از این از تریبون‌های رسمی چنین ادعاهایی مطرح نمی‌شد. ظاهرا او گفته است ما بنا داریم ایران را آزاد کنیم! آقای بایدن! ایران ۴۳ سال قبل از چنگال شما آزاد شد و مصمم است دیگر به اسارت شما درنیاید و ما هرگز گاو شیرده نخواهیم شد. وی تاکید کرد: ملت ایران بارها از روی بصیرت، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی این مواضع را اعلام کرده است و امروز دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌‌ها هم همین مواضع را بر زبان جاری می‌کنند؛ به رفتار و گفتار برخی افرادی معدود گول خورده و خائن به ملت بزرگ ایران نگاه نکنید. رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌رغم همه تهدیدها و تحریم‌های شما، امروز در مسیر پیشرفت قرار دارد، تصریح کرد: کشوری که روزی شما سیم‌خاردار به رزمندگانش نمی‌دادید، امروز یکی از تولیدکنندگان صنایع پیچیده هسته‌ای و نظامی است. شما هرگز گمان نمی‌بردید کشوری که سال‌ها او را تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دادید امروز بتواند ۹۵ درصد داروی مورد نیاز مردمش را در داخل تولید کند. مگر ما با تحریم‌ها و تهدیدهای شما متوقف می‌شویم؟ مگر حرکت قطار پیشرفت در کشور کند خواهد شد؟ رئیس‌جمهور ادامه داد: محضر رهبر حکیم و فرزانه‌ ملت بزرگ ایران اشاره کردم که در جریان سفر به نیویورک و دیدار دبیرکل سازمان ملل نخستین سخن او به بنده این بود که آقای رئیس‌جمهور! من از شما و ملت ایران عذر می‌خواهم که نتوانستم به‌رغم تلاش‌ها، تحریم واکسن کرونا را از کشور شما بردارم و من در پاسخ گفتم آقای دبیرکل! ما امروز از وارد‌کننده واکسن به تولید و صادر‌کننده آن در جهان تبدیل شده‌ایم و ۶ واکسن در ایران تولید می‌شود و در صنایع مختلف جوانان متخصص و برومند ایرانی حرف برتر را در منطقه و جهان می‌زنند. وی افزود: بله! دشمنان به دنبال کند کردن این قطار پرشتاب هستند اما زهی خیال باطل! جوانان ما، مردان و زنان ما، دختران و پسران با اراده ما هرگز اجازه نخواهند داد امیال پلید شما در این کشور اجرایی شود. 
 
اغتشاش همگامی با دشمنان است
رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه روزی آمریکایی‌ها می‌خواستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، تولید را در کشور کند و متوقف کنند و ملت ایران را به زعم خود در جهان منزوی کنند اما در همه این توطئه‌ها شکست خوردند، اظهار داشت: امروز حضور ایران در منطقه تعیین‌کننده است و همه از جمله آمریکایی‌ها خوب می‌دانند و به آن نیز معترفند که هیچ معادله‌ای در منطقه بدون نظر موافق ایران اسلامی رقم نخواهد خورد. وی با اشاره به ایجاد داعش از سوی آمریکایی‌ها و قتل و کشتار مردم مسلمان منطقه از سوی این گروهک، گفت: ایران اسلامی برای حفظ منطقه از حضور دست‌نشاندگان آمریکا حرکت کرد و حاج قاسم سلیمانی تبدیل به نماد مبارزه با تروریسم در عالم شد. منطقه امن و نقشه آمریکایی‌ها نقش بر آب شد اما آنها همچنان دنبال فتنه‌گری بودند تا حرکت ملت ایران را کند کنند ولی هر چه کردند دیدند حرکت ملت ایران در مسیر پیشرفت همچنان شتابان است. رئیسی خطاب به مردم، جوانان، ‌دانش‌آموزان و دانشجویان بصیر و آینده‌ساز کشور افزود: امروز دشمن وحدت و انسجام ملی ما را هدف قرار داده است؛ اقوام مختلف از کردهای عزیز، بلوچ‌های گرامی، لر، ترک، فارس، ترکمن، عرب، عجم، همه بدانند امروز آمریکا و دشمنان انقلاب اسلامی انسجام و وحدت ملی ما را هدف قرار داده‌اند. وی اظهار داشت: رهبری بارها همه ما را مخاطب قرار دادند و فرمودند مراقب باشید دشمن داشته‌های بسیار ما را و از همه مهم‌تر اعتماد به نفس ما را هدف قرار داده است. اینکه ما گفتیم زندگی مردم را به لبخند و اخم دیگران مرتبط نمی‌کنیم، این مورد هدف دشمن است. دشمن نمی‌خواهد در کشاورزی، صنعت و علم و فناوری روی پای خود بایستیم. 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز هر کس، در هر جای این کشور به اغتشاش، آشوب، بلوا و ناآرامی دامن بزند، بداند یا نداند، بخواهد یا نخواهد در جهت راهبرد آمریکایی‌ها و دشمن حرکت کرده است، تصریح کرد: هر کس در جهت ایجاد آرامش، امنیت، تولید، پیشرفت، کسب علم و دانش، رونق تحصیل و علم‌آموزی و علم‌افزایی در مراکز علمی و فرهنگی کشور گام بردارد، هر کس در جهت شتاب هر چه بیشتر قطار پرشتاب پیشرفت کشور گام بردارد، بداند که در جهت راهبرد انقلاب و جمهوری اسلامی حرکت کرده است؛ دوگانه امروز ما این است. 
رئیسی با اشاره به اینکه هر کس در جهت ناامنی و اغتشاش گام بردارد هر‌چند کوچک‌ترین هم باشد، بداند در جهت خواست دشمنان انقلاب اسلامی گام برداشته است، خاطرنشان کرد: همه باید بدانند انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیاری داشته، نظام اسلامی به برکت خون مطهر شهدا و به برکت جانبازی جانبازان و ایثار ایثارگران، به برکت ناله‌های نیمه‌شب همسران و فرزندان و مادران و پدران شهدا، به برکت خون دل خوردن بسیار انقلابیون در این کشور و کسانی که گمنام هستند و نام و نشانی از آنها شاید در هیچ جلسه‌ای بیان نمی‌شود اما نفس آنها و تلاش آنها در حفظ انقلاب تاثیر زیادی داشته، پیشرفت‌های بسیاری داشته است. وی با بیان اینکه ما به اعتبار اقتدار خون شهدا، به رهنمودها و رهبری‌های حکیمانه امام و رهبری معظم انقلاب و با حضور مردم بصیرمان‌ در هر کوی و برزن مقتدریم، تصریح کرد: قدرت ما تنها متکی به صنایع نظامی نیست، بلکه این حضور میلیونی شما مردم در ۱۳ آبان در سراسر کشور اسلامی شاخصه اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی ایران است. 
 
رئیس‌جمهور با اشاره به خیال باطل آمریکایی‌ها برای سوریه‌سازی و لیبی‌سازی در جمهوری اسلامی ایران، خطاب به مقامات آمریکایی گفت: شما چند بار باید نقشه‌های خود را در ایران امتحان کنید؟ چند بار باید ملت ایران شما را در این توطئه‌ها ناکام بگذارند؟ چرا از این تجربه‌ها درس نمی‌گیرید؟ ملت بزرگ ایران در مقابل شما، سر فرود نخواهد آورد. رئیسی در پایان تاکید کرد: آنچه امروز از اسارت و جنایت به نام آزادی و ادعای مبارزه با تروریسم به سر مردم افغانستان، سوریه، عراق و نقاط مختلف دنیا آوردید همه پیش روی ملت بزرگ ایران است و این ملتی که با رهبری امام بزرگوارمان و با خون شهدای دانش‌آموز و دانشجو، با خون شهدای حریم و حرم و با خون شهدای امنیت آزاد شده است، هرگز به اسارت درنخواهد آمد. 
 
برائت از فتنه آمریکایی
شرکت‌کنندگان در این تجمع با قرائت قطعنامه‌ای با یادآوری تجربه استکبارستیزی مردم، بر شناسایی و برخورد با عوامل حمله تروریستی به زوار حرم مطهر شاهچراغ(ع) و آشوبگرانی که باعث ریخته شدن خون مدافعان امنیت شدند، تاکید کردند. در بخشی از مقدمه این قطعنامه با اشاره به سیر تاریخی شرارت‌های آمریکا علیه کشورمان آمده است: دشمنی استکبار اکنون نیز در هیات جنگ ترکیبی با ترور دانشمندان و فرماندهان نظامی و حمایت از گروهک‌های تروریستی وهابی و سلفی و منافقین، تجزیه‌طلب‌ها و اغتشاشگران، استمرار و با دستور کار قرار دادن سیاست‌های تبلیغی و رسانه‌ای فعال‌‌ در زمینه مأیوس‌‌سازی مردم با جعل اخبار، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیت‌ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن محسنات بزرگ و البته با استمداد از دنباله‌های آنان در داخل کشور که با قلم‌فروشی و وطن‌فروشی و تیز کردن قمه اوباش و با بهره‌مندی از آزادی‌ها و امکانات کشور در خدمت دشمن و شبکه‌های نیابتی آن حرکت می‌کنند، ادامه دارد. در بخش دیگری از قطعنامه آمده است: «ما شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی با آگاهی نسبت به فتنه مرجفون، نیک می‌دانیم نقشه‌های سرویس‌های جاسوسی آمریکا، انگلیس و رژیم کودک‌کش صهیونیستی، با کمک اشرافیت بدوی آل‌سعود و اشرافیت خرافه‌پرست بریتانیا با قشون‌کشی بی‌سابقه سایبری و شبیخون وَهم‌آورِ ‌شناختی، با اسیران چشم و گوش بسته عالم مجازی و با کمک بعضی سلبریتی‌های بی‌هویت و مأمور و مزدور که در اغتشاشات اخیر ناکام ماندند، دست از سر جوانان این مرز و بوم بر نخواهند داشت، لذا از خانواده‌ها، مربیان، معلمان و اساتید فرهیخته و مسؤولان فرهنگی بصیر و دلسوز کشور می‌خواهیم با حفظ هوشیاری، ارتباط و گفت‌وگو با نسل جوان، به تبیین واقعیت‌ها و خنثی‌سازی نقشه دشمنان اهتمام نمایند». مردم همچنین از دانش آموزان، دانشجویان و اساتید دانشگاه به علت ایستادگی در مقابل عوامل فتنه‌انگیز مراکز آموزشی تقدیر و تشکر کردند. 
 
انتقام قطعی است
 سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه در حاشیه راهپیمایی روز ۱۳ آبان تهران، در جمع خبرنگاران، با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۱۳ آبان و روز استکبارستیزی گفت: آنچه امروز همه دنیا مشاهده می‌کنند، حضور گسترده و پرشور ملت شریف ایران است که امیدواریم رسانه‌های خارجی آنقدر منصف و جوانمرد باشند که این همه شکوه و حقیقت حضور گسترده مردم کشورمان را بازتاب دهند. وی ادامه داد: اگر نگاه کنید، این جمعیت همه جوان هستند و این نشان می‌دهد جوانان ایران اسلامی همچنان پای انقلاب خودشان ایستاده‌اند و در مقابل جبهه استکبار مصمم و قوی هستند. فرمانده کل سپاه با اشاره به حضور خود در راهپیمایی و مطالبات مردم برای پاسخ دادن به جنایات تروریست‌ها در به شهادت رساندن تعدادی از هموطنان‌مان در حرم شاهچراغ و دیگر مناطق کشور گفت: در طول این مسیری که در راهپیمایی می‌آمدم، مردم فقط ندای انتقام سر می‌دادند. هم دشمنان و هم ما بخوبی می‌دانیم این انتقام گرفته خواهد شد. مردم ما عزیز هستند و انقلاب‌شان باشکوه است. ما قله‌های بزرگی را فتح کرده‌ایم و در حال پیشرفت و درخشش هستیم و اتفاقاتی که اخیرا شاهد بودید، نمی‌تواند هیچ تأثیری در روند انقلاب ما داشته باشد. سرلشکر سلامی تأکید کرد: مردم ما در صحنه هستند و هیچ خطری انقلاب ما را تهدید نمی‌کند، زیرا دشمنان کشورمان از نتیجه اقدامات خود علیه این مردم مأیوس شدند. دشمنانی که می‌گفتند تمرکز ما بر برجام نیست، بر مسائل داخلی ایران تمرکز کرده‌اند. وی افزود: امروز همین دشمنان به نیروهای خود آماده‌باش داده‌اند و نگرانند که جمهوری اسلامی اقدامی علیه آنها نشان ندهد و بر همین اساس اکنون از بیم اقدام ایران علیه آنها در لاک دفاعی فرو رفته‌اند. در واقع این موضوع نشان‌دهنده واقعیت ما است. فرمانده کل سپاه درباره مطالبات مردم در برخورد با اغتشاشگران هم عنوان کرد: ما تمرکز خود را روی ریشه‌های چنین جریان‌هایی گذاشته‌ایم. البته به سرشاخه‌های چنین حوادثی نیز هشدار می‌دهیم که از مسیر خطرناک فعلی جدا شوند، زیرا این مسیری است که دشمنان برای برخی فریب‌خوردگان این جامعه تدارک دیده‌اند. سرلشکر سلامی تأکید کرد: دشمنان می‌دانند ما حتما اقدامات مداخله‌جویانه و شرارت‌افروز آنها را پاسخ خواهیم داد اما الان نمی‌توانیم بگوییم کجا و چگونه این اقدام را انجام خواهیم داد، البته اینها موضوعاتی است که برای ما می‌ماند و بعدها در روز حادثه دشمنان خودشان متوجه می‌شوند. هر کسی که آرامش مردم ما را بگیرد، آرامش نخواهد داشت. 
 
بازتاب حماسه ایرانیان در رسانه‌های خارجی
حضور میلیونی و کم‌نظیر مردم در خیابان‌های سراسر کشور که تاکیدی قاطع بر آرمان استکبارستیزی ملت ایران بود، بازخورد زیادی در رسانه‌های خارجی داشت. پایگاه خبری هیل در خبری نوشت: راهپیمایی امروز (دیروز) در ایران در جهت گرامیداشت سالانه بالا رفتن دانشجویان از حصار سفارت آمریکا بود. خبرگزاری دویچه‌وله آلمان تلاش کرده برگزاری این راهپیمایی را به دولت ایران نسبت دهد و نوشته است: «دولت ایران روز جمعه، یک راهپیمایی ضداعتراضات به راه انداخت». این رسانه همچنین با تلاش برای کاهش دادن شمار حاضران در این تظاهرات نوشت: «هزاران نفر» در این تجمعات حضور پیدا کردند. خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس با انتشار تصاویری از گردهمایی مردم در تهران به نقل قول و نشر سخنان سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری کشورمان در روز 13 آبان پرداخت. شبکه ‌ای‌بی‌سی نیوز نیز با بازتاب خبر راهپیمایی 13 آبان نوشت: مطابق تصاویر پخش شده از صداوسیمای ایران، جمعیت کسانی که در تهران در این راهپیمایی شرکت کرده بودند زیاد به نظر می‌رسید. خبرگزاری صهیونیستی تایمز آو اسرائیل هم در گزارشی با تیتر «ایران تجمعاتی را جهت یادآوری تسخیر سفارت آمریکا ترتیب داد» به انتشار تصاویری از راهپیمایی و سخنان سیدابراهیم رئیسی در این مراسم پرداخت. عرب‌نیوز هم با تیتری مشابه نوشت: راهپیمایان با در دست داشتن عروسک‌هایی از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی شعار «مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل» سر دادند. یاهونیوز با انتشار عکس‌هایی از راهپیمایی یوم‌الله 13 آبان نوشت: دانش‌آموزان بنرهایی را در حمایت از حمله به سفارت آمریکا حمل کردند و پرچم ایران را به اهتزاز درآوردند. شبکه سی‌بی‌اس آمریکا نیز با اشاره به راهپیمایی ایرانیان در یوم‌الله 13 آبان به انتشار سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان پرداخت. واشنگتن‌پست نوشت: ایرانیان در روز جمعه با داشتن پلاکاردهایی در دست در جشن تسخیر سفارت آمریکا شرکت کردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها