کد خبر: ۵۱۷۰۱۲
زمان انتشار: ۰۸:۱۷     ۲۱ آبان ۱۴۰۱
محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز با سفر به استان سیستان و بلوچستان‌، راه آهن خاش ـ زاهدان از کریدور شرقی چابهار به زاهدان را افتتاح کرد. 

به گزارش پایگاه 598، روز پنجشنبه همزمان با حضور رئیس‌جمهور در شهرستان پاکدشت و گره گشایی از پروژه‌های اولویت دار و معطل مانده این شهرستان از جمله‌، خط لوله پساب بهداشتی، کمربندی جنوبی، پروژه احداث شهرک امیرالمومنین(ع) و طرح توسعه بیمارستان زعیم این شهرستان‌، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز با سفر به استان سیستان و بلوچستان‌، راه آهن خاش ـ زاهدان از کریدور شرقی چابهار به زاهدان را افتتاح کرد. 
 
راه آهن چابهار ـ زاهدان با هزینه ۳۶ هزار میلیارد تومانی و با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و دولت به طول ۵۷ کیلومتر و ظرفیت اشتغال‌زایی ۱۴۸ نفر راه‌اندازی شده است که برای اولین بار در این پروژه از ریل ملی استفاده و رکورد ریل گذاری در کشور شکسته شده است. اتصال بندر چابهار به خطوط ریلی و ظرفیت باری تا ۷ میلیون تن از ویژگی مهم راه‌آهن خاش ـ زاهدان است. طرح راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از طرح‌های مهم ملی در حال اجرا در سیستان وبلوچستان است که تکمیل و راه‌اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استانهای جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند.خط ریلی چابهار- سرخس به صورت یک خطه و برای جابه‌جایی کالا و مسافر در حال ساخت است.این خط ریلی ۹۰ درصد برای جابه‌جایی کالا و حدود ۱۰ درصد برای مسافر پیش‌بینی شده است. مسیر اصلی این خط ریلی از چابهار به زاهدان به طول ٦١٠ کیلومتر سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی شد.این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستان‌های کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل می‌شود و پس از آن برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه به سرخس متصل می‌شود.از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد است.
 
قطار پیشرفت کشور به‌رغم همه کارشکنی‌ها با بالاترین سرعت به حرکت درآمده است
محمد مخبر در مراسم بهره‌برداری از راه آهن استراتژیک با اشاره به اینکه خنثی ‌سازی تحریم‌ها یکی تاکیدات رهبر انقلاب و از راهبردهای اساسی دولت سیزدهم است، ادامه داد: دولت سیزدهم علاوه‌بر خنثی ‌سازی تحریم‌ها به دنبال رفع تحریم از موضع اقتدار و عدالت است. وی با تاکید بر اینکه لوکوموتیو پیشرفت کشور با بالاترین سرعت به حرکت درآمده است، به اقدامات دولت سیزدهم در راستای رفع مشکلات استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: به زودی با شیرین ‌سازی آب دریا و استخراج آب‌های ژرف مشکلات آب این منطقه حل خواهد شد. وی ادامه داد: در زمینه نفت و گاز صد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی انجام می‌شود که این به معنای پیشرفت و رفع بیکاری و تقویت ارزش پول ملی است. مخبر با اشاره به حوادث اخیر در کشور، گفت: در کشور پهناور و بزرگی همانند ایران اتفاقاتی به صورت ناخواسته رخ می‌دهد که برخی از آنها ناراحت‌کننده است و البته دشمنان ملت هم در این حوادث گذشته چندین اقدام را به صورت موازی پیگیری کردند و همگان به وضوح دیدند که از هیچ اقدامی علیه ملت ایران فروگذار نکردند.
 
وی تاکید کرد: کشور در آستانه جهش اساسی است و این برای دشمنان قابل تحمل نیست. مخبر در ادامه به تشریح اقدامات دولت در راستای آبادانی و پیشرفت استان سیستان و بلوچستان پرداخت و اظهار داشت: دولت مردمی برای حل مشکلات آب، مسکن، اشتغالزایی و حمل‌ونقل این استان مصمم است و البته سیستان و بلوچستان با دسترسی به اقیانوس و مرزهای زمینی پهناور می‌تواند این منطقه و کشور را از نظر اقتصادی احیا کند. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین خطوط ریلی و راه آهن را از مزیت‌های کشور و راهبرد اساسی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: توسعه و تکمیل خطوط ملی راه آهن از هدف‌های مهم دولت است تا جایی که با اتصال ۶۰ کیلومتر خط ریلی رشت به آستارا و اتصال کریدور شرقی و زاهدان به راه آهن سراسری، زاهدان به فنلاند وصل می‌شود و همچنین با اتصال دو خط ریلی بصره دسترسی ایران تا مدیترانه ایجاد می‌شود.
 
کارخانه ۳۳۰۰ تنی سیمان تیس به بهره‌برداری رسید
همچنین کارخانه ۳۳۰۰ تنی سیمان تیس در استان سیستان و بلوچستان که در شهرستان راسک واقع شده است با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.
 
مخبر با حضور در کارخانه سیمان تیس واقع در شهرستان راسک که با همراهی استاندار و جمعی از مقامات ارشد محلی انجام شد، از بخش‌های مختلف این کارخانه بازدید کرد و با توضیحات مدیرعامل این مجتمع صنعتی در جریان روند تولید این مجموعه قرار گرفت.
 
همچنین مخبر در حاشیه مراسم افتتاح و بازدید از کارخانه ۳۳۰۰ تنی سیمان تیس چابهار در جمع خبرنگاران پیگیری مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهور به استان سیستان و بلوچستان را از اهداف این سفر برشمرد و با اشاره به افتتاح کارخانه سیمان تیس تاکید کرد: افتتاح این مجتمع صنعتی با توجه به موقعیت جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان، ظرفیتی مناسب و خوب برای صادرات به کشورهای منطقه‌ایجاد کرده است.
 
کارخانه ۳۳۰۰ تنی سیمان تیس با هدف تسریع در تحول منطقه جنوب کشور و اشتغالزایی و محرومیت زدایی از چهره این بخش کشور با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و در شهرستان راسک استان سیستان و بلوچستان احداث شده است که با ظرفیت تولیدی ۳۳۰۰ تنی کلینکر در روز و ۱ میلیون تن سیمان در سال برای ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر غیرمستقیم اشتغالزایی به‌وجود آورده است.
 
این مجتمع صنعتی به عنوان بزرگ‌ترین واحد تولید سیمان در استان شناخته می‌شود که با توجه به موقعیت جغرافیایی و همجواری استان سیستان و بلوچستان با کشورهای شرقی و حاشیه خلیج‌فارس قابلیت صادرات به این کشورها را دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها