کد خبر: ۵۱۷۶۰۷
زمان انتشار: ۰۸:۵۲     ۰۲ آذر ۱۴۰۱
در گفت‌وگو با کارشناسان فرهنگی و اجتماعی مطرح شد؛
تنی چند از کارشناسان فرهنگی و اجتماعی با تأکید بر لزوم تبیین خدمات گسترده و مخلصانه بسیج در عرصه های مختلف تصریح کردند: حضور بصیرت‌آفرین بسیج در صحنه ها و میادین مختلف، عامل مهم ارتقا بخش عزت و اقتدار ملی بوده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از خبرگزاری حوزه، در ایام هفته بسیج قرار داریم؛ همان" لشکر مخلص خدا" که به تعبیر رسا و دقیقِ مقام معظم رهبری، لشکر انقلاب است و نباید آن را در چارچوب های مرسوم حزبی و جناحی تقسیم بندی کرد.

به همین مناسبت گپ و گفتی داشته ایم با تنی چند از اساتید حوزه و دانشگاه و کارشناسان فرهنگی و نقش کلیدی بسیج را در عرصه های مختلف مورد توجه قرار داده ایم و این پرسش را با آنان در میان گذاشته ایم که بسیج چگونه می تواند همچون چهل و سه سال گذشته، مقاوم و پربار در خدمت اهداف مقدس اسلام عزیز و دفاع از ارزش ها و آرمان های والای انقلاب اسلامی باشد!؟

حضور آگاهانه و به موقع در میادین مختلف

دکتر مهدی اسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) در همان آغاز سخنان خود به فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که ایشان می فرماید:"هرجا وظیفه‌ای باشد، انسان بسیجی در میدان آن وظیفه، حاضر است و این حضور در صحنه از افتخارات بسیجیان است. "

وی البته افزود: حضور در میادین مختلف آن هم از جنس حضور آگاهانه، بابصیرت و زمان شناسانه از ویژگی های بارز شجره طیبه بسیج است و لذا هر کسی که چنین اندیشه و روحیه ای در دفاع از انقلاب اسلامی و میهن عزیزمان داشته باشد و در تبعیت از اوامر و فرمایشات مقام معظم رهبری کوشا و ثابت قدم باشد، بی شک بسیجی است.

بصیرت و زمان شناسی؛ شاخص مهم فرهنگ بسیجی

وی افزود: باید توجه داشت که به تعبیر حضرت آقا، بسیج صرفاً یک حرکت احساسی نیست، بلکه بسیج متکی است به دانستن و فهمیدن و لذا شاخصه فرهنگ و حرکت بسیجی همان بصیرت و آگاهی است و بر این اساس باید روز به روز این بصیرت عمیق تر و گسترده تر شود.

این مدرس دانشگاه همچنین با اشاره به آثار و برکات وصف ناپذیر بسیج در عرصه ها و سنگرهای مختلف کشور گفت:بسیج چه در میدان نظامی و دفاع از انقلاب اسلامی، چه در جبهه فرهنگی و حراست از ارزش های اسلامی، چه در اموری مثل سازندگی و خدمت رسانی و محرومیت زدایی، چه در بحث مقابله با آسیب های اجتماعی، چه در زمینه توسعه خدمات مرتبط با حوزه بهداشت و درمان در کشور و یا رشد و توسعه علمی، انصافاً در طول چند دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار خوش درخشیده است و ای کاش کسانی که بی رحمانه و بعضاً مغرضانه به نفی و انکار خدمات بسیج می پردازند، یک بار هم که شده پای صحبت توده های مردم و به خصوص محرومان جامعه بنشینند تا با حقیقت پرافتخار بسیج در ابعاد و عرصه های گوناگون آشنا شوند.

پاسخ به یک اتهام

نرجس شکرزاده، پژوهشگر حوزه علمیه خواهران نیز به نکته ظریفی در رابطه با بسیج و خدمات آن اشاره کرد و بیان داشت: گاهی اوقات برخی، بسیج را متهم به بی برنامگی و بی نظمی می کنند و حال آن که رهبر معظم انقلاب در همین رابطه در یکی از فرمایشات خویش تأکید می کنند:"مبادا کسی خیال کند که بسیج یک چیز خودرو، بی برنامه و بی انضباط است. این‌طور چیزی نیست. این، آن تصوری است که دشمنان بسیج می خواهند القاء کنند. بسیج از اوّل که به وجود آمد و نام بسیج به خود گرفت، عبارت بود از یک حرکت آگاهانه که در عرصه جنگ تحمیلی فعالیتش ظهور و بروز پیدا کرد. "

وی افزود: امروز به لطف الهی می بینیم که شجره طیبه بسیج در بیان اقشار و صنف های مختلف مردم از حوزویان و دانشگاهیان، دانش آموزان، کسبه و بازاریان، کارمندان و کارگران، زنان و جوانان و ... جایگاه و پایگاه بسیار مستحکم و ریشه داری دارد و توده های مردم بسیج را از خودشان می دانند و لذا با افتخار در آن حضور دارند. البته ممکن است گاهی اوقات نقدهایی نیز به برخی روش ها و برنامه ها وجود داشته باشد که امری طبیعی است اما این مساله به معنای نادیده گرفتن بُعد مردمی و خدمات بسیار شایسته و پر دامنه ی این نهاد انقلابی و خدوم نیست.

ماندگارترین و عظیم ترین یادگار امام راحل

این فعال فرهنگی همچنین با اشاره به این که حضور و فعالیت بسیج، خار چشم دشمنان ایران و انقلاب اسلامی است، گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، شجره طیبه بسیج عظیم ترین و ماندگارترین یادگار امام راحل است که امروز نیز همچون ۴۳ سال گذشته شاهد و ناظر برکات و آثار فراوان آن در سطح کشور و حتی منطقه غرب آسیا و کشورهای اسلامی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آن چه مهم است این که باید فرهنگ، اندیشه و روحیه بسیجی روز به روز در بین ملت ما خصوصاً نسل جوان عمیق تر و ریشه دارتر شود، چرا که بی شک با وجود روحیه و تفکر بسیجی دشمنان گرچه فتنه ها و برنامه هایی در سر دارند اما در نهایت در مقابله با کشور و ملت ما، راه به جایی نمی برند.

رمز عزت و اقتدار ملی

حجت الاسلام سید محمود موسوی حسب، کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی با بیان این که بسیج رمز پایداری و عزت ملی ماست، گفت: حضور در صحنه بسیج و وظیفه شناسی بسیجیان، عامل مهمی در راستای ارتقای عزت ملی ما بوده است و این نکته ای است که علیرغم هیاهوهای رسانه ای دشمنان و ایادی آن ها به هیچ وجه نمی توان از آن غفلت کرد.

وی افزود: واقعیت آن است که خدمت رسانی بسیج در ساحت ها و عرصه های گوناگون در سایه همان روحیه و اندیشه اسلامی و انقلابی، به عامل مهمی در راستای ارتقای عزت و افتخار ملی تبدیل شده است و از این حیث بنده معتقدم که هفته بسیج مناسبت بسیار خوبی است که بخش هایی از خدمات و برکات بسیج و الزامات فرهنگ و روحیه بسیجی برای آحاد ملت تشریح شود.

لزوم تبیین خدمات و برکات بسیج برای آحاد ملت

وی تأکید کرد: از این حیث بنده معتقدم که یکی از مصادیق بارز جهاد تبیین که مقام معظم رهبری آن را فریضه فوری و قطعی برشمردند همین است که خدمات و آثار پربرکت فعالیت بسیج و بسیجیان در عرصه های گوناگون برای جامعه تبیین و تشریح شود و در این باره به طور خاص از ابزار هنر و رسانه به درستی استفاده گردد.

حجت الاسلام موسوی حسب در خاتمه صحبت های خود افزود: به تعبیر رسای رهبر معظم انقلاب بسیج برای دوستان، امیدآفرین و برای دشمنان، بیم‌آفرین است و به همین خاطر است که دشمنان و معاندان نظام و انقلاب بیش از هر چیز از بسیج و بسیجی نفرت و کینه به دل دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها